
Criza TAROM: Numiri politice, salarii la nivelul anului 2007, un semnal de alarmă ignorat. Ce pot face pasagerii afectați?
0Compania TAROM se confruntă în prezent cu o criză fără precedent, reflectată clar în harta atașată FlightRadar24, care arată zborurile din această dimineață - doar două aeronave TAROM se aflau în aer la ora 09:00. În mod normal, trebuia să vedem peste 10 avioane ale companiei naționale în această fotografie. În spate se află un protest mascat al piloților companiei, peste 12 dintre aceștia declarându-se inapți de zbor. Pot face asta? Da. Și încă cum!

Cum s-a ajuns aici?
Acest gest disperat este un răspuns la salarizarea insuficientă a piloților companiei naționale, comparativ cu ceilalți colegi ai lor din alte companii aeriene. În prezent, un pilot comandant la TAROM poate încasa aproximativ 5.000 de euro pe lună, în timp ce la companii precum Wizz Air, aceeași poziție poate aduce un venit de peste 11.000-12.000 de euro pe lună. Nu vreau să spun cât ar câștiga piloții dacă ar ”decola” la companii precum Qatar, Etihad sau Turkish, locuri unde piloții români sunt extrem de apreciați...
Problemele financiare și deciziile (greșite) de management
În această dimineață, 11 zboruri către destinații precum Cairo, Amman, Beirut, Budapesta, Iași, Istanbul, Oradea, Madrid, Frankfurt, Amsterdam și Paris au fost anulate. Mii de pasageri sunt și acum blocați, fără informații clare, atât la aeroportul ”Henri Coandă”, cât și în diversele aeroporturi internaționale. Să fie clar: această situație ar fi putut fi prevenită dacă avertismentele repetate ale Sindicatului Piloților de Linie (SPLR), Sindicatului Unit TAROM (SUT) și alții nu ar fi fost ignorate.
În cadrul ultimei ședințe de săptămâna trecută dintre reprezentanții piloților și conducerea companiei, s-a avertizat că pot urma astfel de acțiuni de protest dacă cerințele salariale nu sunt îndeplinite. În ciuda acestor acțiuni de aducere la cunoștință a situației de fapt, decidenții din conducerea TAROM și din sfera politică au continuat să ignore circumstanța critică, concentrându-se mai degrabă pe numiri pe o durată de 4 ani ale membrilor Consiliului de Administrație, alte numiri în cadrul companiei, fantome ale unor restructurări inutile și alte aspecte derizorii, decât pe îmbunătățirea condițiilor de muncă ale personalului navigant.
Reacția ministrului transporturilor și infrastructurii
Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor și infrastructurii, a declarat recent că a solicitat managementului TAROM să ia măsuri urgente pentru a remedia situația actuală. Însă acesta uită că la nivelul conducerii companiei de stat sunt "cocoțați" oameni care nu au deloc legătură cu fenomenul aviației... El a menționat necesitatea unui plan eficient de restructurare, punând accent pe asigurarea personalului navigant. Totuși, această abordare este greu de înțeles. În contextul actual, cu 1.200 de angajați comparativ cu cei 1.850 din 2020, TAROM are un număr optim de angajați în raport cu flota sa. Mai mult, în momentul demarării acțiunilor de restructurare și optimizare comercială, plan pus la punct de către cei de la PriceWaterhouseCoopers în 2020, s-a stabilit numărul de 1.313 angajați pentru TAROM. Nu vreau să intru în detalii cât timp a durat această analiză și, mai ales, cât a costat... Sugerarea unor noi restructurări în mijlocul unei crize de personal (navigant) este nu doar greu de înțeles, ci și dăunătoare pentru operațiunile companiei. Mai mult, ce legătură au angajații de la birouri cu ”greva” piloților?
Piloții - oameni de bază, de încredere, însă limitați de situația actuală
Piloții sunt prin definiție oameni extrem de calculați și cumpătați, capabili să facă față presiunilor de orice fel. Faptul că au ajuns să declare inapți de zbor pentru a protesta arată că și-au atins limita răbdării. Atenție, nu vorbim despre 1-2 piloți, ci de un efort comun! Este crucial să înțelegem că acești oameni, care transportă zilnic sute de pasageri, nu iau astfel de decizii ușor. Totodată, piloții sunt consiliați psihologic și asistați în orice fel, iar orice formă de stress le poate dăuna activității lor. Tocmai de aceea, în țările civilizate, se iau măsuri proactive pentru ca cei de la manșă să nu treacă prin astfel de situații. La noi ce se întâmplă? Numiri ale neamurilor în funcții cheie! Așa înțelegem noi să facem aviație...
Soluții și viitorul TAROM
În urma solicitărilor sindicale, conducerea TAROM a concluzionat că există posibile soluții:
1. O potențială soluție pe termen scurt, care nu poate rezolva prea multe din cauza limitărilor bugetare actuale. Or, dacă așa este cazul, de ce nu s-a făcut până acum?
2. Solicitarea unei rectificări bugetare către acționarii majoritari, deși aceasta poate fi respinsă. Variantă care, să fie clar, nu a fost nici măcar discutată. Chiar dacă sindicatele au propus acest mecanism de vreo 2 ani...
3. Implementarea unei soluții pe termen mediu și lung, dar pe care nimeni nu și-o asumă, menită să asigure măsuri necesare pentru satisfacerea cerințelor salariale și operaționale ale personalului de zbor. O himeră în actualul context!
Pasagerii pot cere despăgubiri, fiind soluții on-line de claim.
Conducerea TAROM trebuie să acționeze rapid și decisiv. Întâlnirile și discuțiile trebuie să se transforme în acțiuni concrete care să rezolve problema salarială și să prevină repetarea acestor situații critice. În același timp, politicienii și factorii de decizie trebuie să recunoască importanța strategică a TAROM și să sprijine compania prin politici coerente și sustenabile. Dacă miniștrii pot lua oricând un avion militar pentru a ajunge la destinație, pasagerii de rând nu pot face asta. Iar veniturile importante vin de la pasagerii care nu sunt demnitari. Măsurile de restructurare și optimizare trebuie să se bazeze pe analize riguroase și pe implementarea unor proceduri operaționale standardizate, menite să asigure continuitatea și siguranța operațiunilor de zbor.
Compania TAROM are nevoie urgentă de soluții viabile și de susținere reală pentru a-și putea continua activitatea în condiții optime și pentru a recâștiga încrederea pasagerilor. Aceasta nu este doar o criză de management, ci și un test al angajamentului nostru față de o instituție națională cu o istorie îndelungată și un potențial uriaș. Acțiunile de acum vor decide viitorul TAROM și, implicit, al aviației românești. Respectarea culturii de HR, performanța operațională, prețuirea normelor de întreținere a aeronavelor și implementarea unui management al riscului adecvat sunt elemente esențiale pentru redresarea și dezvoltarea durabilă a companiei.