Podul istoric de la Sighet, deteriorat de Războiul din Ucraina. Traficul auto a crescut simțitor
0Traficul peste podul istoric de la Sighetu Marmației, Maramureș, a crescut simțitor, în special al autovehiculelor, în condițiile în care podul a fost conceput pentru traficul pietonal. Podul din lemn, construit în 2007, s-a înclinat și urmează să intre în reparații.
De când a început războiul din Ucraina, traficul peste podul din lemn de la Sighetu Marmației a crescut simțitor. Însă dincolo de asta, cea mai mare problemă este că a crescut foarte mult traficul de vehicule, iar unele dintre ele mai mai de 3,5 tone, cât a fost acceptat imediat după ce podul a fost dat în folosință.
Problema este că în urma unei expertize solicitate în luna aprilie, rezultatul a fost că podul se deteriorează, fiind înclinat cu câțiva centimetri. „Aveam semne (că se deteriorează podul, n.r.) și erau mai multe sesizări de la Poliția de Frontieră, de la Biroul Vamal Sighet, inclusiv de la Inspectoratul Teritorial în Construcții, care a făcut o vizită la pod”, a declarat primarul municipiului Sighetu Marmației, Vasile Moldovan.
Calea de rulare pentru pietoni, inutilizabilă
Potrivit lui, podul a fost conceput doar pentru traficul pietonal, însă imediat după ce a fost dat în folosință, în 2007, s-a aprobat și traficul mașinilor de până la 3,5 tone.
Motivul, mai spune primarul, era acela că este singurul punct de trecere al frontierei cu Ucraina pe o rază de aproximativ 200 de kilometri.
Cu toate că s-a înclinat și calea de rulare pentru pietoni este deteriorată și nu se mai poate folosi, primarul spune că în acest moment nu este un pericol pentru pietoni.
„Nu este în momentul ăsta un pericol pentru pietoni, dar trebuie să decidem dacă menținem traficul auto sau nu. Calea de rulare pentru pietoni nu se folosește de câțiva ani, pentru că e deteriorată. Calea de rulare pentru mașini a fost reabilitată în 2019, dar se pare că nu rezistă”, a mai explicat primarul.
Potrivit lui, suma necesară pentru reabilitarea podului este de 25 de milioane de lei. „Sunt trei tipuri de cheltuieli pe care le-a prevăzut proiectantul. Cea mai mare sumă, 13 milioane de lei sunt la pragul de fund, care n-ar fi o cheltuială foarte urgentă. Calea de rulare e urgență și consolidarea acelor tiranți sau reglarea lor e undeva la 12 milioane de lei”, mai spune el. Se pare că acei tiranți care susțin podul s-au slăbit și au lăsat podul să să încline.
Trafic crescut de când a început războiul
În proiect se află încă un pod, a cărui construcție presupune o investiție de 35 de milioane de euro. „La cele 25 de milioane de lei cheltuite pentru reabilitare, garanția e de 10 ani. Făcând comparație cu noul pod peste Tisa care a fost început - proiectarea tehnică și execuția – costă 35 de milioane de euro, iar reabilitarea ar fi 5 milioane de euro”, mai arată el diferența de costuri.
Primarul spune că mai este cunoscut un singur pod construit cu această structură, undeva în Turcia. „Nu se mai construiesc astfel de poduri. Atunci a fost ambiția cuiva să construiască un pod istoric”, mai spune el.
Potrivit unor date, de când a început războiul din Ucraina au tranzitat aproximativ 90.000 de autovehicule și în jur de 500.000 de pietoni. Problema, mai spune el, a fost aceea că au tranzitat multe mașini care transportau ajutoare pentru țara vecină. A crescut, astfel, traficul, iar tonajul a fost mai puțin verificat.
Banii pentru reparații, mai spune primarul, ar putea veni din fondul de rezervă al Guvernului, deoarece primăria nu poate suporta o asemenea cheltuială din fonduri proprii.