Când vom putea circula pe Autostrada Transilvania, Poarta Sălajului-Nădăşelu. Cei 1.000 de muncitori din teren nu sunt suficienţi VIDEO

0
0
Circa 1.000 de muncitori lucrează la tronsonul Nădăşelu-Poarta Sălajului. FOTO: Asociaţia Pro Infrastructura
Circa 1.000 de muncitori lucrează la tronsonul Nădăşelu-Poarta Sălajului. FOTO: Asociaţia Pro Infrastructura

Cel mai optimist scenariu să circulăm pe tronsonul de 42 de kilometri al Autostrăzii Transilvania, de la Nădăşelu până la Poarta Sălajului, este finalul anului 2023, susţine Asociaţia Pro Infrastructura. Condiţiile pentru respectarea acestui termen sunt improbabile: autorităţile rezolvă imediat blocajele birocratice, dealurile buclucaşe decid să stea locului, iar constructorul reuşeşte să menţină, sau chiar să crească, mobilizarea de până acum.

 Asociaţia Pro Infrastrucutra face o analiză a şantierului la tronsonul Autostrăzii Transilvania, de 42 de kilometri, de la Nădăşelu până la Poarta Sălajului. Veştile nu sunt îmbucurătoare: şansele să se respecte termenul de finalizare anunţat de CNAIR, sfârşitul anului 2023, sunt destul de mici. În plus, costurile lucrării au crescut cu 250 de milioane de lei. 

Condiţiile pentru terminarea la timp a lucrărilor sunt improbabile, spun specialiştii de la Asociaţia Pro Infrastructura: 

1. „Dacă dealurile buclucaşe decid să stea locului”. Aici se referă la faptul că tronsonul trece prin dealurile transilvănene instabile. „În două locuri cu alunecări masive de teren trebuie modificată soluţia tehnică, antreprenorul general estimând costuri suplimentare de 250 de milioane lei. În zona Nădăşelu (minutul 1:45 din filmare) se propune un viaduct în aval faţă de un simplu debleu licitat şi contractat, iar în apropiere de Topa Mică (minutul 9:00) un tunel cut&cover, în planurile iniţiale fiind desenat tot un debleu”, precizează specialiştii. 

2. „Dacă autorităţile îşi asumă responsabilitatea şi rezolvă imediat blocajele birocratice şi contractuale”. Aici se referă la faptul că „avem păduri care trebuie şi tăiate după ce au fost scoase din circuitul forestier acum 3 luni, situaţia castrului roman de la Zimbor este tot neclară, iar CNAIR evident că nu a binevoit să decidă asupra celor două soluţii necesare pentru alunecările de teren din zonele Nădăşeşu şi Topa Mică.

3. „Constructorul reuşeşte să menţină, sau chiar să crească, mobilizarea excelentă de până acum.” Este vorba despre companiile deţinute de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu (asocierea Spedition Umb SRL – Tehnostrade SRL. – Electromontaj SA), despre care specialiştii de la Asociaţia Pro Infrastrucutra au precizat: „Este foarte bine mobilizat, cu aproximativ 1000 de muncitori, având un avans bun la structuri (cu elevaţii ridicate la multe dintre ele), săpături, ziduri de sprijin, drenuri şi taluzări. Fabrica de grinzi de la Zimbor se pregăteşte de producţie.” 

Lucrări complexe

Tronsonul de 42 de kilometri între Poarta Sălajului şi Nădăşelu a fost contractat pentru suma de 1,4 miliarde lei (28 milioane de euro, adică 9,3 milioane de euro pe kilometru). Garanţia este de 10 ani.

Complexitatea proiectului este evidentă din imagini şi din cifre: 8,7 km de poduri şi viaducte (peste 20% din distanţă), 12 milioane metri cubi de săpătură, 140 km de piloţi foraţi pentru cele 33 de structuri şi (vom vedea câte) ziduri de sprijin. Dar şi un nod rutier la Zimbor şi o descărcare temporară la Poarta Sălajului, plus două spaţii de servicii cu 30 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice.

cluj poarta salajului nadaselu

FOTO: Tronsonul de 42 de kilometri între Poarta Sălajului şi Nădăşelu. FOTO: monitorizari.hotnews.ro

Incompetenţa ne mai costă 250 de milioane de lei

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) SA recunoaşte, într-un răspuns trimis Ştiri de Cluj, că se ştia că pe terenul este instabil pe traseul Autostrăzii Transilvania (Nădăşelu - Zimbor), dar s-a mers mai depare oricum. 

„Zonele de instabilitate au fost identificate prin Studiul Geotehnic, efectuat în cadrul Studiului de Fezabilitate. În urma alunecărilor de teren, s-a realizat un nou Studiu Geotehnic prin intermediul căruia s-a constatat că alunecările s-au produs la adâncimi mult mai mari, situaţie nesemnalată în Studiul Geotehnic iniţial”, precizează CNAIR.

Noul studiu tehnic, pe care CNAIR îl analizează acum, estimează cheltuieli suplimentare de 250 de milioane de lei. 

Vă mai recomandăm: 

 

Evoluţie spectaculoasă pe Autostrada Transilvania, lotul Nădăşelu-Zimbor. „Oamenii ăştia sunt din alt film!” VIDEO

 

Desfăşurare neaşteptată de forţe pe şantierul unei autostrăzi. Zeci de utilaje pe cel mai dificil tronson VIDEO

Cluj-Napoca


Ultimele știri
Cele mai citite