Secretul unuia dintre cele mai vechi baraje hidrotehnice din România. A rezistat peste 120 de ani VIDEO

0
Publicat:

Un baraj hidrotehnic construit în primii ani ai secolului XX a funcționat timp de un secol pe râul Runc, în apropierea de Furnalul din Govâjdia. Mai multe dintre componentele sale s-au păstrat și în prezent, iar localnicii speră ca monumentul să poată deveni o atracție turistică a zonei.

Stăvilarul de pe valea Govăjdiei (Runcului) a fost construit odată cu prima hidrocentrală industrială din Ardeal, înființată la începutul anilor 1900 la Cățănaș și situată la circa cinci kilometri în aval de dig și la zece kilometri de Hunedoara.

Barajul din Govâjdia, vechi de 120 de ani

Uzina era dotată cu turbine Voith din fabricate în 1909, la Sankt Pölten (Austria), care puneau în funcțiune două generatoare cu o putere instalată de până la 500 KW. A funcționat până în anii 2000 și asigura energia pentru așezările din zona Govâjdiei, Ghelariului și Hunedoarei și pentru exploatările miniere din împrejurimi și chiar pentru Uzinele de Fier din Hunedoara.

Barajul de la Govâjdia. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Barajul de la Govâjdia. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Barajul aflat în apropiere de Furnalul din Govâjdia și stația electrică de la Cățănaș au fost legate printr-o conductă de beton folosittă ca aducțiune.

Avea diametrul de un metru și o lungime de peste patru kilometri și era folosită pentru a transporta apa din râu până la castelul de apă aflat deasupra uzinei. De la turn, o conductă de cădere a apei conducea apa la turbinele centralei, care puneau în funcţiune instalaţiile.

În anii 2000, au venit cei care aveau în grijă amenajarea hidroenergetică și au luat atât turbinele hidrocentralei, cât și clapeta de fier a barajului, pentru a le duce la sediul din Hațeg al sucursalei Hidroelectrica, spune Nelu Dăvâncă, unul dintre localnici.

„Acest baraj era foarte util în trecut, pentru a preveni inundațiile și acumularea de aluviuni pe râu. Mai sus de Furnalul de la Govâjdia se afla halda carierei de la Crăciuneasa, din care se deversau reziduuri în râu. Aluviunile ajungeau până la baraj, care era adesea curățat”, își amintește localnicul.

Industria uitată de pe valea Govâjdiei

Halda carierei de talc și dolomită a fost abandonată în anii 2000, însă între timp un tunel a fost construit la poalele ei pentru a  împiedica reziduurile să ajungă în râu. Astfel, debitul mic din ultimii ani al apei, îndepărtarea aluviunilor și închiderea stației electrice din aval au făcut ca barajul de la Govâjdia să își piardă utilitatea.

„Construcția este una de epocă. S-au păstrat câteva din componentele ei și mai poate fi pusă în valoare, ca atracție turistică”, susține Nelu, localnicul a cărui gospodărie se află în vecinătatea construcției.

Călătorii de pe valea Govâjdiei, un vechi centru industrial din ţinutul Hunedoarei, pot vedea, ascunse între versanţii abrupţi şi în pădure, rămăşiţele hidrocentralei, un apeduct construit pe traseul aducțiunii acesteia și barajul, toate vechi de aproape 120 de ani.

De asemenea, pot explora traseul prin munți al fostei căi ferate Huendoara – Ghelari, înființată în 1900, și Furnalul din Govâjdia, construit în jurul anului 1810, al cărui cuptor s-a păstrat aproape intact.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite