Adunarea parlamentară NATO. Noi direcţii ale Organizaţiei în era post Trump

0
0
ap nato

Mulţumesc domnului consilier parlamentar, Andrei Dîrlău, pentru ajutorul dat publicării acestui articol. Întâlnirea on-line din data de 14 ianuarie a fost atent analizată de către acesta. Drept urmare cititorii se pot edifica cu privire la cele mai noi orientări ale NATO, enunţate de către vorbitorii Adunării Parlamentare.

Ce este Adunarea Parlamentar─â a NATO?

Adunarea Parlamentară NATO a fost fondată în 1955, ca organism consultativ interparlamentar pentru NATO , independent de NATO. Conform Tratatului Nord-Atlantic (Tratatul de  la Washington din 1949), NATO s-a creat ca o alianţă politică transatlantică a unor democraţii. AP NATO face recomandări către NATO, cu mai mare libertate decât dacă ar fi un organism din cadrul NATO. AP cooperează strâns cu NATO. AP are 269 parlamentari din parlamentele tuturor celor 30 de state aliate, membre NATO, inclusiv din Macedonia de Nord, cel mai recent stat membru.

Membrii AP discut─â liber, franc, AP ofer─â o platform─â de discu┼úii pentru aceste chestiuni, mai liber─â dec├ót o pot face guvernan┼úii ┼či diploma┼úii ├«n func┼úie. Darko Stancic.

Participan┼úi: 40 Parlamentari din 16 ┼ú─âri membre NATO ┼či partenere

Vorbitori:

Gerry Connolly, Pre┼čedintele AP NATO, congresman american, Partidul Democrat

Ruxandra Popa, secretar general al AP NATO (româncă stabilită în Franţa)

James Mackey, Director, Direc┼úia Politic─â de Securitate ┼či Parteneriate, NATO

Darko Stancic, Director Adjunct, ┼čeful serviciului Europa ┼či Asia Central─â, DCAF (Centrul pentru

Guvernanţa  Sectorului de Securitate, Geneva, Elveţia) 

Venirea unei noi administraţii în SUA ne va influenţa; anticipăm deplasări în politica internaţională, schimbări de ton, dar nu de substanţă, James Mackey.

Direcţii strategice, enunţate de vorbitori

  • NATO are o perspectiv─â global─â, dar nu este o organiza┼úie global─â, ci una regional─â, nord-atlantic─â. Nu Alia┼úii doresc ca ea s─â devin─â global─â; dar provoc─ârile de securitate sunt efectiv globale: ap─ârarea cibernetic─â, ascensiunea global─â a Chinei (cu impact din Africa p├ón─â ├«n zona arctic─â) etc. au impact asupra securit─â┼úii alia┼úilor. Aceast─â perspectiv─â global─â, politic─â ┼či militar─â, trebuie men┼úinut─â puternic─â.
  • AGENDA NATO 2030, provoc─âri majore: Rusia, China, Orientul Mijlociu, Afghanistan.
  • Alia┼úii trebuie s─â-┼či dezvolte to┼úi capacit─â┼úi superioare la standarde NATO, s─â-┼či asume roluri specializate. Este util ca alia┼úii de m─ârime medie s─â aib─â / s─â dezvolte capabilit─â┼úi ┼či echipamente la standarde NATO cu interoperabilitate.
  • Cu Rusia exist─â un consens c─â securitatea ┼či stabilitatea ├«n Europa nu pot exista f─âr─â aceasta. Dar o Rusie care respect─â statul de drept, normele ┼či documentele de baz─â ale ONU, OSCE, ┼či nu intervine ├«n statele vecine ei, care-┼či asum─â obliga┼úii ┼či angajamente.
  • Ascensiunea Chinei- adaptarea politicilor ┼či capabilit─â┼úilor NATO la aceast─â realitate. Este nevoie de un dialog ÔÇ×cu substan┼ú─âÔÇŁ, un parteneriat atent.
  • Men┼úinerea parteneriatului transatlantic, ├«n detrimentul unei orient─âri a SUA spre zona Pacificului. 50% din comer┼úul SUA este cu Europa, mai mult dec├ót cu China. SUA au puternice interese economice trans-atlantice, leg─âtur─â esen┼úial─â comercial─â ┼či de bun─âstare economic─â. 
  • Rolul Rom├óniei- de hub regional la Marea Neagr─â. 


Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite