Video Cât s-a lucrat sub pământ la Autostrada din Vest. Cel mai lung tunel în șantier ar trebui finalizat în 2026
0Șase luni au trecut de la începerea lucrărilor de excavare a viitoarelor tuneluri de pe Autostrada Lugoj - Deva. Cele patru galerii ale acestora însumează circa 4,6 kilometri, iar până în prezent cea mai mică dintre ele a fost străpunsă.

Lucrările de excavare a celor două tuneluri de pe Autostrada A1 Lugoj - Deva au început în luna februarie, iar în cele șase luni de la primele săpături, una dintre cele patru galerii ale acestora a fost străpunsă.
„La finalul lunii iulie, pe șantierul lotului lipsă de autostradă A1 între Margina și Holdea a avut loc un eveniment important: a fost realizată străpungerea primei galerii a unuia dintre cele două tuneluri care se află în lucru. Acest prim segment de tunel străpuns are o lungime de circa 367 metri și a fost realizat de către echipele asocierii româno – bosniace care a câștigat acest contract. Se lucrează în continuare în regim de 24/24 ore și pentru galeria de pe partea dreaptă a tunelului 1, unde au fost forați aproape 160 de metri, dar și pentru cele două galerii ale tunelului 2”, a transmis Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
„Tunelul mic” (T1) este compus din două galerii, una de 367,5 metri (stânga) și cealaltă de 415 metri (dreapta).
120 de metri săpați din Tunelul mare
Însă marea provocare a constructorilor este al doilea tunel, ale căror galerii au fiecare aproape doi kilometri.
Lucrările au început mai târziu pe această secțiune, constructorii concentrându-și forțele în ultimele luni în special în zona primului tunel. Potrivit DRDP Timișoara, până în prezent, la „Tunelul Mare”, aflat în zona Holdea - Coșevița, au fost făcute săpături pe circa 120 de metri.
„La sectorul cut and cover al tunelului 2 se lucrează la placa de acoperire, iar la sectoarele de tunel care sunt construite prin excavație se lucrează la cămășuiala primară, la stratul de beton torcretat peste care se va aplica hidroizolația și la fundația pe care se va construi ulterior calea de rulare. Au fost finalizați toți cei aproape 960 de piloți necesari structurilor de pe traseu, iar turnarea radierelor pasajului (1.085 m) peste cale ferată Lugoj-Ilia a fost finalizată. În șantier, sunt peste 500 de muncitori și mai mult de 300 de utilaje iar stadiul fizic al lucrărilor se apropie de 30 la sută”, a transmis DRDP Timișoara.












Secțiunea Margina - Holdea a lotului de autostradă Lugoj - Deva are o lungime de 9,13 kilometri din care două tuneluri cu o lungime totală de 2,5 kilometri și patru viaducte cu o lungime însumată de 2 kilometri.
Astfel, până în prezent, din cei 4,6 kilometri ai celor patru galerii săpate pe tronson au fost săpate peste 650 de metri.
Vor trebui finalizate în 2026
Potrivit proiectanților, tunelurile prevăzute sunt unidirecționale, având câte un tub pentru fiecare sens de circulație. Conform normelor de siguranță pentru tunelurile lungi (mai mari de 500 de metri), este obligatorie amenajarea unei galerii pentru evacuarea persoanelor la maximum 500 de metri.
Primul tunel are o lungime mai mică de 500 de metri, deci nu necesită o galerie pentru evacuarea pietonilor. Al doilea tunel are o lungime de aproximativ 2.000 de metri și este prevăzut cu cinci galerii de evacuare pentru pietoni (dintre care una permite și accesul vehiculelor de urgență). Distanța între două galerii este de aproximativ 350 de metri.
Tunelurile vor trebui finalizate în 2026, odată cu întregul tronson de peste nouă kilometri, aflat în lucru din 2023. Autostrada A1 Lugoj–Deva are 100 de kilometri și traversează județele Timiș și Hunedoara, în vestul României, având traseul parțial pe Valea Mureșului până la Dobra, apoi se îndreaptă spre Câmpia de Vest, pe la poalele Munților Poiana Ruscă. Până la sfârșitul anului 2019, au fost dați în folosință circa 90 de kilometri din autostradă.
Odată cu inaugurarea ultimului sector de autostradă, va exista o legătură completă pe autostradă între orașele din centrul României – Alba Iulia, Sibiu, Cluj-Napoca și Târgu Mureș – și frontiera de vest, de la Nădlac, respectiv orașele Arad și Timișoara.