Mie îmi place Black Friday. Este o nebunie de eveniment, magazinele vor să vândă, oamenii vor să prindă acea ofertă bombă cu care se vor lăuda, ca cu o pradă, până la anul. Parcă îl aud pe om. „O vezi, bă, ce maşina de i-am luat-o neveste-mii de Black Friday. 11 milioane am dat pe ea, da' era 16 înainte“, îi va spune domnul cumpărător vreunui prieten sau vreunei rude arătându-i maşina nouă de spălat din baie. „Uite, cwae, ce telefon jmecher mi-a luat tata dă Black Friday. A dat fro 20 de milioane pă el, da' a fost mai ieftin, că el e aşea fro 26 dă milioane“, se va lăuda un elev de liceu sau vreun student cu smartphone-ul cumpărat de către părinţi. Ce iei de Black Friday ţine loc şi de cadou de Moş (Nicolae sau Crăciun, să se aleagă între ei).

Black Friday, dincolo de reduceri şi cumpărători, este un eveniment prin care oamenii trăiesc şi trăiesc intens, fără spaime, fără raţionamente, în limita unei sume de bani. Stau la coadă, se înjură cu ceilalţi sau schimbă sfaturi cu aceştia, beau energizante la 10-11 noaptea pentru a prinde deschiderea târgului virtual de la ora 00.00 şi îşi antrenează degetele pentru a introduce rapid cantităţi, coduri PIN, parole. Omul devine un vânător de oferte.

Puţintică răbdare

Sunt un ratat din punctul ăsta de vedere, pentru al treilea eveniment la rând n-am cumpărat nimic, deşi mă tenta un Google Chromecast. Sunt sedentarul perfect, aştept prada să slăbească din preţ şi o aştept în laţ, nu s-o alerg de Black Friday. Aici e tot mecanismul, mecanism aplicat mereu: oamenii vor să fie în mijlocul altor oameni, vor să concureze contra altora, vor să le vadă celorlalţi feţele triste când ei reuşesc să facă ceea ce toţi au vrut. Comerciantul de Black Friday nu e cu nimic mai rău decât o vânzătoare care îşi strigă ofertele în târg şi reduce preţul după cum te tocmeşti cu ea, după cum vine fluxul de cumpărători. Black Friday e doar un nume pus peste un fragment de comerţ, dar oamenii îl strică.

Sunt oamenii, i-am remarcat şi în comentariile de pe Adevărul, care văd conspiraţii în orice, magazine care nu dau reduceri pe de-a-ntregul, care măresc preţurile înainte şi le scad apoi, sunt oameni care apreciază chilipirurile, dar nu când sunt aruncate ca ciozvârte spre gurile prea multor doritori. Toţi aceşti oameni n-au înţeles că în comerţ nu există suflet, cod de etică sau limite, doar anumite reglementări legislative pentru ca mecanismul să stea într-un aparent echilibru. Poţi influenţa piaţa şi s-o faci cu profit? O vei face, căci, precum în sport aşa şi în retail, ocaziile se răzbună.

Închei cu un banc care rezumă perfect buna sau proasta poziţionare. După jumătate de oră de sex într-o orgie, un bărbat îşi strigă necazul: „Dar aprindeţi odată lumina aia că mi-am luat de trei ori m... până acum!“

Cum a fost de Black Friday poţi afla pe site-ul „Adevărul“.