Cel mai mare spărgător de gheaţă al României, supranumit „gigantul care moare pe picioare”, va fi salvat cu 12,5 milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Perseus” este singurul spărgător de gheaţă clasa G60 de pe Dunărea maritimă, se află de 30 de ani în exploatare şi are nevoie de o modernizări urgente, fiind la un pas de a nu mai putea fi folosit. Autorităţile încearcă de cinci ani să găsească o firmă pentru reparaţiile capitale, însă până acum la licitaţie nu s-a prezentat nimeni.

Odiseea navei de salvare „Perseus” – în fapt cel mai mare spărgător de gheaţă aflat în dotarea flotei României (botezat de marinari, în urmă cu câţiva ani, „gigantul care moare pe picioare”) – este pe cale să încheie.

După ce timp de câţiva ani de zile autorităţile nu au reuşit să identifice o soluţie pentru repararea capitală a singurului spărgător de gheaţă românesc de clasă G60 (motivul fiind în special de ordin financiar) la cea mai recentă licitaţie organizată de Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi sunt deja doi ofertanţi.

Cele două firme interesate de contract sunt Şantierul Naval Mangalia (recent achiziţionat de grupul olandez Damen, care are de mai mulţi ani o afacere navală de mare succes la Galaţi) şi asocierea dintre firmele turceşti Aras Deniz Insaat Aanonim Sirketi şi Ozata Tersanecilik Sanayi Ticaret LTD.

Explicaţia acestui brusc interes al firmelor din domeniul naval pentru modernizarea navei „Perseus” este simplă. La ultima licitaţie (care a fost lansată pe SICAP în decembrie 2018) preţul prestaţiei a fost majorat simţitor, cu aproape 50%, faţă de precedentele licitaţii, respectiv de la 8,5 la 12,5 milioane de euro. De altfel, preţul prea mic în comparaţie cu cerinţele de caietul de sarcini a fost până acum explicaţia furnizată de potenţialii contractori pentru neînscrierea la licitaţie.

Termenul de depunere a ofertelor a expirat la sfârşitul lunii ianuarie a acestui an, procedura fiind  în curs (analiza ofertelor). După câte a anunţat Dorian Dumitru, directorul general al AFDJ Galaţi, contractul ar putea fi semnat pe la jumătatea lunii martie, dacă nu vor exista contestaţii.

Lucrările de reparaţii ar trebui să dureze, conform documentaţiei, 24 de luni, răstimp în care acoperirea Dunării maritime (de la Marea Neagră şi până la Brăila; în total, circa 175 de kilometri) pe partea de salvare, recuperare şi spargere a gheţii va fi asigurată de o navă apropiată de „Perseus” ca şi caracteristici tehnice – „Hercules”. Aceasta este în dotarea Administraţiei Portuare Constanţa şi va fi ancorată la Galaţi sau la Tulcea pentru a fi gata de intervenţii.

Conducerea Ministerului Transporturilor a explicat că decizia ca „Perseus” să fie reparată capital a fost luată după o analiză temeinică, în urma căreia s-a concluzionat că 12,5 milioane de euro ar fi un preţ bun pentru retehnologizarea navei. A contat foarte mult faptul că expertiza tehnică a demonstrat starea bună a carenei navei (cu un grad de uzură de doar 12-15%), deci care mai poate duce lejer 20-30 de ani în condiţii optime, dar şi faptul că o navă similară nouă ar fi costat peste 30 de milioane de euro.

Conform caietului de sarcini, una dintre cele mai importante lucrări ce urmează să fie făcute la navă este înlocuirea celor două motoare de câte 3.300 CP (care sunt foarte uzate şi poluante; au 30 de ani, totuşi) cu două motoare noi, cu un grad de consum redus cu circa 25% şi mult mai puţin poluante. De asemenea va fi montată o centrală electrică (două generatorare diesel cu putere de 630KVA şi un generator diesel de avarie cu puterea de 165 KVA), precum şi o instalaţie de remorcare performantă.

Vor fi şi modificări structurale, care constau în construirea unei timonerii noi şi în scurtarea coşurilor de fum. Vor fi înlocuite marea majoritatea a instalaţiilor şi echipamentelor (care sunt, evident, depăşite tehnologic, uzate fizic şi moral), biga, bărcile de salvare, barca de serviciu. Se vor face intervenţii la tancurile de spumă pentru stingerea incendiilor şi la cele de motorină.
 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite