Crăciunul și Boboteaza se sărbătoreau în aceeași zi. Cum s-au separat cele două sărbători

0
Publicat:

Nașterea Domnului și Boboteaza se sărbătoreau la 6 ianuarie, până în anul 379. Sfântul Grigore de Nazianz a schimbat data la care sărbătorim Nașterea Domnului și avem două zile diferite de sărbătoare

Boboteaza a rămas singura sărbătoare creștină din data de 6 ianuarie FOTO Adevărul
Boboteaza a rămas singura sărbătoare creștină din data de 6 ianuarie FOTO Adevărul

Vineri este una din cele mai mari sărbători ale creștinismului, Botezul Domnului sau Boboteaza, așa cum este numită în popor. Pentru că unele dintre parohiile din Brașov sunt mari, mulți dintre preoți au început deja să meargă la casele creștinilor ortodocși pentru Botez. Puțini știu, însă, că, de fapt, și Nașterea Domnului se sărbătorea, la început, tot în 6 ianuarie.

Sărbătoarea Botezului Domnului, numită, așa cum știți, de strămoșii noștri „Boboteaza” sau, în termeni grecești, Epitfanie sau Teofanie - arătarea sau descoperirea Domului - se prăznuiește în biserică din secolul al III-lea, dar, foarte important, trebuie să se cunoască faptul că, până spre sfârșitul secolului al IV-lea, în ziua de 6 ianuarie se prăznuia și Crăciunul, odată cu Boboteaza. Abia din anul 379, prima dată la Constantinopol, într-o cuvântare frumoasă, rosită de Sfântul Grigore de Nazianz, Crăciunul s-a sărbătorit pe 25 decembrie”, a explicat Aurelian Reit, preotul paroh al Bisericii Sfânta Treime din Brașov.

Încă din primii ani după ce Domnul Isus Hristos a fost botezat de Sfântul Ioan, creștinii au păstrat cu sfințenie această tradiția Bobotezei.

În această perioadă noi mergem din casă în casă cu Botezul, aducând această Agheasmă Mare, apă binecuvântată, sfințită, pentru ca oamenii să se bucure de harul Duhului Sfânt și să încercăm să facem din sufletele lor sălașe vrednice de a-l primi pe pruncul Hristos, prin naștere, în căușul sufletelor lor”, a mai spus preotul brașovean.

Botezul este cel mai frumos și cel mai minunat dintre darurile lui Dumnezeu (...). Îl numim dar, har, ungere, luminare, haină de nestricăciune, baie a renașterii, pecete și tot ce poate fi mai scump. Este dar, pentru că este oferit celor care nu aduc nimic, este har, fiindcă este dăruit chiar și celor păcătoși; botez, pentru că păcatul este îngropat în apă; ungere, pentru că este sfânt și regesc (așa sunt cei care sunt unși); luminare, fiindcă este lumină strălucitoare; haină, fiindcă acoperă ocara noastră; baie, pentru că spală; pecete, fiindcă ne ocrotește și fiindcă este semnul puterii lui Dumnezeu”, spunea Sfântul Grigore de Nazianz, în cuvântarea care a dus la separarea celor două mari sărbători creștine.

În ziua de Bobotează are loc o slujbă specială în bisericile ortodoxe. În locurile în care sunt ape curgătoare, pentru a aminti de botezul în râul Iordan, preotul și credincioșii ies acolo pentru a face Agheasma Mare – sfințirea apelor. Această apă rămâne nestricăcioasă peste ani și se recomandă ca, în fiecare dimineață, credincioșii să bea din această apă.

Braşov

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite