FOTO Cum arătau primele modele de Fiat care au circulat în România. Era maşina omului de rând în perioada interbelică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În perioada 1926-1927, peste 42.000 de modele 503, respectiv circa 37.000 de modele 514 au fost vândute în întreaga lume, inclusiv în ţara noastră.

În România anilor 70-80, omul de rând avea, pe lângă modelele autohtone Dacia şi Oltcit, o serie de maşini făcute afară. Printre ele, Lada, Moskvich, Volga, Skoda, Trabant, Volkswagen, Renault, Opel şi Fiat. Astăzi vom vorbi de maşina italiană Fiat. Numele ei vine de la Fabrica Italiana de Automobile Torino – şi a fost înfiinţată în anul 1889, de un grup de întreprinzători şi ingineri în frunte cu Giovanni Agneli (1866-1945).
 

Mulţi îşi mai amintesc de modelel Fiat 500, Fiat 600 sau Fiat 850 (capacitatea motorului era cea din nume), acesta din urmă fiind şi cel mai popular. Asta şi datorită preţului destul de scăzut.

image

Fiat 850 - unul cele mai populare modele din România comunistă FOTO Wikipedia

Să ne întoarcem însă la începutul secolului al XX-lea, în perioada interbelică. Şi de această dată ghid ne este Vlad Capotescu, reprezentantul Retromobil România pe zona Timiş. 


„Primele automobile Fiat, din 1889, aveau motoare de 679 cmc cu 2 cilindri şi o putere de 3,5 cai putere. În anul 1901, apărea primul model cu patru cilindri şi 3.770 cmc, cu o putere de 16 cai putere. Începând din 1927, erau dezvoltate noil emodele 501, 503 şi 514. În perioada 1926-1927, peste 42.000 de modele 503, respectiv circa 37.000 de modele 514 au fost vândute în întreaga lume, inclusiv în ţara noastră. Între anii 1930-1939 cele mai importate modele au fost Balila, 500 Topolino şi 1100”, aflăm de la Vlad Capotescu, autorului volumului „Automobilele în Timişoara interbelică”.


În Timişoara interbelică circulau taxiuri Fiat 509 şi 514 Torpedo. Maşini parcate în faţa magazinului Goldhaus din Piaţa Unirii. 

image

Prima reprezentanţă din capitala Banatului au deschis-o fraţii Edmund şi Wilhem Ticky. Firma Fraţii Tichy îşi avea sediul pe strada Mihai Eminescu nr.6, în Piaţa Unirii şi deţinea un garaj pe strada Regina Maria nr.4.

Ulterior, alţi doi oameni de afaceri au început să comercializeze Fiat, la Timişoara. Este vorba de Eduard Lowy, care avea firma Lowy&Co, şi Petre Corcea, prin firma P. Corcea şi Fii, care avea sediul în Palatul de Comerţ, din Piaţa Victoriei.


Maşini în faţa reprezentanţei Fiat deţinută de fraţii Corcea, în faţa Palatului de Comerţ 

image

„Din 1 octombrie 1925, găsiţi garj şi magazin pentru automobilele Fiat din Torino, în Cetate, str.Eminescu nr.6, la reprezentanţa Fraţii Tichy” sau „Modelele 501, 505, 510 şi 519, cele mai populare şi ieftine sunt deja în magazinul nostru: Fraţii Tichy”, titra ziarul Temesvarer Zeitung.
 

„Modelul 514, fabricat în perioada 1919-1927, a fost prima maşină italiană dotată cu frâne hidraulice”, precizează Vlad Capotescu.



În anul 1929, circulau în Timişoara 58 de maşini Fiat! Pompierii voluntari, firma Kern şi Comp, Agence Consulare d'Italia, firma Sartor&Co, Ştefan Kovacs, Hasmayer Maria, Polak Arcadie, Ketyler Rudolf, Banca Centrală Şvăbească, Bozsak Mihai, Direcţia Regională Zootehnică, Szlovacsek Francisc, Morgenstern Carol, firma Fraţii Schiel, Marossy Matei, Herman Eduard, Wallachy Arpad, firma Palma Cauciuc, Thellman Viliam, firma Fierăstrău cu aburi, Nagy Stefan, Romi Coloman, Grosz Francisc, Scherter Otto, firma fraţilor Gero, Stern David, Schur Nicolae sunt câţiva dintre posesorii de Fiat din Timişoara.

image
image

Citeşte şi:

FOTO Maşinile din perioada interbelică. Ce marcă a rămas în istorie pentru prima participare românească la Raliul Monte-Carlo, în 1928


Câte maşini erau înmatriculate în Timişoara în 1925. Peste o sută dintre ele erau marca Ford

FOTO Vizita Regelui Carol al II-lea la Timişoara. Imagini cu monarhul într-o superbă limuzină Hispano-Suiza

Maşinile timişorenilor din perioada interbelică, o carte-document cu peste 150 de fotografii inedite


EXCLUSIV Circula pe străzile Timişoarei după Al Doilea Război Mondial. Povestea celui mai bătrân autoturism din oraş

O superbă maşină americană postbelică pe străzile Timişoarei, în plină eră stalinistă. „Una dintre ultimele maşini vestice importate oficial în România“
 

Colecţie inedită cu cele mai vechi permise de conducere din România. Timişoreanul Francisc Keller deţinea, în 1927, carnet pentru a conduce un Ford T
 

Ingeniozitate. Un timişorean cumpăra şasiuri de Chevrolet şi le transforma în camioane şi autobuze

Fotografii neştiute din Timişoara anilor '40. Ofiţeri nazişti fericiţi să se afişeze cu proprietarul unei maşini Dodge superbe

FOTO Maşinile timişorenilor în perioada interbelică: „Preferau modelele făcute în Europa: Mercedes, Ford, Opel sau Fiat. Circulau şi zece Rolls-Royce-uri“
 

FOTO Maşinile fabricate în vestul României: Marta, prima de pe teritorul ţării, Malaxa, cea „furată“ de sovietici, şi „Lăstunul“ visat de Ceauşescu

Timişoara

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite