Simbolul unei instituții publice, identic cu al unei firme de accesorii pentru telefoane: „Poate să nu fie unic”
0Centrul de Proiecte Timișoara, prin care sunt alocați bani pentru evenimentele culturale finanțate de Primăria Timișoara are o siglă identică cu sigla unui magazin online de accesorii pentru telefoane. Designerul Centrului de Proiecte susține că sigla instituției este o creație proprie.

Înființat pentru a finanța proiectele culturale din Timișoara, Centrul de Proiecte din subordinea Primăriei Timișoara și-a creat și o siglă proprie. Jurnaliștii de la Ziarul Timișoara au descoperit, însă, că sigla Centrului de Proiecte Timișoara este identică cu sigla magazinului de accesorii pentru telefoane mobile Spigen (înființat în 2008).
O analiză atentă a celor două sigle arată că singura diferență este dimensiunea unui cerc, insesizabilă la o primă privire. Reprezentanții Centrului de Proiecte Timișoara susțin că sigla instituției din subordinea Timișoarei nu are nicio legătură cu cea a magazinului de accesorii pentru telefoane.
Mai mult, Centrul de Proiecte a transmis că sigla instituției este rodul muncii depuse timp de mai multe luni de designerul Alex Iliescu.
„Procesul creativ pentru dezvoltarea siglei s-a derulat în ultimele luni ale anului 2021 și începutul anului 2022 în cadrul echipei de comunicare a Centrului de Proiecte. Sigla a fost creată de către colegul nostru, designerul Alex Iliescu”, au transmis reprezentanții Centrului de Proiecte Timișoara, care a explicat și conceptul din spatele siglei.
„Share” și „C”
„Conceptul simbolului este inspirat de noțiunea de graf (matematică) și legătură celulară (biologie), prin care sunt stabilite acțiunile, relațiile și interdependențele dintre componentele unui sistem abstract sau natural. Am identificat și am găsit oportună asemănarea cu simbolul recunoscut internațional pentru împărtășirea informației în mediul digital: simbolul share. Simbolul este în același timp și o stilizare a literei „C””, mai transmite Centrul de Proiecte Timișoara.
Angajații Centrului din subordinea Primăriei Timișoara au admis că „desenul simbolului poate să nu fie unic”.
„De-a lungul istoriei comunicării vizuale au fost explorate și realizate nenumărate relații și combinații între formele de bază geometrice simple și suntem conștienți că desenul simbolului nostru poate să nu fie unic – în consecință ne așteptăm să existe și alte abordări grafice similare. Pentru noi, simbolul descrie un meta-limbaj (un limbaj vizual propriu), adică printr-un element care poate fi transformat, rotit, multiplicat, compus, colorat vrem să descriem concepte diverse legate de activitatea pe care o desfășurăm. Sigla este o declinare a unui model, așa cum se poate observa în comunicările pe site-ul nostru https://centruldeproiecte.ro/”, au mai transmis oficialii Centrului de Proiecte Timișoara, care a început procedurile de înregistrare la OSIM a siglei.
Controversele din jurul finanțărilor de la Centrul de Proiecte
Centrul de Proiecte Timișoara a mai făcut obiectul unor controverse după ce s-a descoperit că mai mulți evaluatori ai Centrului de Proiecte Timișoara beneficiază, prin intermediul organizațiilor nonguvernamentale din care fac parte, de fonduri din partea centrului, cu care colaborează ca evaluatori.
Alexandra Riegler, șefa Centrului de Proiecte Timișoara a explicat că beneficiarii fondurilor sunt membrii în alte comisii decât acelea la care au depus cerere de finanțare.
„Nu am un motiv momentan să am dubii în privința acestui proces de finanțare. Mie mi se pare normal să încercăm să implicăm oamenii de cultură din oraș și să transparentizăm acest proces. Este un nou sistem care într-adevăr nu s-a mai făcut, până acum s-au dat finanțări în spatele ușilor închise, nimeni nu a știut pe baza a ce, de multe ori nu au existat apeluri, pur și simplu au fost din pixul primarului sau viceprimarului sau pe baza unei decizii politice au fost acordate finanțări. Eu cred că este important să trecem la un sistem nou și mai modern”, a explicat Dominic Fritz, după izbucnirea scandalului.