Cum arată podurile pentru sălbăticiuni, de pe autostrada Lugoj-Deva, la doi ani de la construire VIDEO
0Două „pasaje verzi” au fost construite în apropiere de nodul rutier de la Holdea, pe Autostrada A1 Deva – Lugoj, pentru ca facilita migrarea carnivorelor mari.
Ecoductele din vecinătatea nodului rutier Holdea, de pe Lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva au fost finalizate în 2019, fiind construite la distanţă de un kilometru unul de celălalt, într-una dintre cele mai sălbatice zone traversate de şoseaua de mare viteză din vestul ţării.
Pasajele verzi au lăţimea de 80 de metri fac legătura peste autostradă între regiunile Carpaţilor Meridionali (Munţii Poiana Ruscă) şi Munţii Apuseni, într-o zonă considerată optimă pentru deplasarea carnivorelor mari şi acceptată ca şi coridor ecologic.
În prezent, însă, la doi ani de la finalizarea lor, în mai multe locuri, gardurile din zona celor două ecoducte sunt rupte, aplecate şi degradate, iar animalele sălbatice care tranzitează zona pot ajunge uşor pe autostrada A1. Pe terenul înierbat al „podurilor verzi” se văd urmele lăsate de turmele de oi care le tranzitează uneori.
Şi pe Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj - Deva a fost construit un pasaj verde, la Măgura Brănişca. Spre deosebire de cele două ecoducte de la Holdea, acesta a fost protejat cu circa 100 de panouri fonoabsorbante.
Ecoduct la Holdea. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL
Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva, în lungime de 21 de kilometri, se întinde între Ilia şi Holdea şi a fost deschis traficului în 23 decembrie 2019, după şase ani de la semnarea contractului între fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi Asocierea de firme Teloxim Con SRL, Comsa SA, Aldesa Construcciones SA şi Arcadis Eurometudes SA.
Ecoduct la Holdea. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL
Constructorii spanioli au obţinut în toamna anului 2013 contractul pentru derularea investiţiei, estimată iniţial la 580 de milioane de lei, fără TVA. Lucrările trebuiau finalizate în vara anului 2016, însă au înregistrat întârzieri de peste trei ani.
În august 2019, contractul a fost reziliat de CNAIR, care a finalizat lucrările rămase neexecutate (circa 1 la sută) în regie proprie. Lotul a fost deschis traficului rutier în decembrie 2019, după şase ani şi jumătate de la începerea lucrărilor, însă timp de mai multe luni au fost impuse restricţii de tonaj şi viteză, din cauza problemelor de siguranţa circulaţiei sesizate de specialişti.
Ecoduct la Holdea. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL
Vă recomandăm să citiţi şi: