Înscrierile la școala profesională, umbrite de vestea tăierii burselor tehnologice. „Ce facem cu copiii de la țară?”

0
Publicat:

Absolvenții de clasa a VIII-a care s-au decis să urmeze școala profesională se pot prezenta, începând din 3 iulie, până pe 10 iulie, la școlile care au în ofertă calificarea dorită, pentru înscrieri. Directorii liceelor tehnologice sunt foarte îngrijorați de cum vor decurge în acest an înscrierile, tăierea bursei profesionale, așa cum au înțeles că se va întâmpla, fiind un factor care în mod sigur va influența lucrurile.

Tăierea burselor ar putea determina scăderea interesului pentru școala profesională FOTo: A.M.
Tăierea burselor ar putea determina scăderea interesului pentru școala profesională FOTo: A.M.

Pentru cele mai multe licee tehnologice perioada admiterii la școala profesională este un examen extrem. Pe de o parte, părinții absolvenților de clasa a VIII-a acceptă cu greu ca elevul să nu urmeze liceul, pe de alta, scăderea populației școlare ascute lupta între licee, fiecare elev atras fiind un câștig. În acest context, acordarea bursei tehnologice (fosta bursă profesională) pentru toți elevii care urmează școala profesională era un element de atracție, iar asta pentru că elevii care optează pentru profesională vin, în cea mai mare parte, din medii defavorizate, au, cei mai mulți, rezultate slabe la învățătură, puțini susțin examenul de Evaluare Națională, iar fără susținere cel mai probabil vor abandona școala.

Copiii care nu vor prinde locuri la liceu vor veni la profesională, asta mă aștept să se întâmple. Dar ce facem cu copiii de la țară?!”, spune prof. Anișoara Dima, directorul Liceului Tehnologic Metalurgic. Ce se va întâmpla în mai mică măsură, se tem directorii, este ca elevii din familiile cu posibilități financiare reduse să mai aleagă școala profesională.  Până acum primeau o susținere de 300 lei (sau 600 lei dacă erau admiși într-o clasă de învățământ dual). „Nu aveau posibilități, chiar erau situații delicate. Bursa nu le ajungea nici să-și achite, eventual, un cămin, să stea la cămin, dar era un ajutor. Nu știm nici ce se va întâmpla în continuare cu transportul, pentru că despre asta nu s-a vorbit”, a adăugat prof. Dima.

La liceul pe care îl conduce, 70-80% sunt elevi din mediul rural, iar cei mai mulți sunt navetiști. Familiile lor se descurcă greu, ajutorul de 300 lei pe care îl primeau elevii de la școala profesională reprezentând o sumă importantă. Mai mult, acești copii nu reușesc aproape niciodată să obțină și bursă de merit (care s-a acordat în anul școlar 2024-2025 pentru elevii cu media peste 9.50), chiar dacă regulamentul permitea cumularea bursei tehnologice cu alte tipuri de bursă. „Frecvent se întâmpla să se cumuleze cu bursa socială, dar tot nu ajunge pentru ce cheltuieli au”, mai spune prof. Dima.

Din toamnă, după cum au decurs până în acest punct discuțiile, susținerea învățământului profesional va cădea exclusiv în sarcina agenților economici interesați de formarea forței de muncă.

Astăzi, elevii de la clasele de învățământ profesiional dual primesc bursă tehnologică în valoare de 300 de lei de la stat, iar agentul economic vine cu alți 300 lei. Pentru clasele de dual va rămâne susținerea agentului economic, ceea ce presupune că suma pentru copii se va înjumătăți (vor mai primi doar 300 lei). Pentru cei de la clasele de profesională obișnuite nu se va mai acorda nimic.

„Și agenții economici sunt, probabil, îngenunchiați de noile măsuri. Poate statul, zic eu, să aibă niște facilități pentru a dubla angajatorul bursa. Dar pentru cea pe care o acordă statul nu are cine”, mai spune directoarea Liceului Metalurgic Slatina.

Experiența a arătat că sumele care le recompensează elevilor progresul școlar aproape că fac minuni. Prof. Dima dă exemplul unei clase de profesională care nu este clasă de dual, dar pentru care agentul economic partener de practică susține acordarea câtorva burse pe clasă. Îi premiază lunar pe cei mai interesați dintre elevi, monitorizând progresele din sala de clasă și din timpul practicii. Evaluarea se face lunar, astfel că ierarhia se poate schimba oricând. Competiția îi stimulează cu adevărat pe elevi, spune prof. Anișoara Dima, iar modelul ar fi de dorit să fie extins, deși nu înlocuiește sprijinul constant de care anumite familii chiar au nevoie.

„Noi suntem într-o situație fericită”

La Liceul Tehnologic nr. 1 Balș îngrijorarea este cumva mai mică. Aici sunt doar clase de învățământ profesional dual, agentul economic, un important producător de uși și ferestre din PVC, venind cu un întreg pachet de beneficii care, cu siguranță, va atrage în continuare elevi, crede prof. Claudia Lutic, directorul liceului. Agentul economic oferă o bursă de 400 lei/lună, condiții de practică deosebite, echipament, transport și oferte avantajoase de lucru la finalizarea celor trei ani de școală, salariile depășind, de la debut, 3.000 lei net.

Cred că noi suntem într-o situație fericită, mult mai bună, comparativ cu alte unități școlare”, spune prof. Lutic.

Alți directori speră să conteze în continuare mai mult perspectiva decât avantajele imediate. La Liceul Economic „Petre S. Aurelian” din Slatina vin în fiecare an chiar mai mulți elevi decât numărul de locuri anunțate și la anumite specializări este nevoie de criterii de departajare. Aici atrage în primul rând calificarea, pentru că sunt specializări din domeniul serviciilor. Învățământ dual nu au avut niciodată, însă angajatori parteneri de practică (restaurante, hoteluri, centre de înfrumusețare etc.) se găsesc întotdeauna, iar elevii reușesc să se angajeze chiar din timpul liceului.

Bursele tehnologice, doar 6% din totalul bursierilor în anul școlar 2023-2024

Bursele tehnologice au reprezentat doar 6% din totalul burselor acordate în anul școlar 2023-2024, pentru ca în anul școlar de-abia încheiat să fie și mai puțini beneficiari, arată cercetarea realizată de Institutul de Științe ale Educației, dată publicității de Ministerul Educației și cercetăriii.

Conform datelor Ministerului Educației și Cercetării (MEC) cu referire la anul școlar 2023-2024, în luna martie 2024 se înregistrau 1.371.869 beneficiari de burse școlare.  Bursele de merit și cele sociale reprezentau peste 94% din totalul beneficiarilor și absorbeau cea mai mare parte a bugetului alocat burselor. Bursa de merit a fost acordată unui număr mare de elevi (522.653), cu o sumă totală de 229,94 milioane lei, fiind cea mai finanțată categorie.  Bursa socială a avut cei mai mulți beneficiari (762.833) și o sumă totală apropiată de cea pentru bursele de merit (228,54 milioane lei), indicând un sprijin consistent pentru elevii cu situații dificile.  Bursa tehnologică a fost acordată unui număr de 82.328 elevi (6% din totalul bursierilor), bursa pentru mame minore s-a acordat pentru 960 beneficiare (0,06%), în timp ce bursele de excelență au cumulat un total de 3.095 beneficiari (0,22%).  (...) Numărul de beneficiari ai bursei tehnologice în ianuarie 2025 a scăzut cu un sfert (26,2%) față de martie 2024, iar fondurile alocate au fost reduse cu aproape 40%. Bursa de excelență olimpică I are doar 236 beneficiari (o scădere de peste 50% față de martie 2024, când erau 501), în timp ce bursa de excelență olimpică II rămâne relativ constantă ca număr de beneficiari (2.564 în ianuarie 2025, față de 2.594 în martie 2024), iar suma alocată crește ușor (1,78 milioane lei față de 1,68 milioane lei)”, se arată în raportul citat.

Slatina

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite