Viața românilor de lângă autostrada cu tuneluri. Satele au rămas izolate între două județe VIDEO

0
Publicat:

Autostrada cu tuneluri, un tronson de circa zece kilometri de autostradă care va lega județele Hunedoara și Timiș, pe la poalele Munților Poiana Ruscă și Metaliferi, va traversa câteva așezări izolate de la granița celor două județe, aproape depopulate.

Localnicii din Nemeșești trebuie să traverseze șantierul pentru a ajunge acasă. Foto: Daniel Guță
Localnicii din Nemeșești trebuie să traverseze șantierul pentru a ajunge acasă. Foto: Daniel Guță

Tunelurile proiectate pe lotul nefinalizat din Autostrada Lugoj Deva vor avea peste doi kilometri și vor începe din satul Holdea din Hunedoara.

Galeriile autostrăzii trec pe sub dealuri și vor ieși la marginea satelor Coșteiu de Sus și Nemeșești din comuna Margina din Timiș.

„La 1 martie, se dă startul pentru tunelurile de pe secțiunea E a Autostrăzii Lugoj-Deva. Iar documentația pentru obținerea autorizației de construire pe secțiunea E1 este în curs de elaborare și va fi depusă la Ministerul Transporturilor în aproximativ două săptămâni”, informa Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Câteva familii mai locuiesc în satul Holdea din Hunedoara (video), localitate cunoscută multor români de câțiva ani, datorită nodului rutier Holdea, improvizat pe Autostrada Lugoj Deva.

Chiar dacă vor avea autostradă la câțiva pași de centrul localității, izolată într-o vale înconjurată de păduri, unii localnici sunt resemnați cu privire la viitorul satului.

„Aici mai stau vreo 20 de oameni. Tinerii au cam plecat în străinătate sau la oraș, la muncă, copiii sunt puțini și merg la școli în alte localități, iar trenul de la Timișoara spre Deva mai circulă de două ori pe zi, prin sat. Gara din Holdea a fost închisă, nu mai are angajați. Autostrada va fi în deal, dar nu ne avantajează prea mult, decât că vin copiii mai ușor pe ea, în vizită. Aici este un sat de bătrâni, pe punct de închidere”, spune Stelian Crețu, un localnic din satul Holdea din Hunedoara.

Un drum forestier leagă satul, peste dealuri de satul Coșteiu de Sus din Timiș. Trenurile trec în localitatea vecină printr-un tunel, de circa 400 de metri, care începe din vecinătatea stației Holdea, aflată pe calea ferată Lugoj – Ilia, înființată în 1893.

Tunelul ar fi fost refăcut în anii ’80, spun localnicii, iar unii au lucrat la el. Acum, oamenii sunt nemulțumiți că trenurile circulă tot mai rar pe această rută.

Izolați de șantierul autostrăzii

Peste dealuri, în județul Timiș, mai mulți localnici din satele Coșteiu de Sus și Nemeșești au lucrat și ei la calea ferată. Unii locuiesc în clădirile din halta Nemeșești și se plâng că lucrările la Autostrada cu tuneluri i-au trimis în izolare, din cauza nămolului de pe șantier.

„Între casele noastre și șosea, era un drum de acces, care acum este pe șantierul autostrăzii, pe care s-au făcut decopertări. Acum nu se lucrează și toată bucata aceasta, lată de vreo sută de metri, este numai noroi. Trebuie să trecem peste ea pentru a ajunge acasă. Este dezastru. Eu ca să ies la drum, iau bicicleta în spate, pentru a trece de noroi. Acolo las cizmele și îmi iau ghetele. Ce o să facem dacă vreunul dintre noi va avea probleme. Ambulanța nu poate ajunge aici, prin aceste noroaie”, spune Lidia, o localnică din Nemeșești.

În următoarele săptămâni, muncitorii care au decopertat o parte din traseu pe Autostrada cu tuneluri se vor întoarce la lucru. Localnicii speră că drumul de acces spre halta din satul Nemeșești din Timiș va fi refăcut, astfel încât atât ei, cât și călătorii cu trenul să poată circula în condiții normale.

Defrișări pentru Autostrada cu tuneluri

Aproape 20 de hectare de pădure aflate pe traseul autostrăzii Deva - Lugoj vor fi defrișate, pentru a face loc sectorului de circa nouă kilometri numit „Autostrada cu tuneluri”.

Până în prezent, începând din vara anului 2023, circa cinci kilometri din traseu au fost decopertați și pregătiți pentru lucrările de construcție de pe „Autostrada cu tuneluri” (video), însă pe cea mai dificilă porțiune a noii magistrale rutiere, constructorii nu au intervenit.

Au avut loc și defrișări de arbori, în zone unde nu a fost necesar ordinul de ministru pentru scoaterea din fondul forestier a suprafeței acoperite cu pădure.

Finalizarea celor nouă kilometri de autostradă este estimată pentru toamna anului 2026.

„Pentru proiectarea și execuția Lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva (secțiunile E și D), cu lungime de aproximativ 10 kilometri au fost alocate 45 de luni (11 luni proiectare și 34 de luni execuție). Contractul, finanțat prin PNRR, a fost semnat la începutul lunii octombrie a anului trecut (2022) la o valoare de 1,83 de miliarde de lei (fără TVA)”, informa Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Cea mai dificilă porțiune din tronsonul Margina-Holdea o reprezintă cele două ecoducte din zona Holdea. Ele vor avea peste doi kilometri și vor forma un culoar „verde” care va permite migrația animalelor sălbatice din Munții Poiana Ruscă spre Munții Apuseni.

Aşa-numitele tuneluri pentru urşi, aflate pe sectorul nefinalizat din Autostrada Lugoj Deva (100 de kilometri) au fost solicitate încă din 2010 de organizaţiile de mediu, printr-un memorandum transmis Comisiei Europene.

Acestea au cerut protejarea zonei traversate de autostradă, cuprinsă în situl Natura 2000 Podişul Lipovei – Poiana Ruscă.

Așteptată de peste un deceniu

Șoseaua de mare viteză traversează pe cei 100 de kilometri la care a fost proiectată în anii 2000 o regiune de șes și de câmpie, astfel că în mod normal nu ar fi trebuit să ridice mari probleme de proiectare și execuție.

Însă terenul instabil în anumite porțiuni și sectoarele care traversează arii protejate, incluse pe lista siturilor Natura 2000, au impus construcția unor ecoducte și lucrări, cum este tronsonul Dealul Liliecilor (video), condiționate de mai multe avize din partea statului român.

Primul dintre cele patru tronsoane ale sale, în lungime de 28 de kilometri, în județul Timiș, a fost finalizat în 2013, iar lucrările la celelalte trei loturi, care traversează județele Timiș și Hunedoara, au început în anul următor și urmau să fie finalizate până în 2016.

Ele au fost date în folosință, cu excepția tronsonului de nouă kilometri aflat în prezent în șantier, în perioada 2017 – 2019.

Celelalte tronsoane din Autostrada Lugoj Deva au fost finalizate în perioada 2013 - 2019, în timp ce lucrările la sectorul de 9,13 kilometri au fost oprite din 2017.

Licitația a fost reluată de CNAIR, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la tronsonul Margina-Holdea, inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei, fără TVA, bani alocați de statul român prin Programul Național de Redresare și Reziliență.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite