Câte maşini erau înmatriculate în Timişoara în 1925. Peste o sută dintre ele erau marca Ford
0Ford a fost unul dintre modelele de maşini cele mai iubite de timişoreni în perioada interbelică. Unul dintre motive a fost şi preţul scăzut.
În 1908 a fost lansat legendarul Model T, care, din 1913 şi până în 1927, a fost fabricat în 15 milioane de exemplare. Un Fort T costa la acea vreme 155.000 de lei. Informaţii inedite am putut afla din cartea „Automobilele în Timişoara interbelică”, scrisă de Vlad Capotescu, reprezentant Retromobil România, filiala Timiş.
„În martie 1932, Ford introduce primul model V8, fiind cea mai ieftină maşină din lume dotată cu astfel de motor. Până la sfârşitul producţiei de vehicule civile, în februarie 1942, Ford-urile V8 au dominat piaţa autovehiculelor ieftine. Odată cu deschiderea Uzinei de montaj Ford România SAR, Ford-urile româneşti s-au bucurat de un succes remarcabil prin raportul preţ calitate”, a scris Capotescu.
În 1925, în Timişoara erau înregistrate 347 de autovehicule (maşini, camioane, autobuze) dintre care peste 100 Ford. „Până în anul 1926, importul şi vânzarea Ford-urilor Model T a fost realizat de Banca Centrală Şvăbească”, spune Capotescu.
În anul 1928, la Timişoara s-a inaugurat firma Eduard Prochaska Fii, al cărui magazin de prezentare şi vânzare Ford era la parterul Palatului Ancora.
„Cu mare interes, întreaga Americă a aşteptat lansarea noului model Ford, ce a înlocuit vechiul Ford. Edsel Ford, fiul bătrânului Ford a condus noul model pe străzile oraşului Detroit sub privirile a mii de oameni şi s-a oprit la Muzeul Ford lângă exemplarul 15 milioane al Modelului T. Noile maşini Ford au fost lansate pe piaţă cu mare fast, în prim plan fiind datele tehnice şi informaţiile cu privire la accesorii. Noul automobil Ford atinge viteza maximă de 85-90 km pe oră graţie noului motor cu patru cilindri, extraordinar de silenţios cu ai săi 40 CP. Noile bujii, pompele de ulei şi de apă, noua cutie de viteze cu trei trepte înainte şi înapoi, noile frâne mecanice pe toate cele patru roţile, patru roţi noi bine dimensionate, cu anvelope cu cameră şi roată de rezervă cu suport de prindere în spatele maşinii sunt câteva dintre noutăţi. Consumul de benzină 7,8 litri/100 km”, scria ziarul Temesvarer Zeitung din 13 decembrie 1923.
Ford de la fabrica din Bucureşti
Aşadar, în anul 1936, a fost inaugurat la Bucureşti, în cartierul Floreasca fabrica Ford România S.A.R., într-o hală proiectată de arhitectul Duiliu Marcu.
„Timp de patru ani, între 1936-1940, de pe liniile de montaj au ieşit maşini şi camioane cu motoare cu patru cilindri în linie şi opt în V destinate pieţelor româneşti, iugoslave şi bulgare. Toate autoturismele erau în versiune de caroserie limuzină cu patru uşi, versiuni de echipare Standard şi De Luxe”, a explicat Vlad Capotescu.
În 1934, la Timişoara s-a deschis firma Banat Motor, cu sediul pe strada I.G. Duca nr.8 (astăzi Bulevardul Republicii) şi garaj pe strada Odobescu nr.18. Reprezentanţa Ford Româna S.A.R. a funcţionat până în anul 1940. Proprietarul era Morris Albert Nemet, care era născut în Cluj.
În fotografia realizată în 1937 erau surprinse modelele V8-68 Sedan De Luxe şi V8-18 Standard.
Între 1928-1939, a mai existat la Timişoara o societate care vindea piese şi accesorii pentru Ford: Autotehnica, devenită în 1939 Tehnica Universală. Societatea a fost deţinută de Guttman Ladislau şi magazinul a funcţionat pe strada 3 august nr. 25.
Citeşte şi:
FOTO Vizita Regelui Carol al II-lea la Timişoara. Imagini cu monarhul într-o superbă limuzină Hispano-Suiza
Maşinile timişorenilor din perioada interbelică, o carte-document cu peste 150 de fotografii inedite
EXCLUSIV Circula pe străzile Timişoarei după Al Doilea Război Mondial. Povestea celui mai bătrân autoturism din oraş
O superbă maşină americană postbelică pe străzile Timişoarei, în plină eră stalinistă. „Una dintre ultimele maşini vestice importate oficial în România“
Ingeniozitate. Un timişorean cumpăra şasiuri de Chevrolet şi le transforma în camioane şi autobuze