Probleme mari pe Dunăre din cauza nivelului scăzut al apei: nave înţepenite în nisip şi măsuri speciale la bacuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava înţepenită în nisip la Brăila FOTO Obiectiv Vocea Brăilei
Nava înţepenită în nisip la Brăila FOTO Obiectiv Vocea Brăilei

La Galaţi, trecerea cu bacul a fost oprită duminică timp de mai multe ore pentru ca zona de acostare să fie adâncită. Tot la Galaţi, insula de nisip din mijlocul fluviului şi-a triplat dimensiunile în ultima săptămână, ajungând la aproape un kilometru lungime şi 100 metri lăţime. La Brăila, o navă încărcată cu 8.000 de tone de grâu este înţepenită într-un banc de nisip de joi şi, pentru a putea fi scoasă, este descărcată.

Nivel foarte scăzut al Dunării – fluviul a ajuns la cota 100 de centimetri – a început să facă deja probleme transportatorilor fluviali. După ce joi, o navă sub pavilion Vanuatu, încărcată cu 8.000 de tone de grîu, a eşuat pe un banc de nisip din apropiere de Brăila, duminică s-au complicat lucrurile şi la trecerea cu bacul de la Galaţi.

Deoarece navele de transport atingeau fundul în zona malului şi erau în pericol iminent de a rămâne împotmolite pe bancul de nisip format în zonă, operatorul Navrom Bac a apelat la o dragă de mari dimensiuni pentru a adânci cursul apei în zona pontoanelor de acostare.

Drept urmare, traversarea fluviului cu bacul, de la Galaţi la I.C.Brătianu (judeţul Tulcea) a fost oprită, temporar, duminică după amiază. Odată cu realizarea de lucrări de dragaj, s-a făcut şi mutarea pontonului de andocare, astfel încât bacurile să poată circula în condiţii de securitate.

Scăderea dramatică a nivelului fluviului (acum doar patru luni, cota era la peste 630 de centimetri, adică peste cinci metri mai ridicată decât acum) a făcut ca insula care se formează în mijlocul Dunării, chiar în dreptul oraşului Galaţi, să devină din ce în ce mai mare. Are deja aproape un kilometru lungime şi pe alocuri peste 100 de metri lăţime.

Totuşi, Dunărea este încă departe de minimul istoric, întregistrat în 1921, când cota a fost, la Galaţi, de minus 43 de centimetri. În ultimul deceniu, cel mai mic nivel a fost, la Galaţi, în 2015, cu doar 81 de centimetri. Pentru următoarele zile, tendinţa apelor Dunării este în general de scădere.

Vă reamintim că o navă cu pavilion înregistrat în exotica ţară Vanuatu a eşuat pe Dunăre, joi, în apropiere de Brăila, la kilometrul 175. Vaporul – denumit „Vera Rose” - este încărcat cu peste 8.000 de tone de cereale pe care le transportă din Insula Mare a Brăilei către Orientul Mijlociu, iar accidentul naval s-a produs pe fondul unei manevre de întoarcere.

Potrivit informaţiilor transmise de Biroul de Presă al Autorităţii Navale Române (ANR), nava pornise în marş aval către Sulina, iar în urma incidentului nu a suferit avarii şi nici nu a pus în pericol navigaţia pe Dunăre. În termeni marinăreşti, nava „a atins uscatul, punându-se cu prova pe nisip”, în afara şenalului navigabil.

În prima fază, s-a intervenit pentru ranfluarea vaporului cu un remorcher al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, după care a mai fost cooptat un remorcher de la şantierul naval, însă totul a fost în zadar.

Vineri, s-a trecut la operaţiuni de golire a unei părţi din încărcătură (de la prova), într-o barjă ancorată în apropiere, însă deocamdată metoda nu a funcţionat. Cei de la ANR se tem că nava ar putea rămâne blocată până nivelul Dunării (care este foarte scăzut, destul de aproape de cota minimă a ultimei jumătăţi de secol) până când apa va mai creşte.

Deşi s-a vorbit despre o manevră imprudentă, este de spus că zona unde s-a făcut manevra este, totuşi, zona oficială de rondou pentru navele maritime, după cum a explicat conducerea AFDJ Galaţi. În acelaşi timp, însă, există semnale că zona este colmatată foarte mult şi nu mai prezintă siguranţă, mai ales că nivelul fluviului este foarte scăzut.

Dorian Dumitru, directorul adjunct al amintitei instituţii a declarat că, după ce nava „Vera Rose” va fi deblocată, în zonă se vor face măsurători noi, pentru a se vedea cum se mai prezintă albia fluviului. Acesta a precizat că dacă va fi nevoie se vor efectua operaţiuni de dragaj sau de semnalizare.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite