Video Lucrări pe Autostrada cu tuneluri din vest. Utilajele mari și-au făcut apariția pe șantier VIDEO
0A trecut un an de la începerea primelor lucrări pe Autostrada cu tuneluri, tronsonul de nouă kilometri rămas nefinalizat din Autostrada Lugoj - Deva. În ultimele zile, câteva zeci de utilaje au fost mobilizate pe șantierul din vestul României, fapt întâmpinat cu entuziasm de unii localnici.

Camioanele de mare tonaj (dumper), folosite în zone mai greu accesibile din cauza solului instabil, aduc zgură și piatră pentru a acoperi drumul tehnologic cu piatră, astfel încât să poată fi folosit în timpul lucrărilor și în cazul inundațiilor cauzate de precipitații.
Lucrări la Autostrada cu tuneluri
În alte locuri au loc foraje, pentru pregătirea lucrărilor de fundare. Cea mai mare parte a traseului autostrăzii (video) care leagă județele Hunedoara și Timiș a fost decopertată, mai puțin sectorul unde vor fi construite tunelurile, pentru care mai sunt necesare avize.
Lucrările extinse în ultimele zile au stârnit și nemulțumiri. „La Coșteiu de Sus, respirăm praf în fiecare zi, norii de praf se ridică în unele locuri pe șantier. Trebuie trimise cisternele pentru a uda solul”, s-a plâns un localnic.
Lucrările la tronsonul rămas nefinalizat din Autostrada A1 Lugoj-Deva, între localitățile Margina (Timiș) și Holdea (Hunedoara) au fost reluate în iulie 2023, după o așteptare de peste șase ani. În acest timp, statul român a trebuit să reia procedurile de licitație pentru proiectarea și execuția restului de autostradă.
Șoferii care circulă pe autostrada Lugoj - Deva din vestul României, dinspre Timișoara spre Sibiu, sunt nevoiți să coboare de pe autostradă în nodul rutier Margina, pentru a-și continua traseul pe DN 68A Deva Lugoj, până la nodul rutier Holdea. La Coșava (video), circa doi kilometri din DN 68A se află în reparații ample, astfel că șoferii sunt nevoiți să aștepte în coloană pentru a traversa sectorul.
De la Holdea, își pot continua călătoria, fără întrerupere, doar pe autostradă, până în orașele Cluj Napoca sau Sibiu. O pot face și pe DN 68A Deva-Lugoj, înspre Deva, mai puțin aglomerat pe sectoarele dublate de Autostrada Lugoj-Deva.
Ultimul sector din Autostrada Lugoj - Deva
Autostrada Lugoj - Deva are 100 de kilometri traversează județele Timiș și Hunedoara, din vestul României. A fost proiectată în anii 2000 o regiune de șes și de câmpie, astfel că în mod normal nu ar fi trebuit să ridice mari probleme de proiectare și execuție.




















Însă terenul instabil în anumite porțiuni și sectoarele care traversează arii protejate, incluse pe lista siturilor Natura 2000, au impus construcția unor ecoducte și lucrări, condiționate de mai multe avize din partea statului român.
Primul dintre cele patru tronsoane din Autostrada Lugoj - Deva, în lungime de 28 de kilometri a fost finalizat în 2013 în județul Timiș.
Lucrările la celelalte trei loturi, care traversează județele Timiș și Hunedoara, au început în anul următor și au fost date în folosință, cu excepția tronsonului de nouă kilometri aflat în prezent în șantier, în perioada 2017 – 2019.
Lucrările la sectorul numit și Autostrada cu tuneluri (video) au fost oprite din 2017. Licitația a fost reluată de CNAIR, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la tronsonul Margina-Holdea (video), inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei, fără TVA, bani alocați de statul român prin Programul Național de Redresare și Reziliență.
„Obiectivul proiectului este reprezentat de construirea a construirea a 9,13 km de autostradă, două tuneluri, două pasaje, trei viaducte și un centru de întreținere și coordonare. Valoarea totală a proiectului este de 2.205.014.636 lei, din care valoarea fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență este 909.885.900 lei, contribuția publică națională este de 943.079.870 lei, iar TVA aferent reprezintă 352.048.866 lei”, informa Ministerul Transporturilor.
Contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului numit și Autostrada cu tuneluri a fost semnat în toamna anului 2022, iar finalizarea lucrărilor este estimată pentru anul 2026.