Avantajele asfaltului cu plastic reciclat, cu 30% mai bun decât cel clasic. Invenție brevetată de European Patent Office

0
Publicat:

Invenţia asfaltului cu plastic reciclat aparţine cercetătorilor Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi și a fost deja brevetată și recunoscută la nivel internaţional  de „European Patent Office”. 

Mixtura asfaltică, realizată de cercetătorii universității gălățene FOTO: UDJ Galați
Mixtura asfaltică, realizată de cercetătorii universității gălățene FOTO: UDJ Galați

După o muncă de cercetare care a durat aproximativ cinci ani, specialiştii Universității „Dunărea de Jos” Galaţi au inventat o compoziţie obţinută din reciclarea materialelor din plastic, care poate fi adăugată în asfalt, dându-i astfel elasticitate. În plus, va fi protejat și mediul prin introducerea unei cantități de microplastice.

Tehnologia se numește „Asphalt mixtures improvement with waste grit and microplastics” (Îmbunătățirea mixturilor asfaltice cu grit deșeu și microplastice) și  a fost brevetată internațional de către „European Patent Office” –EPO, Oficiul de Invenții a Uniunii Europene.

O echipă din cadrul departamentului de Ingineria Materialelor şi Mediului, condus de prof. Daniela Buruiană, a lucrat la acest proiect. Astfel, cercetătorii au reușit să elaboreze tehnologia de includere a plasticului în mixturi asfaltice cu performanțe mai bune decât în „rețetele” clasice, crescând elasticitatea și rezistența asfaltului la diferențele de temperatură iarnă- vară.

Va crește durata de viață a asfaltului

Potrivit specialiștilor, acest tip de asfalt nu doar că nu costă mai mult decât cel clasic, dar aduce o creştere a duratei de viaţă a şoselei cu 25-30%. În plus, ar putea fi realizat un asfalt mai pregătit să suporte diferenţele de temperatură între iarnă şi vară.

Echipa de cercetători a propus o îmbunătățire a rețetei amestecului asfaltic prin adăugarea de particule microplastice pe bază de polipropilenă la rețeta optimizată, în vederea îmbunătățirii rezistenței mecanice și la uzură, la apă și alți agenți exogeni (lumină, îngheț-dezgheț, uzură mecanică).

Universitatea din Galați FOTO: Arhivă, Adevărul
Universitatea din Galați FOTO: Arhivă, Adevărul

 „Invenţia se referă la o mixtură asfaltică îmbunătăţită cu grit, deşeu provenit din procesul de sablare a corpurilor de navă, şi cu microplastice de polipropilenă, mixtura asfaltică astfel obţinută având îmbunătăţite rezistenţa mecanică la uzură, la acţiunea apei sau a altor agenţi exogeni, faţă de mixtura asfaltică clasică. Noi am găsit o metodă în care o anumită granulație adăugată în asfalturi, împreună cu alți aditivi, cresc rezistența și elasticitatea asfaltului cu până la 30%”, a explicat Puiu Lucian Georgescu, rectorul Universităţii Dunărea de Jos Galaţi (UDJG).

Invenţia ar putea fi pusă cu succes în practică de către firmele care se ocupă cu asfaltarea și de către autoritățile locale, susţin reprezentanţii UDJ Galaţi.

„Problema tehnică rezolvată prin invenție constă în înlocuirea nisipului cuarțos natural cu nisipul rezidual și protejarea mediului prin introducerea unei cantități de microplastice, care conduc la îmbunătățirea proprietăților mixturilor asfaltice reducând riscul de fisurare în diferite condiții meteorologice”, se arată în prezentarea publicată pe site-ul „European Patent Office”.

Nouă avantaje ale asfaltului cu plastic

Tot de pe site-ul „European Patent Office” aflăm că, prin aplicarea rețetei inovatoare de la Universitatea din Galați, se obțin nouă avantaje: reducerea costului mixturilor asfaltice, cantități mai mici de bitum; reducerea riscurilor de apariție a microfisurilor în mixturile asfaltice datorate variațiilor de temperatură; reducerea vâscozității liantului asfaltic (bitum), economisind energie reducem emisiile de dioxid de carbon (CO2); creșterea proprietăților fizice; îmbunătățirea rezistenței la uzură a mixturilor asfaltice (amestec de deșeuri de pietriș - microplastice);  înlocuirea parțială a nisipului natural de cuarț cu deșeuri de nisip rezultate din operațiunile de sablare a corpului navelor; îmbunătățirea considerabilă a caracteristicilor amestecului asfaltic; utilizarea deșeurilor de nisip ca subprodus industrial dăunător mediului; recuperarea micro-plasticelor pentru a reduce efectul negativ asupra mediului și a sănătății populației.

În acest moment, urmează un proiect-pilot, mai exact partea experimentală. Echipa din cadrul Universității „Dunărea de Jos”, care a lucrat la această invenție, împreună cu un operator economic, va lucra la partea experimentală, în care se va asfalta un sector de drum ce va fi supus traficului rutier, în condiții de temperaturi reale - îngheț și dezgheț.

La capitolul proiecte, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi are în lucru cel mai mare centru fix de cercetare din sud-estul Europei şi cea mai mare navă de cercetare, de pe apele interioare ale UE, totul în cadrul unui proiect uriaş, de aproximativ 20 de milioane de euro din fonduri europene.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite