Video Mare nod feroviar din România refăcut din temelii. Cum arată acum gara veche de peste 150 de ani VIDEO
0Stația CFR Simeria (video), unul dintre cele mai vechi noduri feroviare din România, este transformată din temelii, după mai mult de un secol și jumătate de la înființarea ei.
Lucrările la stația CFR Simeria, unul dintre cele mai vechi noduri feroviare din România, se apropie de final, după mai mult de trei ani de la începerea lor.

Constructorii au de modernizat și de adaptat nevoilor actuale ale călătorilor și clădirea de călători - monument istoric - a stației CFR, înființată în jurul anului 1870 și refăcută în 1900 – 1901.
Stația CFR Simeria, în șantier din 2020
Stația CFR Simeria a intrat în șantier în toamna anului 2020, fiind cuprinsă în proiectul european de modernizare a infrastructurii feroviare pe calea ferată Simeria Arad (141 kilometri).




























Până în prezent, două treimi din lucrările proiectate în stația CFR Simeria au fost realizate, iar în 2024, când este estimată finalizarea investiției, gara Simeria va avea o înfățișare aparte. Va redeveni emblema orașului feroviar din Hunedoara, spun constructorii.
Între timp, în stația CFR Simeria lucrările la noile peroane au fost finalizate, urmând să mai fie montate unele instalații de semnalizare acustică.
De asemenea, peronul principal va fi pavat cu plăci de ceramică, iar stâlpii de iluminat de pe platforma gării, vechi de peste un secol, vor fi refăcuți.
Peronul din faţa clădirii este modernizat pe o lungime de 270 de metri, iar cele dintre liniile 2 şi 3 şi dintre liniile 4 şi 5 pe o lungime de 400 de metri.
Vechea pasarelă din stația CFR Simeria a fost demolată în urmă cu doi ani, iar în locul ei a fost amplasată o altă pasarelă, care nu poate fi dată încă în folosință din cauza lipsei unor elemente din structura ei.

„Noua pasarelă pietonală a fost proiectată pe acelaşi amplasament cu cea existentă şi a fost prevăzută cu scări de coborâre nu numai la capete, ci şi la peroanele intermediare. Noua pasarelă va fi închisă cu panouri din policarbonat compact şi tablă perforată din aluminiu nevopsit”, se arată în proiectul tehnic.
Tunelul și lift în clădirea de epocă
Vechiul tunel din stația CFR Simeria a fost dezafectat și refăcut, fiind prelungit până în subsolul gării.
În clădirea de călători, muncitorii au trebuit să lucreze manual la săpături și la scoaterea materialelor, fiind monument istoric.
„Tunelul pietonal de subtraversare şi acces la linii va face legătura între clădirea de călători şi peroanele dintre liniile 2 – 3 şi 4 – 5. Legătura cu clădirea de călători se va face pe la subsolul existent în zona centrală”, se arată în proiect.

În clădirea principală a stației CFR, tunelul va fi conectat cu un lift pentru persoanele cu dizabilități, cu staţii la subsol, parter şi etajul I. Spațiile necesare noului lift au fost amenajate, urmând să fie montate instalațiile acestuia și scara din vecinătatea lui.
Clădirea istorică va fi restaurată pe o suprafaţă de 4.500 de metri pătraţi, însă corpurile sale au intrat în șantier pe rând, pentru ca personalul gării să poată să își continua activitatea.
Corpul principal al clădirii va intra în șantier în următoarea perioadă, iar casele de bilete și sălile de așteptare vor fi mutate în containere aduse lângă clădire.
„Odată cu lucrările de consolidare se vor face şi lucrări de refuncţionalizare a spaţiilor: se vor amenaja spaţii pentru călători – săli de aşteptare, case de bilete, bagaje şi informaţii, grupuri sanitare cuprinzând cabine pentru persoanele cu dizabilităţi, se vor amenaja spaţii destinate închirierii lor pentru activităţi de servicii şi comerţ. La etajul unu, zona centrală, se vor amenaja spaţii pentru călători”, se arată în proiect.
Staţia CFR Simeria (video - înainte de modernizare) este cuprinsă în proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Simeria – Gurasada, în lungime de 41 de kilometri, din noua magistrală Simeria – Arad, pe care trenurile de călători vor putea circula cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră.
Investiţia estimată la peste 2,6 miliarde de lei prevede reabilitarea a 40,88 km linie de cale ferată.
Nodul feroviar Simeria o istorie de peste un secol și jumătate
Stația CFR Simeria a fost inaugurată în jurul anului 1868, odată cu deschiderea căii ferate Arad – Alba Iulia.
Clădirea ei de călători a fost înființată în aceeași perioadă, însă în jurul anului 1900 a fost refăcută, datorită traficului feroviar tot mai mare din stația CFR Simeria.
În anul 1870, odată cu construcția căii ferate a cărbunelui Simeria – Petroșani (circa 80 de kilometri), gara Simeria a devenit un nod feroviar important al Transilvaniei.
În anul 1884, a fost inaugurată și calea ferată Simeria – Hunedoara, care lega magistrala din vestul țării de uzinele metalurgice ale Hunedoarei.
În deceniile de comunism, nodul feroviar Simeria a funcționat la capacitatea maximă, însă după 1990, declinul mineritului, al industriei metalurgice, reducerea transportului de călători pe cale ferată și lipsa investițiilor în infrastructura feroviară au redus importanța nodului feroviar Simeria.