Operațiunea „Brâncuși" la Timișoara, cu mascați și arme. Artă de 140 de milioane de euro a sosit în oraș FOTO
0Pe 17 septembrie, au început să sosească la Timișoara primele sculpturi ale lui Constantin Brâncuși. Patrimoniul special transportat din Franța se ridică la peste 140 de milioane de euro. Transportul respectă legislația internațională privind tezaurul.

“Brâncuși: surse românești și perspective universal” de la Muzeul de Artă din Timișoara este cea mai importantă expoziție dedicată marelui sculptor în ultima jumătate de secol în România. Lucrările cu valoare de patrimoniu universal ale artistului, precum “Sărutul”, „Maiastra”, „Pasărea în văzduh”, „Muzele”, „Somnul”, „Peștele”, „Capul de copil”, dar și alte lucrări mai puțin cunoscute vor putea fi admirate în Capitala Culturală a Europei, în perioada 30 septembrie 2023-28 ianuarie 2024.
Pe 17 septembrie, au început să sosească la Timișoara primele sculpturi ale lui Constantin Brâncuși. Lucrările sunt păzite de trupe speciale ale jandarmilor, mascați și cu armele în mână.
„E o adevărată operațiune. Și de securitate dar și de amenajare a spațiului care va găzdui expoziția de la Muzeul de Artă. Lucrăm pe mai multe planuri. Primele transporturi de marfă au sosit deja. Duminică a venit un transport mare din Franța, opere în valoare de peste 140 de milioane de euro au sosit. Pe parcursul drumului a fost nevoie de protecție specială. Pe teritoriul României transportul a fost însoțit de trupele speciale ale Jandarmeriei, cât și de o firmă privată. Transportatorul e o firmă profesionistă agreată de cei care au împrumutat lucrările din Franța. Este și cazul celorlalte lucrări. Fiecare proprietar dorește să aibă operele în siguranță, se asigură că fiecare pas, de la transport, manipulare, securitate, sunt respectate cele mai stricte condiții de siguranță, calitatea mediului ambient, protecție împotriva răufăcătorilor sau condițiilor care ar putea să deterioreze lucrările”, a declarat Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș.

„Trebuie să fie un transport specializat, s-a contractat în urma unei proceduri speciale, bazate pe un caiet de sarcini, cu exigențe care privesc ambalarea, transportul lucrările conform legislației naționale și internațională privind tezaurul. Sunt reglementări specifice legate de regimul de pază. Este o procedură ce cuprind transportul de tezaur. De aceea aveam transport armat”, a completat Filip Petcu, managerul Muzeului de Artă din Timișoara.

„Ne-am gândit la fiecare detaliu”
Peste 2,5 milioane de euro a costat sistemul de securitate pentru expoziția „Brâncuși”. În interiorul Muzeului de Artă s-a montat un sistem performant de supraveghere video de mare rezoluție, un sistem de alarmare și de protecție împotriva incendiilor. Plus un sistem de climatizare folosit de toate marile muzee din lume.
„O altă chestiune foarte importantă se referă la amenajare, va fi făcut într-un fel care să pună în valoare cel mai bine operele marelui artist. Ne-am gândit la fiecare detaliu. Partea de iluminat e foarte importantă fiindcă în funcție de intensitatea luminii, de culoarea luminii, de modul în care cade lumina, operele pot să fie admirate dintr-o perspectivă nouă. Am investit în cel mai de top instalații de iluminare”, a mai spus Alin Nica.
Peste 100 de lucrări, în 11 săli
Expoziția Brâncuși conține în jur de 100 de piese (22 de scupturi, 46 de fotografii, 11 lucrări de grafică și altele), care aparțin Muzeul Național de Artă Modernă, Centre Pompidou din Paris, Muzeul Tate din Londra, Fundația Guggenheim, Muzeul Național de Artă din București și Muzeul de Artă din Craiova, precum și din colecții particulare. În total, sunt piese în valoare de o jumătate de miliard de euro.
„Am început în iunie cu retușarea a tot ce înseamnă pereți, amenajarea scenografică a expoziției, atât în ceea ce privește partea de zugrăveli, cât și component de mobilier. Scenografia va fi cu totul diferită față de celelalte expoziții. E vorba de o transformare a spațiului existent în Palatul Baroc într-o formă în care să poată acomoda și să susțină tot ce înseamnă poetica și relația lucrărilor brâncușiene. Sunt aceleași 11 săli pe care le cunoaștem, s-au proiectat socluri care să reziste la nivelul de încărcătură, lucrări de bronz, materiale combinate, piatră, lemn, podiumuri”, a mai spus Filip Petcu.

Muzeu transformat la nivel internațional
Muzeul de Artă din Timișoara se transformă complet cu ocazia expoziției. Se aliniază practic cerințelor marilor muzee în ceea ce privește infrastructura.
„Auditul pe care l-am făcut a demonstrat că tot ce exista la muzeu nu mai era funcțional și nu mai era capabil să satisfacă nevoile și exigențele cerute de partenerii noștri. Pe lângă instalațiile de detecție anti incendiu s-a implementat un proiect de securitate ceea ce înseamnă înlocuirea camerelor de supraveghere. Camerele noi sunt niște camere pe bază de IP, care monitorizează și are capacitatea de a fi corelate cu softuri foarte performante, printr-un dispecerat. Există și un sistem anti efracție cu senzori, s-au făcut intervenții pe controlul microclimatic, au fost înlocuite toate aparatele de climatizare la etajul doi. S-au instalat senzori în toate încăperile pentru a avea un control în timp real al parametrilor temperaturilor și umidității. S-au instalat și perdele de securitate care previn apropierea periculoasă a vizitatorilor de opere. Sistemul de iluminat la nivel mondial e cel mai performant”, a afirmat Filip Petcu.

Curatoriată de Doina Lemny, expoziția va aduce în atenția publicului diferite etape ale parcursului artistic al lui Brâncuși: de la operele create sub influența învățământului de la Școala de Arte Frumoase din București la confruntarea cu sculptura lui Rodin și până la decizia sa radicală de a abandona modelajul pentru a adopta metoda șlefuirii directe – ceea ce marchează întoarcerea sa simbolică către artele primitive și îi deschide, în același timp, calea spre modernitate. În dialog cu sculpturile va fi expusă și o foarte interesantă și inedită selecție de fotografii și fragmente filmate de artist.








