Video Mare rețea feroviară din România pusă pe butuci. Căile ferate ale cărbunelui, închise una câte una VIDEO
0Una din marile rețele feroviare din România a funcționat timp de peste un secol în Valea Jiului. A atins culmea expansiunii în anii '80, apoi, rând pe rând, căile ferate au fost închise, ultimele rămânând pustii din acest an.
Din cele șase orașe din Valea Jiului, trenurile mai ajung doar în gara din Petroșani (video). În anii ’80, pe căile ferate din localitățile miniere din sudul județului Hunedoara, circulau mii de vagoane, care transportau zeci de mii de oameni și aproape un milion de tone de cărbune lunar.
Două locomotive de epocă ruginite, rarități ale istoriei feroviare a României, au mai rămas în fostul depou din Petroșani, construit în anul 1912, pentru zecile de locomotive și sutele de vagoane care ajungeau, în trecut, în Valea Jiului.
Gara din Petroșani, o istorie de peste un secol și jumătate
În apropiere, un turn de apă, ridicat și el în aceeași perioadă, și-a pierdut utilitatea de mai multe decenii, însă ar putea fi un obiectiv turistic al orașului din Valea Jiului, cred localnicii. La fel ca locomotivele, instalațiile feroviare și clădirile din vechiul depou din Petroșani și turnul de apă se află într-o stare avansată de degradare.
„Se desprind cărămizi și țigle din el, la fiecare furtună, iar acum doar porumbeii îl folosesc ca adăpost. Iar la fostul depou, s-au aciuiat mai mulți câini decât oameni”, povestește un fost ceferist din Petroșani.
În apropiere, gara municipiului Petroșani, cu clădiri construite în jurul anului 1870, este una dintre cele mai vechi stații feroviare din România. Unele construcții ale sale s-au ruinat, cu timpul, altele, cum este clădirea de călători, au avut șansa de a fi renovate.
În spatele gării, printre clădiri industriale aflate în paragină, se văd casele celui mai vechi cartier al Petroșaniului, „Colonia” înființată în anii construcției căii ferate a cărbunelui Simeria – Petroșani, pentru familiile numeroșilor lucrători feroviari din urmă cu un secol și jumătate, și pentru cele ale minerilor.
Căile ferate ale cărbunelui
Căile ferate ale cărbunelui au o istorie de peste un secol și jumătate. Au fost înființate în aceiași ani ai construcției primei rețele feroviare din Transilvania, a cărei „coloană vertebrală” era magistrala de pe valea Mureșului, Arad - Alba Iulia, inaugurată în 1868.
Calea ferată Simeria Petroșani, de circa 80 de kilometri, a fost inaugurată în 1870, însă cu timpul toate cele șase orașe miniere din Valea Jiului (Petrila, Petroșani, Aninoasa, Vulcan, Lupeni și Uricani) au fost conectate la rețeaua feroviară.
Alte două căi ferate ale cărbunelui au fost construită în Valea Jiului la sfârşitul secolului al XIX-lea, una pe ruta Petroşani (Livezeni) – Vulcan – Lupeni, iar cealaltă, cu ecartament îngust, pe ruta Petroșani – Petrila – Lonea.
În deceniile următoare, rețeaua feroviară din Valea Jiului s-a extins cu numeroase linii uzinale și forestiere, necesare pentru transportul cărbunelui și al lemnelor de construcții folosite de exploatările miniere, dar și cu linii locale – care aduceau cărbunele folosit de localnici, până la poarta gospodăriilor din cartierele orașelor.
În anul 1989, căile ferate din Valea Jiului se aflau la apogeul expansiunii. Pe ele au fost transportate atunci peste 11 milioane de tone de cărbune extrase din minele Văii Jiului. Industria minieră a intrat în declin după 1990 și a tras după ea rețeaua feroviară. Mai multe căi ferate industriale au fost dezafectate, iar transportul de călători s-a redus dramatic, odată cu închiderea minelor de cărbune.
Din 2017, circulația trenurilor de călători a fost oprită pe calea ferată Petroșani (Livezeni) – Lupeni, electrificată, iar prin gările rămase aproape pustii de la Iscroni (Aninoasa), Vulcan, Lupeni și Bărbăteni (video) au mai trecut doar marfarele care transportau cărbune.
Căile ferate ale cărbunelui, în declin după 1990
Anul 2023 a adus sfârșitul transportului de cărbune pe căile ferate din Valea Jiului. Complexul Energetic Hunedoara a renunțat la transportul cărbunelui cu vagoanele CFR, astfel că linia Petroșani – Lupeni, din vestul Văii Jiului, a rămas complet pustie.
Tot în acest an, o alunecare de teren a pus capăt transportului feroviar de cărbune, între Lonea și Petroșani, apoi spre Termocentrala Paroșeni, pe calea ferată îngustă din estul Văii Jiului, care a funcționat începând din 1892.
Singura stație de cale ferată care a rămas animată, la peste un secol și jumătate de la înființarea transportului feroviar în Valea Jiului, este Gara din Petroșani. Pe aici trec trenurile de marfă și călători care circulă pe Magistrala 202, între Simeria și Filiași.
Calea ferată leagă, prin Defileul Jiului, regiunile Ardeal și Oltenia și a fost dată în folosință pe întreaga sa lungime de peste 200 de kilometri în anul 1948, când au fost finalizate lucrările la sectorul feroviar Petroșani – Bumbești (Defileul Jiului).