Lupta anticorupţie în multinaţională. Manualul după care se ghidează angajaţii unor giganţi din Germania sau China care operează în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marile companii multinaţionale au reguli de etică foarte stricte, acesta fiind şi motivul pentru care multe dintre ele au întocmit coduri de etică în afaceri şi chiar ghiduri de combatere a corupţiei. „Adevărul” vă prezintă câteva prevederi ale codurilor de etică ale unor mari companii care operează în România.

Românii angajaţi în multinaţionale cunosc foarte bine regulile şi procedurile care sunt afişate la tot pasul şi pe care trebuie să le respecte cu stricteţe. O companie recunoscută  pentru regulile foarte stricte după care operează este Smithfield, companie americană, cumpărată în urmă cu doi ani de chinezi, care are în zona de Vest a României zeci de ferme de creştere a porcilor. Compania funcţionează după un cod de etică în care sunt date exemple cu privire la modul în care angajaţii trebuie să se comporte pentru evitarea conflictelor de interese sau a actelor de corupţie.  

Tradus din engleză pentru filiala din România, codul de etică al Smithfield are unele prevederi specifice Statelor Unite, unde este compania-mamă, dar sunt şi chestiuni aplicabile la nivel global. Într-un exemplu, din codul de etică Smithfield, un manager de logistică se întreabă dacă poate încheia un contract de transport cu firma fratelui său, care oferă servicii mai bune decât firma cu care compania lucrează în prezent. „Atât Smithfield, cât şi fratele meu ar beneficia de pe urma acestor servicii. Este considerat acesta un conflict?”, se arată în exemplul din codul de etică, în care este prezentat şi modul de acţiune într-o astfel de situaţie. „Da. Cel puţin pare un conflict şi s-ar putea, de asemenea, să reprezinte un conflict real. Dacă firma fratelui dvs. ne poate oferi servicii mai bune, s-ar putea să încheiem o colaborare cu acesta. Dar oricine va lua în considerare această situaţie probabil că va ajunge la concluzia că acordaţi contractul datorită relaţiilor de rudenie. Singura modalitate de a rezolva această problemă este să discutaţi despre aceste împrejurări cu responsabilul local de conformitate sau cu Serviciul Juridic Smithfield şi să lăsaţi decizia finală în seama unei persoane care nu are interese familiale”, se arată în document. 

image

Extras din codul de etică şi conduită al Smithfield 

În acelaşi cod de etică sunt tratate şi primirea unor cadouri sau activităţi de protocol. „Cadouri exagerate şi costisitoare sau activităţi de protocol exuberante creează impresia că deciziile de afaceri nu sunt luate în mod corect. Persoanele ale căror posturi pot include oferirea sau primirea de cadouri de afaceri sau activităţi de protocol au responsabilitatea de a se asigura că toate cadourile şi activităţile de protocol sunt rezonabile şi în conformitate cu politicile Smithfi eld şi cu legea”, prevede codul de etică în care este inclusă şi relaţia cu autorităţile statului cu care firma intră în contact.

„Niciunui angajat, agent, consultant, reprezentant al unui grup de interes sau alt reprezentant nu îi este permis să ofere un lucru de valoare unui inspector sau altui funcţionar oficial al oricărei agenţii federale, de stat sau locale din S.U.A. Fireşte că acest lucru se aplică cadourilor băneşti. De asemenea, se aplică articolelor nemonetare, cum ar fi mese, transport, cazare, divertisment (de ex. bilete la evenimente sportive) şi alte tipuri de ospitalitate, servicii (de ex. spălarea maşinii, luarea hainelor de la curăţătorie), precum şi orice alt avantaj sau favoare personală. Nu uitaţi că nu există nicio valoare permisă pentru astfel de cadouri sau servicii. TOATE plăţile, cadourile şi serviciile de acest gen sunt interzise”, se arată în document. 

image

Pentru a fi cât mai explicţi, reprezentanţii Smithfield au dat şi un exemplu concret cu următoarea întrebare: „ Ştiu că un şef de la uzina noastră a cerut unor angajaţi să spele maşina unui inspector UsDA (n.r. Ministerul Agriculturii) de pe teren o dată pe săptămână. Nu durează decât câteva minute din timpul de lucru al unui muncitor. Este corect?” Răspunsul: „Oferirea unor servicii complementare cum ar fi spălatul maşinii unui inspector USDA nu este corectă şi trebuie oprită şi raportată imediat. În caz contrar, acest lucru poate avea consecinţe grave pentru Smithfield şi angajaţii implicaţi”. VEZI AICI codul de etică al Smithfield!

Codul de etică de la Continental

La fel ca alte companii mari, şi producătorul german de cauciucuri Continental, care operează în România, are un cod de etică în care sunt tratate corupţia şi conflictul de interese. Pentru a-i ajuta pe angajaţi să evite astfel de situaţii compania vine în codul de etică cu exemple concrete. „Continental intenţionează să deschidă o nouă unitate de producţie de cauciucuri în China. Pentru construirea noilor centre, sunt necesare mai multe aprobări şi concesii din partea unei autorităţi din China. După ce aţi aşteptat documentele respective mai multe luni, vă întrebaţi dacă este posibil să acceleraţi procedura de aprobare acordând un stimulent unui membru din administraţia chineză care se ocupă de cererea dvs”.

Interesant este că în cazul Continental, modul de acţiune nu este „obligatoriu”, ci „preferabil”. „Chiar dacă aveţi dreptul de a primi permisiunile respective, conform legilor din mai multe ţări, influenţarea procesului de luare a deciziilor este definită ca act de corupţie şi încălcare evidentă a Directivei anticorupţie a companiei Continental. Vă recomandăm să renunţaţi la această idee şi să consultaţi Directiva anticorupţie a companiei Continenta”, se arată în document. 
 

Potrivit aceleiaşi surse, o altă „ispită” poate fi întâlnită în domeniul vânzărilor. „Lucraţi în departamentul de vânzări. Din cauza mai multor produse concurente pentru produsul pe care îl vindeţi, întâmpinaţi probleme cu vânzările. Un client vă propune să îi oferiţi o reducere pentru produsul pe care compania Continental doreşte să îl vândă. Reducerea se încadrează în marja pe care aveţi permisiunea de a o acorda. Clientul vă propune să împărţiţi diferenţa dintre preţul obişnuit şi preţul redus. dvs. vă veţi primi partea în numerar după fiecare afacere. Ce ar trebui să faceţi?”

La fel ca în exemplul precedent, Continental recomandă „acţiunea preferabilă”: „Ar trebui să refuzaţi oferta şi să îi explicaţi că un asemenea comportament profesional poate fi interpretat ca ilegal, poate încălca legile şi reglementările aplicabile şi Codul de conduită al companiei Continental. De asemenea, ar trebui să aduceţi imediat propunerea la cunoştinţa supervizorului dvs., a Departamentului juridic, a Departamentului de conformitate sau a Coordonatorului pe probleme de conformitate ori a Departamentului de audit intern”.  Documentul integral. 

Ce face un angajat Orange invitat în Insulele Cayman?

Din domeniul telecomunicaţiilor, un cod de etică interesant are Orange. Documentul oferă spaţii largi protocolului, cadourilor sau donaţiilor, angajaţii fiind învăţaţi cum să procedeze pentru a respecta normele de etică în afaceri. La fal ca în cazul codurilor întocmite de alte companii, Orange vine cu exemple concrete. „Colaborezi de doi ani cu un furnizor, iar reînnoirea contractului trebuie să aibă loc la sfârşitul anului. De ziua ta de naştere primeşti o cutie de vin scump şi o felicitare de la acest furnizor. Valoarea cutiei de vin este la limita pragului acceptat de Orange pentru cadouri, dar nu îl depăşeşte. Cum procedezi?”.

Răspunsul: „În mod concret, dacă ai o funcţie în departamentul de aprovizionare sau eşti împuternicit de consiliul de administraţie să aprobi pentru Orange contracte importante cu furnizorii, nu va fi niciodată potrivit să accepţi astfel de cadouri din partea unui furnizor. În al doilea rând, conform Normelor Orange, eşti obligat să-ţi păstrezi obiectivitatea în relaţiile cu furnizorii. Conform Normelor, cadoul poate fi acceptat, pentru că valoarea acestuia nu depăşeşte pragul stabilit, dar orice alte cadouri provenite de la acest furnizor trebuie refuzate sau donate în scopuri caritabile. Este recomandat să atragi atenţia furnizorului asupra acestei reguli (…)”. 

image

Extras din codul de etică al Orange

Într-un alt exemplu, reprezentanţii Orange le explică angajaţilor ce fac în cazul în care „un furnizor important al companiei te invită să participi la un atelier de lucru având ca temă „grupurile de utilizatori” şi dezvoltarea de produse. Atelierul de lucru va avea loc într-o staţiune din Insulele Cayman, iar costurile de transport şi cazare vor fi suportate de furnizor”. „Puneţi întrebarea dacă atelierul va fi util pentru Orange şi cum te poţi asigura de valorificarea acestui lucru. Dacă simţi că vrei să participi doar datorită peisajului exotic, prezenţa ta nu ar fi indicată”, sunt sfătuiţi angajaţii Orange. Mai multe detalii despre codul de etică al Orange puteţi găsi AICI

Protocolul şi cadourile la Raiffeisen

În codul de conduită al Raiffeisen nu sunt date exemple concrete despre posibile situaţii cu care se pot confrunta angajaţii, dar la capitolul Mită şi Corupţie, prevederile sunt foarte clare. „Pe de o parte, schimbul de cadouri şi/sau invitaţii de valoare modică poate constitui o componentă socială acceptată în relaţiile de afaceri de succes. Pe de altă parte, acceptarea şi acordarea de cadouri şi/sau invitaţii pot avea un impact necorespunzător asupra relaţiei de afaceri. Acceptarea şi oferirea de cadouri sub formă de bani sunt interzise din principiu. Toate celelalte tipuri de cadouri şi invitaţii sunt supuse unor reguli stricte”, este una dintre prevederile codului de etică de la Raiffeisen Bank. Un alt punct al documentului prevede că Raiffeisen nu tolerează „nicio formă de mită sau coruţie. „Nu acceptăm şi nu acordăm niciun avantaj necorespunzător de orice fel (stimulente), indiferent dacă persoana care oferă sau solicită un astfel de avantaj lucrează în sectorul public sau cel privat”, se mai arată în documentul care poate fi consultat integral AICI.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite