Târgu Mureș-Cluj Napoca doar pe autostradă. Inaugurare nemaivăzută în România, cu 8 luni înainte de termen VIDEO
0Șoferii vor putea circula de sărbători doar pe autostradă între Cluj Napoca și Târgu Mureș. Asociația Pro Infrastructură anunță că joi sau vineri se va inaugura, cu opt luni înainte de termen, veriga-lipsă de pe Autostrada Transilvaniei: tronsonul Chețani-Câmpia Turzii.

„Târgu Mureș-Cluj doar pe autostradă. Conform celor mai noi informații pe care le avem în acest moment, mâine seară (joi, 21 decembrie 2023 - n.r.) sau vineri (22 decembrie 2023 - n.r.) în cursul zilei se inaugurează veriga-lipsă de pe A3 Chețani-Câmpia Turzii, în funcție de când se va finaliza instalarea ultimelor parapete de protecție. Șoferii vor merge pe 113 kilometri de autostradă continuă între Ungheni și Nădășelu”, se precizează într-o postare de pe pagina de Facebook a Asociației Pro Infrastructură despre A3 București-Borș (Bihor).
Record național
Specialiștii asociației susține că deschiderea cu 8 luni înainte de termen de pe Autostrada Transilvaniei este un record național stabilit de cei doi constructori, Strabag și Geiger, după ce în martie 2021 ministrul Cătălin Drulă a reziliat contractul cu compania Straco și apoi a relicitat rapid lotul.
„Este o inaugurare curată, fără artificii birocratice și extinderi de termene din pix. Contractul a fost semnat în 26.10.2022, are ordin de începere emis în 21.11.2022 și prevede 3 luni de proiectare și 18 de execuție, deci finalizare în august 2024. Lucrările au început în teren la sfârșit de noiembrie 2022 la aproximativ 38% stadiu fizic existent la data rezilierii”, se mai arată în postare.
Reprezentanții de la Pro Infrastructura susțin că ritmul de execuție al lucrării este unul mediu, firesc într-o țară modernă.
„Așadar, Strabag și Geiger au pus în teren ~60% din lucrările necesare pe cei 15,7 kilometri în ~13 luni, deci un ritm mediu de execuție de 4,6% pe lună. O mobilizare firească într-o țară modernă cu apă caldă permanentă, dar în România normalitatea de la alții este... anormală. Felicitări antreprenorilor și subcontractorilor lor. Drum bun tuturor!”, au conchis cei de la Pro Infrastructura.

Contract reziliat
Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR) a reziliat, în martie 2021, contractul cu constructorul român Straco, după ce progresul din ultimele 5 luni a fost de doar 1% pe tronsonul Chețani – Câmpia Turzii, parte a Autostrăzii A3 Transilvania. Anunțul a fost făcut de ministrul de atunci al Transporturilor, Cătălin Drulă.
„Cu lucrări începute în anul 2016, dar ajunse în 2021 abia la stadiul de sub 40%, nu putem face performanță în dezvoltarea infrastructurii și a României, în general. Constructorul acestui lot, ajuns în insolvență și cu subcontractori neplătiți, a beneficiat de toată bunăvoința autorităților române, dar a sosit momentul în care trebuie să spunem „Destul!”, a scris Drulă pe Facebook.
Tronsonul de 15,7 km din A3 trebuia construit de o asociere de firme românești, compusă din Straco Group, Specialist Consultin și Total Road. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în vara anului 2016, și termenul inițial de finalizare era finalul anului 2017. În acest moment, stadiul lucrărilor este de doar 40%.
Drulă a susținut că problema a fost oferta subevaluată: „Valoarea licitată de compania câștigătoare a fost de 280 milioane lei, pe când estimarea inițială pentru acest lot de 15,7km era de 620 de milioane lei. Termenele erau de 4 luni proiectare și 12 luni execuție pentru un segment de autostradă în relief foarte ușor”.
Joi, 11 noiembrie 2021, CNAIR a notificat Antreprenorul Asocierea SC Straco Grup SRL – SC Total Road SRL – SC Specialist Consulting SRL în vederea rezilierii contractului „Proiectare și Execuţie pentru Realizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 2A: Ogra – Câmpia Turzii, Lotul 3: Chețani – Câmpia Turzii, km 21+500 – km 37+191″.
Decizia rezilierii acestui contract este consecința faptului că antreprenorul nu a respectat un număr de 3 înștiințări de remediere și a abandonat șantierul.
