Video Transalpina bicicliștilor, cea mai ciudată pistă. „Turiștii se cațără pe ea” VIDEO
0Prima pistă de biciclete din Ținutul Pădurenilor a fost construită în comuna Cerbăl din Hunedoara și are o pantă care i-ar pune la încercare chiar și pe sportivii profesioniști. Însă „Transalpina bicicliștilor”, cum o numesc localnicii, nu va rămâne singura pistă de biciclete din zonă.
Pistele de biciclete propuse în mai multe sate de munte din Hunedoara sunt considerate de localnici șosele care pot fi folosite și de mașini, având în vedere că numărul bicicliștilor din aceste comune tinde spre zero, al turiștilor care ajung cu bicicleta la ele este redus, iar lățimea și construcția lor le fac accesibile automobilelor.
Transalpina bicicliștilor, ascunsă în Munții Poiana Ruscă
Doar patru sau cinci familii locuiesc permanent în satul Ulm din Hunedoara, însă localnicii se pot mândri cu „Transalpina bicicliștilor” - așa cum o numesc unii hunedoreni -, prima pistă de biciclete construită în Ținutul Pădurenilor din Hunedoara, o regiune aparte din Munții Poiana Ruscă, locuită din cele mai vechi timpuri, dar depopulată în ultimele decenii.
Pista de biciclete din Ținutul Pădurenilor (video), construită recent, urcă din satul Ulm din Hunedoara spre satul Cerbăl din Hunedoara, aflat pe o altă creastă, la circa 900 de metri altitudine.
Are mai puțin de trei kilometri și a costat 1,4 milioane de lei, din fonduri accesate de Primăria comunei Cerbăl prin Programul Național de Redresare și Reziliență, care finanțează proiecte de amenajare a pistelor de biciclete și în zone rurale.
În satul Ulm din Hunedoara, aflat la 20 de kilometri de centrul municipiului Hunedoara, localnicii rămași sunt, în general, vârstnici, pentru care mersul pe bicicletă nu mai face parte de mult timp din obiceiurile de zi cu zi. Totuși, odată cu construcția primei piste de biciclete din Ținutul Pădurenilor, așezarea s-a mai animat.
„Vin turiști să vadă pista, pe care o iau la pas sau urcă pe ea cu mașina. E drept, pista este mai mult un drum. Cu bicicleta este și greu să o urci, pentru că este foarte abruptă la ieșirea din sat. Este o pantă mare, pe care trebuie să te cațeri, nu altceva”, spune unul dintre bătrânii satului.
Lățimea pistei este, însă, suficientă pentru a permite accesul mașinilor pe ea, chiar dacă destinația ei propusă a fost de pistă de biciclete. Pentru unii localnici, „pista” reprezintă acum o scurtătură din satul Ulm spre centrul comunei Cerbăl, unde se află primăria.
Traseul pistei este abrupt pentru că acolo comuna a avut teren și posibilitatea de construire, arăta Mircea Claudiu Costa, primarul comunei Cerbăl. Prin PNRR, nu s-au putut aloca, fonduri pentru modernizarea unor drumuri rurale, mai necesare decât pistele, cred localnicii.
Cerbăl, printre cele mai mici comune din România
Recent, drumul care urcă din Valea Zlaștiului spre satul Ulm din Hunedoara a intrat în șantier și va fi modernizat (video).
Astfel, cei care vor să tranziteze satul ascuns în munți, pe bicicletă sau cu mașina, urcând spre Cerbăl, vor putea face acest lucru, în curând, doar pe șosea.
Și drumul spre satul învecinat, Arănieș, locuit și el de câteva familii, se află în curs de modernizare.
Comuna Cerbăl din Hunedoara (video) mai numără, în cele opt sate ale sale, circa 400 de locuitori. Fiecare dintre ele a fost înființat în urmă cu mai multe secole, pe câte o culme din Munții Poiana Ruscă, la 20–50 de kilometri de orașele Hunedoara și Deva.
Localnicii se ocupau cu creșterea animalelor, lucrările forestiere și munca în minele și carierele miniere din Munții Poiana Ruscă.
Satele fiind mici și izolate, cu terenuri mai puțin fertile pentru agricultură și cu o climă aspră, posibilitățile de dezvoltare ale zonei au fost limitate.
În ultimii ani, mai multe șosele au fost construite în comună și au scos din izolare așezările locuite de câteva zeci de oameni, iar unele, ca Merișorul de Munte (video), Arănieș sau Ulm, de doar câteva familii.
Și comuna Bătrâna din Hunedoara (video), aflată la peste 1.000 de metri, în Munții Poiana Ruscă, a accesat fonduri PNRR pentru construcția unei piste de biciclete.
Practic, și această comună, unde mai locuiesc vreo 80 de oameni, va avea o șosea de circa trei kilometri care va lua locul drumului forestier de la marginea satului Bătrâna, până la limita județelor Hunedoara și Timiș și care în acte se va numi „pistă de biciclete”.
Și comuna Balșa din Hunedoara a accesat fonduri PNRR pentru a scoate din izolare satele aproape pustii, cu ajutorul pistelor de biciclete. Noua șosea - pistă va fi construită între localitățile Balșa și Mada (video).