Cum să faci inspecţia tehnică a maşinii acasă, fără să te coste nimic. De ce frunzele şi insectele pot duce la creşterea consumului de combustibil
0Sunt inspecţii tehnice care se pot realiza la 2.000, 5.000, 10.000 şi 20.000 de kilometri de către orice conducător auto, pe lângă cele de 40.000 şi 60.000 de kilometri, când este nevoie de intervenţia unui mecanic specialist pentru a efectua schimbarea unor componente importante, cum ar fi cureaua de distribuţie şi pompa de apă.
Înainte de a începe inspecţia tehnică, este important să Identificaţi locul unde sunt amplasate componentele autoturismului, cum ar fi recipientele pentru lichidele din compartimentul motor. Începeţi prin a verifica nivelul lichidelor în compartimentul motor. Este vorba de nivelul lichidului de frână, nivelul lichidului hidraulic pentru servodirecţie – în cazul în care automobilul dumneavoastră are servodirecţie hidraulică, nivelul uleiului în motor şi, nu în ultimul rând, nivelul lichiduluide parbriz.
Verificaţi contactele bateriei şi curăţaţi contactele. În cazul în care se depun oxizi, pot apărea probleme la încărcarea, utilizarea bateriei şi implicit asupra timpului de exploatare. Curăţirea se poate face folosind şmirghel fin, apă şi cârpe. Pentru a desface contactele aveţi nevoie doar de nişte chei fixe.
Pentru anumite automobile, deconectarea de la baterie va însemna şi resetarea calculatorului maşinii. Aceasta va însemna că după prima pornire motorul se va regla, şoferul putând observa anumite variaţii în turaţia motorului.
Nu este un semn de defecţiune, motorul se va calibra de obicei după parcurgerea a peste 10 kilometri cu viteza de peste 50 km/h. Pentru unele automobile se recomandă resetarea calculatorului întrucât acesta va avea regla consumul sau dinamica motorului în funcţie de stilul de mers al conducătorului, dar şi în funcţie de calitatea benzinei sau temperatura exterioară corespunzătoare anotimpului.
Verificaţi apoi funcţionarea sistemului de iluminare. Se recomandă să aveţi în automobile un set de schimb pentru fiecare tip de bec ce este instalat pe maşină. Chiar dacă termenul de schimbare a filtrului de aer nu impune asta, se recomandă inspectarea acestuia şi curăţarea lui.
Puteţi face acest lucru prin scuturare sau folosirea unui aspirator. În filtrul de aer pot intra frunze, insecte, care diminuează capacitatea de filtrare şi chiar poate duce la creşterea consumului de combustibil a automobilului, dacă o suprafaţă considerabilă este acoperită de asemenea obiecte. În cazul în care observaţi că filtrul de aer este murdar ,înlocuiţi-l.
Frunzele căzute în compartimentul motor pot provoca incendii
Verificaţi dacă furtunele de combustibil din compartimentul color nu prezintă crăpături. Datorită trecerii timpului, temperaturii relativ mari şi vibraţiilor, cauciucul furtunelor îmbătrâneşte şi pot apărea crăpături, care în timp pot duce la spargerea acestora. În cazul în care observaţi crăpături superficiale, înlocuiţi de urgenţă furtunele. Verificaţi dacă colierele care prind furtunele nu sunt ruginite.
Analizaţi apoi dacă furtunele ce conduc aerul spre motor nu sunt crăpate. La automobilele moderne senzorii de aer pot da eroare din cauza aerului care intră prin crăpăturile de la aceste furtune şi aceasta se traduce prin creşterea consumului sau funcţionarea defectuoasă a motorului.
Verificaţi dacă în spaţiile de sub capota motorului, de obicei de lângă parbriz, nu sunt strânse frunze. Acestea intra în spaţii înguste din compartimentul motor, de obicei toamna, şi pot provoca incendii sau defectarea sistemului de circulaţie a aerului în habitaclu sau a ştergătoarelor.
Examinaţi firele electrice care se conectează la diferiţi senzori, pentru ca acestea să nu joace sau să iasă din soclu. În cazul în care observaţi fire care nu sunt prinse bine, puteţi folosi bandă izolatoare pentru prinderea lor. Ungeţi balamalele uşilor cu vaselină pentru o funcţionare corespunzătoare. Alegeţi vaselină care nu are un miros persistent, dar care rezistă la apă, cum ar fi cea care are în compoziţie Litiu.
Care e semnul că rulmenţii trebuie schimbaţi
Inspectaţi chederele automobilului. La o uzură accentuată uşile vor produce zgomot la mers sau nu vor asigura închiderea corespunzătoare a uşilor. Verificaţi presiunea în roţi, având în vedere că rotile trebuie să aibe aceeaşi presiune pe aceeaşi axă. În funcţie de încărcarea maşinii, dar şi în funcţie de gradul de confort, puteţi regla această presiune, conform indicaţiilor producătorului.
Reţineţi că anvelopele dezumflate vor duce la o uzură prematură a cauciucurilor, dar mai ales vor crea nesiguranţă în exploatare. În cazul unei presiuni prea mari, anvelopa se va uza prematur şi poate exploda în timpul mersului.
Analizaţi uzura anvelopei la fiecare roată. O uzură neuniformă între interiorul şi exteriorul anvelopei indică o problemă care trebuie rezolvată de un specialist mecanic. Este un semn clar că roata este poziţionată într-un unghi greşit, dar asta poate indica şi o uzură a rulmenţilor sau a elementelor direcţiei.
Scoateţi fiecare roată şi asiguraţi-vă că nu este blocată, dar verificaţi şi dacă la activarea frânei roata se blochează. Acesta nu înseamnă neaparat un test de frână, dar este suficient pe moment pentru a verifica dacă frâna funcţionează. Testul pentru frână se va realiza întotdeunala un service.
Scoaterea fiecărei roţi vă oferă garanţia că, în cazul unei pene, veţi putea desface roata. Există riscul, mai ales în cazul jenţilor din aliaj, ca acestea să se lipească puternic de fuzetă, datorită temperaturii şi trecerii timpului, cât şi blocării unei piuliţe care strânge roata.
Dacă vă aflaţi într-o astfel de situaţie, folosiţi o ţeavă, dar loviţi cu ambele picioare în envelopă în diferite poziţii pentru a o putea scoate. Verificaţi dacă roata prinsă în fuzetă la rotire manuală nu “huruie”, acesta fiind un semn că rulmenţii trebuie schimbaţi.
Operaţiuni greşite, care strică sistemul de direcţie
Odată cu inspectarea fiecărei roţi, verificaţi dacă plăcuţele de frână nu sunt uzate. Analizaţi dacă nu aveţi cumva scurgeri de lichid, care ar indica probleme la sistemul de frânare. Deasemenea, îndepărtaţi noroiul în jurul butucului roţii , întrucât la numeroase modele senzorul pentru ABS poate fi nefuncţional datorită noroiului depus.
Curăţaţi fiecare roată pe interiorul jantei de noroi, întrucât asta cauzează dezechilibrarea roţii şi duce la vibraţii în timpul mersului şi chiar defectarea sistemului de direcţie sau a rulmenţilor. Schimbarea uleiului din motor se poate face uşor, fără a apela la serviciile unui service.
Se recomandă ca înainte de schimbare să se introducă în motor soluţie de tip flush, care permite spălarea motorului pe interior de depuneri. Nu confundaţi soluţiile degresante care se folosesc pentru spălară motorului pe exterior cu soluţiile speciale, de altfel foarte ieftine, pentru eliminarea depunerilor din interiorul automobilului.
După ce s-au introdus 50-200 mililitri de soluţie de tip flush, se porneşte motorul 5-10 minute, conform indicaţiilor producătorului soluţiei. Motorul se ţine la ralanti şi nu se va mişca maşina. Şurubul de evacuare a uleiului aflat pe baia de ulei a motorului se va desface, iar uleiul va curge liber într-un recipient pe care îl veţi aşeza sub motor.
Pentru a permite curgerea facilă, se va desface şi filtrul de ulei. Acesta se desface cu o cheie de tip lanţ. Nu se recomandă folosirea unei chei de tip bandă perforată, întrucât nu este atât de eficace. Sunt şi modele care permit desfacerea cu o cheie tubulară de mărime mare. Uleiul se lasa să curgă cel puţin jumătate de oră, iar automobilul trebuie să fie pe tren drept, pentru a permite evacuarea uleiului uzat.
După evacuare, se strânge şurubul de la baia de ulei şi se recomandă ca şaiba de cupru să fie nouă pentru o bună etanşeizare. Uleiul va fi conform indicativul menţionat de producătorul auto. Iarna se reocmandă uleiuri cu vâscozitate mai mică, iar vara cu vâscozitate mai mare. Nu se recomandă să folosiţi pentru automobile cu peste 200 de mii de kilometri uleiuri cu vâscozitate mică, întrucât poate duce la arderea acestuia, iar efectul poate fi distrugerea segmenţilor datorită lipsei uleiului.
Filtrul nou de ulei se umple cu ulei nou şi se strânge. Uleiul se completează treptat, verificându-se nivelul la joja de ulei. După ce nivelul este la jumătatea indicatoarelor superior şi inferior, se porneşte maşina, şi se lasă la ralanti 5 minute. Ne asigurăm astfel ca uleiul este circulat în motor. Se opreşte motorul şi se verifică dacă nu sunt scurgeri la baia de ulei, la filtru şi nivelul indicat de jojă. Se completează corespunzător, dacă este necesar. Următorul pas este o probă în mers de 10 minute la viteze normale. Se verifică astfel că nu sunt scureri şi din nou nivelul de ulei.
Uleiul ars nu se aruncă în canalizare, deoarece va duce la înfundarea sistemelor de evacuare a apei uzate, dar şi pentru că este un puternic poluant. Acesta se poate folosi pentru ungerea unor mecanisme, pentru sobe pe ulei sau chiar tratarea lemnului în gospodărie la intemperii.
Filtrele de combustibil nu vor fi înlocuite niciodată în garaj
Pentru schimbarea filtrului de combustibil trebuie menţionat că pentru anumite modele diesel este nevoie de dezamorsarea şi amorsarea sistemului de alimentare, lucru care este bine să se facă într-un service specializat. În cazul în care modelul maşinii permite schimbarea filtrului de combustibil fără aceste tehnici speciale, filtrul va fi înlocuit rapid.
Trebuie să ne asigurăm că bateria este încărcată, întrucât după schimbarea filtrului va trebui să se învârtă motorul la “automat” mai mult timp, până când combustibilul va intra în tot sistemul de alimentare. În cazul automobilelor pe benzină trebuie să se acorde atenţie mărită la securitate. Vaporii de benzină pot lua uşor lua foc din diverse surse, cum ar fi ţigara şi diverse scule electrice. Important de reţinut este că schimbarea filtrelor de combustibil se va face doar în atmosferă deschisă şi nu în garaj.
Specialiştii recomandă ca schimbarea lichidului hidraulic pentru servodirecţie să se facă cel mult odată la doi ani, chiar dacă la inspecţia vizuală arată bine. Datorită temperaturii şi a trecerii timpului ,uleiurile îşi schimbă proprietăţile fizice. Se recomandă, de asemenea, ca lichidul de frână să se schimbe cel mult odată la trei ani, chiar dacă “arată bine”.
Filtrul habitaclului este foarte important pentru confortul dumneavoastră. Este necesară schimbarea acestuia, de obicei odată pe an. Consultaţi manualul producătorului pentru a găsi modul cum acesta se schimbă. Verificaţi dacă siguranţele din tabloul electric nu sunt arse. Sunt automobile care au mai multe locaţii pentru tablourile de siguranţe. În cazul în care observaţi oxizi, curăţaţi contactele sau chiar înlocuiţi siguranţele. Specialiştii recomandă ca de la bordul fiecărui automobil să nu lipsească un set de siguranţe.