Trenul Regal va ajunge la Tulcea. Se împlinesc 85 de ani de la intrarea primului tren în orașul de pe malul Dunării

0
Publicat:

Trenul Regal va sosi în gara de pe malul Dunării la 28 iulie 2023 și va putea fi vizitat până pe 30 iulie. În interiorul Gării CFR Tulcea va fi organizată o expoziție de fotografii vechi de pe linia Medgidia – Tulcea.

Simbolul regalității
Simbolul regalității

Ultima dată, Trenul Regal a ajuns în Dobrogea în data de 15 iunie 2018 și s-a oprit în gările Fetești, Cernavodă, Medgdia și Constanța.

A fost marcată astfel împlinirea a 140 de ani de la unirea Dobrogei cu România și 160 de ani de la începerea lucrărilor liniei de cale ferată Cernavodă – Constanța, anunță SNCFR Constanța.

În anul 2023 se împlinesc 85 de ani de când primul tren a ajuns în orașul Tulcea pe calea ferată care a legat această capitală de judeţ, „poartaׅ“ de acces în Delta Dunării, de rețeaua feroviară națională.

Trenul Regal va ajunge în Tulcea cu ocazia festivalului Delta Waves, eveniment cu ocazia căruia va fi inaugurată faleza din Tulcea.

Evenimentul are ca scop promovarea tradițiilor feroviare, implicarea interactivă a personalului din sistemul feroviar şi a unor specialişti din acest sector în procesul de informare corespunzătoare a opiniei publice despre istoria feroviară.

Lucrările de realizare a falezei “Ivan Patzaichin” și a modernizării portului au durat mai bine de doi ani. În prezent, tulcenii au o infrastructură portuară nouă, cu o suprafață de peste 36.000 metri pătrați și o promenadă modernă.

Pentru a sărbători finalizarea acestui proiect, publicul local și turiștii vor avea parte de un show pe măsură: trei zile de concerte cu artiști consacrați (Ștefan Bănică, Horia Brenciu, Alexandra Ungureanu, The Motans, Ștefan Bănică, Pasărea Rock, Deniz Chem, Alina Eremia și Balkan Explosion), dar și cu ansambluri dobrogene de renume.

Conceptul ediţiei inaugurale va îngemăna noul şi vechiul, trecutul şi viitorul, tradiţia şi modernitatea. Pe aer, apă şi uscat, evenimentele speciale, de la show-uri de drone, de artificii și de laser, la petreceri tematice pe bărci, se vor succeda într-o manieră exuberantă și festivă.

Regele MihaiI lângă Trenul Regal Colecție casamajestatiisale.ro
Regele MihaiI lângă Trenul Regal Colecție casamajestatiisale.ro
image

Tulcea, ultimul oraș care nu era legat de restul țării prin calea ferată

Linia 804 Medgidia – Tulcea a fost finalizată la 25 martie 1938, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea. Tulcea era ultimul oraș reședință de județ de pe teritoriul actual al României care nu era legat prin cale ferată de restul țării.

Studiile complete până la Tulcea s-au terminat în anul 1914. Paralel cu studiile au fost începute și lucrările de construcție, pornind de la Medgidia, în primăvara anului 1911, iar în anul 1912 au ajuns până la Cogealac la km. 55,400.

În iunie 1923 a apărut primul jurnal al Consiliului de miniștri, prin care se acorda pentru construcția liniei Hamangia-Babadag un credit de 30.000.000 lei. În august, în urma licitației pentru terasamente şi lucrări de artă s-a decis că ar fi mai avantajoasă executarea terasamentelor cu soldați, iar pentru lucrările de artă s-a publicat o a doua licitație.

La data de 1 octombrie 1925 a fost dată în exploatare și porțiunea Târgușor - Dobrogea- Babadag. Lucrările au fost din nou întrerupte și reluate în anul 1935, când s-a ales alt traseu decât cel inițial. Proiectul tunelului Cataloi, lung de 950 metri, construit în anul 1916 în proporție de 20%, care ar fi ușurat coborârea traseului spre Tulcea, a fost abandonat.

După patru ani, la data de 25 martie 1938, a fost inaugurată și ultima porțiune a liniei Medgidia - Tulcea, între Babadag și Tulcea.

Istoria Trenului Regal 

Trenul a fost fabricat în Italia la solicitarea statului român, la uzinile Ernesto Breda/ Construzioni Meccaniche Milano, din 1926 până în 1928. Din păcate, el a fost livrat României și a intrat în serviciul Casei Regale a României la un an după trecerea la cele veșnice a Regelui Ferdinand care, astfel, nu s-a putut bucura de el.

Primii zece ani din istoria trenului sunt legați de Regina Maria, de Regele Mihai, de Regina Mamă Elena și, desigur, de Regele Carol al II-lea.

Trenul Regal a fost inițial folosit la realizarea vizitelor de stat din țările vecine, la vizitarea comunităților urbane și rurale. 

În anii 1940, Regele Mihai a folosit Trenul Regal în foarte multe ocazii. 

Trenul este compus din cinci vagoane : vagonul sufragerie, vagonul regelui, vagonul reginei, vagonul invitaților și vagonul casei regelui. 

Tulcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite