Ce aşteptări avem de la noile legi ale Educaţiei, „moşite” de ministrul Ligia Deca

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Conform propriilor promisiuni, ministrul Ligia Deca ar trebui să prezinte în câteva zile pachetul „consolidat” al legilor Educaţiei. Consolidat cu amendamentele şi observaţiile trimise la minister şi, sper eu, cu cele rezultate din criticile presei în toată această perioadă scursă de la publicarea pachetului de legi Cîmpenu.  Pentru obţinerea mult doritului, de către Ligia Deca, a  consensului social.

Legile Cîmpenu au stârnit în luna august a anului trecut o avalanşă de critici şi reacţii negative ale oamenilor de cultură şi ale specialiştilor în Educaţie. După ce avalanşa a ajuns la un nivel distructiv pentru preşedintele Iohannis, acesta  l-a „demisionat” pe ministrul Cîmpeanu, acuzat între timp şi de plagiat. A venit la ministerul Educaţiei Ligia Deca, consiliera preşedintelui şi coautoare a Raportului „România Educată”, nemembră PNL, deşi ministerul revenea PNL prin acordul de constituire a Coaliţiei PNL-PSD.

Calendarul adoptării legilor Educaţiei. Ce poziţie va adopta PSD?

Cum pachetul de legi ajunge în parlament după 1 februarie, adoptarea lui în câteva luni depinde de „bunăvoinţa” PSD. Cum n-am văzut ca experţii PSD să fi fost consultaţi în privinţa legilor Educaţiei, nu cred că parlamentarii PSD vor da undă verde rapid legilor Educaţiei.  Dacă Marcel Ciolacu ajunge şeful guvernului, va dori să-şi pună amprenta asupra acestui pachet de legi şi va cere specialiştilor PSD să vină cu modificări. Dacă preşedintele Iohannis nu-l va desemna pe Ciolacu premier, după demisia lui Nicolae Ciucă, cu atât mai mult nu se ştie ce soartă va avea pachetul de ale Educaţiei, depinzând de votul parlamentarilor PSD.

Problema este că adoptarea acestui pachet de legi până în trimestrul al treilea este jalon în PNRR, fără de care se opreşte finanţarea prin PNRR.

Intrarea în vigoare a noului pachet de legi pentru Educaţiei la 1 septembrie 2023 iese din discuţie, pentru că nu mai este timp pentru operaţionalizarea lor prin legislaţia secundară.

Iar anul 2024 fiind an electoral, interesele partidelor vor conduce la amânarea intrării în vigoare a legilor până  după instalarea puterii rezultate prin alegeri şi plecarea preşedintelui Iohannis.

Pe ce capitole ale legilor va fi focalizată atenţia publicului

Etică şi integritatea academică.  A stârnit valuri de indignare modul în care pachetul de legi Cîmpenu încerca să ascundă sub preş problema plagiatelor. Pentru a se apăra pe sine, pe premierul Ciucă şi alţi înalţi demnitari acuzaţi de plagiat. Şmecheria consta în desfiinţarea CNATDCU şi trecerea stabilirii plagiatelor la Comisiile de Etică din universităţi. Numite, plătite şi revocate de conducerea universităţii care a generat un titlu de doctor bazat pe plagiat. Cum să-şi dea cu firma universităţii în cap aceste Comisii de Etică?

Ligia Deca ne-a pus în faţă decizia CCR nr. 364/2022. Deşi, o decizie a CJUE spune că deciziile CCR nu sunt obligatorii dacă încalcă legislaţia europeană.

Spune Ligia Deca:

„O a doua constatare a Curţii este că titlul de doctor poate fi anulat la cererea autorităţii emitente, conform articolului 1, alineatul 6 din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ, cu respectarea termenului legal prevăzut în această lege a contenciosului administrativ de un an de la data emiterii actului, pentru a respecta termenul pentru introducerea acţiunii în anulare”.

Adică, dacă o teză de doctor plagiată nu este descoperită în decurs de un an, doctorul cu pricina rămâne negustor cinstit, şi încasează de la stat banii aferenţi titlului de doctor mai departe!

O altă prevedere contestabilă este că posesorul titlului de doctor poate renunţa benevol la el, fără să restituie statului banii încasaţi în vaza acestui titlu.

Ligia Deca poate modifică foarte uşor Legea Contenciosului Administrativ prin noua lege a Educaţiei. Doar să vrea!

Ligia Deca: „O a treia chestiune stipulată în decizia Curţii este că Ministerul Educaţiei sau oricare alt organism nu au competenţa de a reevalua fondul ştiinţific al tezei, controlul de legalitate făcând referire la aspecte ce ţin de legalitatea desfăşurării procedurii de atribuire în vigoare la momentul acordării titlului”.

Cu alte cuvinte, dacă fondul ştiinţific al tezei este plagiat, nimeni nu are voie să maai zică ceva. Doar despre legalitatea procedurii de atribuire. Semnături, ştampile şi altele asemenea.

Dacă Ligia Deca nu-şi schimbă atitudinea faţă de cele declarate, se va trezi iarăşi cu un munte de contestaţii în cap. Pentru că deciziile CCR nu au voie să încalce legislaţia europeană. Ori unde s-a văzut aşa ceva în reglementările altor state din UE?

Alte aspecte care se cer rezolvate prin noile legi ale Educaţiei

Le-am mai discutat, le înşir pe scurt aici pentru a putea fi urmărite de către cititori în legile care stau să apară.

Mecanisme pentru urmărirea eficienţei cheltuirii banilor publici în procesele ce ţin de Educaţie. Fără aceste mecanisme banii se duc ca apa în nisip.

Evaluarea în învăţământ să cuprindă evaluarea anuală a  progresului şcolar al elevilor, printr-un mecanism digitalizat, obiectiv, standardizat,  unitar la nivel de ţară. Salarizarea şi evaluarea profesorilor,  a  managerilor şi a inspectorilor să aibă la bază acest progres şcolar.

Schimbarea formei Bacalaureatului prevăzută de legile Cîmpenu, care pleacă de la premiza greșită  că liceul este o etapă de cultură generală, nu de pre-profesionalizare.

Principii pentru realizarea Curriculumului Naţional. Legea trebuie să prevadă principiile călăuzitoare după care se va realiza  noul Plan Cadru şi un nou Curriculum Naţional. Obligatoriu, noul Curriculum va avea dimensiunile conceptual-teoretică, aplicativ-practică, transdisciplinară şi generatoare de învăţare continuă. Numărul maxim de discipline va fi 10-12, printre care şi discipline agregat: ştiinţele vieţii, ştiinţele mediului, educaţie pentru societate, etc.

Se va păstra filiera tehnologică, fără de care liceele economice de tradiţie şi cu bune rezultate la Bacalaureat ar trebui desfiinţate.

Revenirea la structura şcolară din LEN, care prevedea clasa a IX-a la gimnaziu. Eventual, filiera liceală vocaţională şi tehnologică pe patru ani, până în clasa a XIII-a.

Mai sunt şi alte probleme de rezolvat, prezentate în alte articole.

Nu-mi fac mari iluzii că ministrul Ligia Deca se va bate cu rectorii, cu sindicatele şi cu profesorii pentru a introduce astfel de modificări. Mai degrabă va fi vorba de un nou pachet de legi înscris în vorba românească, „aceeaşi Mărie, cu altă pălărie”. Care nu va trece de parlament in actuala legislatură.

LE. Un comentariu

Legea contenciosului administartiv are aplicabilitate asupra autoritatilor administrative carora legea le instituie obligatia de a face.

Doctoratele nu se acorda de catre unitati administrative.

Cand primaria va acorda titlul de doctor, atunci se va supune legii contenciosului administrativ.

Universitatile sunt entitati publice sau private autonome.

Lor nu le este opozabila legea contenciosului administrativ.

Daca o primarie refuza alocarea de numar stradal, eliberarea certificatului de urbanism, cel nedraptatit se poate adresa instantei pentru a obliga primaria "sa faca".

Plagiatul este violarea dreptului de autor si ii este aplicabila legea dreptului de autor. Aceasta prevede sanctiuni penale.

In Germania se accepta maxim 5% din continut sa fie alcatuit din citate. Indicarea sursei si autorului sunt obligatorii.

Ar trebui ca o lucrare de doctorat sa cuprinda doar introducerea de cateva pagini, maxim, prezentarea celor mai recente evolutii si descrierea contributiei autorului.

Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite