Grevă japoneză, mâine, în şcoli, în semn de solidaritate cu studenţii. Liderul elevilor, clujeanca Iulia Miron: „Educaţia reprezintă o investiţie, nu un cost“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Iulia Miron FOTO: arhiva personală a Iuliei Miron
Iulia Miron FOTO: arhiva personală a Iuliei Miron

Preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, clujeanca Iulia-Flavia Miron, spune că mâine, 13 noiembrie, elevii vor intra în grevă japoneză în semn de solidaritate cu studenţii. Şcolarii cer, şi ei, alocarea a 6% din PIB pentru educaţie.

Consiliul Naţional al Elevilor anunţă că mâine, 13 noiembrie, va avea loc o grevă japoneză în şcoli. Elevii vor purta asupra lor banderole albe, în semn de protest pentru subfinanţarea sistemului educaţional, iar în unele judeţe vor lua parte proteste, alături de studenţi, după orele de curs.

„Educaţia reprezintă o investiţie, nu un cost, fiind cea mai importantă resursă pentru societate.

Criza economică, nivelul scăzut de trai, creşterea ratei şomajului în rândul tinerilor, situaţia clasei politice la nivelul ţării reprezintă doar o parte dintre consecinţele neadaptării sistemului educaţional la nevoile socio-economice actuale.

Elevii sunt beneficiarii direcţi ai sistemului educaţional, cei care se supun normelor prevăzute de Legea Educaţiei Naţionale, în timp ce Guvernul nu îşi respectă propriile asumări şi angajamante faţă de aceştia şi de sistemul educaţional, prin acordarea a 6% din PIB pentru educaţie.

Educaţia este considerată ca fiind o prioritate naţională, însă nu a fost tratată corespunzător. Trebuie să ne conformăm normelor europene, iar creşterea finanţării pentru educaţie reprezintă calea spre dezvoltarea unei societăţi puternice“, susţine preşedintele elevilor din România, Iulia-Flavia Miron.

Principalele revendicări ale elevilor sunt:

Dotarea corespunzătoare a unităţilor de învăţământ. Există numeroase cazuri  în care şcolile nu au autorizaţie sanitară de funcţionare şi nu au beneficiat de fonduri pentru reabilitarea bazei materiale. În mediul rural, există încă şcoli cu toalete în curte şi fară apă potabilă. De asemenea, în unele situaţii, condiţiile termice în cadrul unităţilor de învăţământ sunt asigurate de sobe vechi şi degradate. În România, investiţia în dotarea şi baza materială a şcolilor, care să asigure un proces de predare şi învăţare modern, atractiv pentru elevi, reprezintă un deziderat mult prea greu de atins.

Decontarea integrală a cheltuielilor de transport pentru elevii navetişti. CNE consideră dezavantajoasă ordonanţa Guvernului privind decontarea transportului elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu şi solicită acoperirea totală a cheltuielilor de transport conform Legii Educaţiei Naţionale. Suma maximă decontată pentru un abonament lunar emis pentru distanţa de 50 km valorează 120 lei. În multe cazuri, abonamentul elevilor nu va fi decontat integral, ceea ce determină, în continuare, o creştere a ratei abandonului şcolar, în condiţiile în care există familii cu venituri mici care nu pot cofinanţa cheltuielile de transport.

Adaptarea învăţământului tehnologic la cerinţele pieţei. Şcolile tehnologice nu pregătesc elevii pentru piaţa muncii şi nu sunt promovate ca o alegere viabilă în defavoarea învăţământului teoretic. Elevii şi profesorii solicită ca această filieră să se axeze pe o formarea de competenţe vizibilă ulterior pe piaţa muncii.

Majorarea alocaţiilor. Valoarea cuantumului alocaţiei pentru elevi nu a mai crescut din anul 2009, chiar dacă au crescut atât cheltuielile legate de preţul biletelor de transport de exemplu, cât şi cheltuielile legate de rechizite şi materiale de studiu. Deşi au existat mai multe propuneri legislative în acest sens în ultimii ani, acestea nu au fost adoptate. În prezent valoarea alocaţiei este de 42 de lei (aproape 10 euro), valoare de 35 de ori mai mică decât în statele Uniunii Europene (care este în medie de 210 euro), conform expunerii de motive a uneia din aceste propuneri legislative.

Manuale gratuite pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a. Învăţământul de stat este gratuit, aşa spune Constituţia dar şi Legea Educaţiei Naţionale. Conform legii, elevii din învăţământul de stat beneficiază de manuale gratuite, însă, acest lucru nu se întâmplă. Datorită faptului că elevii nu au manuale gratuite, există o presiune imensă pe părinţi pentru a procura manuale şi culegeri.

Revizuirea curriculumului şcolar şi a conţinuturilor manualelor şcolare. Actuala programă şcolară este învechită, ineficientă şi neatractivă. Din acest motiv, majoritatea elevilor tratează cu superficialitate şcoala.

Mai puteţi citi:

„Vocea“ elevilor din România, Iulia Miron: „E timpul ca şcoala să producă lideri!“

Ce zice preşedintele elevilor despre BAC 2013: „Rata de promovare nu reflectă o creştere a calităţii actului didactic“

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite