Locomotive romanesti - vandute in Germania pe nimic
0Afacerea a fost pusa la cale de fostul director general al Societatii de Administrare Active Feroviare, Dinu Mircea. Politia a inceput urmarirea penala impotriva acestuia, pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu. Cumuland ilegal functia de la SAAF cu cea de administrator al firmei concurente "Wagon Leasing", Dinu a vandut acesteia peste 160 de vagoane, la preturi mai mici decat cele stabilite de C.A.. In urma unui control desfasurat
Trecerea timpului scoate la iveala jafurile de proportii savarsite cu concursul unor oameni ai puterii in diverse sectoare ale economiei. "Gramada de fiare vechi", cum numea un lider de partid post-decembrist industria romaneasca, s-a dovedit a fi o adevarata mina de aur pentru cei care au inteles bine mesajul si au vandut la pret de fier vechi instalatii, uzine intregi, vapoare (de fapt intreaga flota) etc. Din pacate, cea mai mare parte a brumei de bani stransi din aceste vanzari au intrat tot in buzunarele "geambasilor" pripasiti prin ministere si directii generale ale unor mari companii de stat. Un asemenea exemplu il reprezinta jaful de la Societatea de Administrare Active Feroviare, de unde au disparut locomotive pentru repararea carora s-au platit zeci de miliarde lei, si peste 160 vagoane, exportate, se pare, pe sume care au umflat doar conturile unor directori. Dosarul face obiectul unei investigatii a IGP si prezentam, in continuare, mecanismul fraudelor descoperite de anchetatori. In baza solicitarii Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, un control efectuat de specialisti ai Ministerului Finantelor a scos la iveala grave nereguli la Societatea de Administrare Active Feroviare "SAAF" SA. Desfasurat pe o perioada neobisnuit de lunga, octombrie 2001 - martie 2002, controlul s-a incheiat cu un raport incendiar. Printr-un lung sir de ilegalitati, SAAF a fost prejudiciata cu zeci de miliarde lei, bani pierduti din cauza unor contracte paguboase, incheiate de fosta conducere. Potrivit raportului, SAAF a pierdut peste 47 miliarde lei prin vanzarea a 14 locomotive diesel unei firme germane, la un pret inferior pietei de desfacere, si 271 mii dolari prin vanzarea a 164 vagoane tip EACS unei firme la care era actionar fostul director general al SAAF, Dinu Mircea. Locomotive pentru Germania In perioada 1999-2001, SAAF a valorificat initial prin inchiriere si ulterior prin vanzare 14 locomotive diesel electrice (LDE) de 2.100 CP, catre firma germana Kardofer Eisenbahngeseblschaft - GMBH (KEG). Prima incercare a SAAF de a vinde 10 locomotive electrice de 2100 CP s-a consumat in primavara anului 1999, cand la licitatia organizata in acest sens nu s-a prezentat nici un cumparator. Pretul unei locomotive era de 225.000 marci germane, aceasta fiind in stare de functionare si avand efectuata o reparatie cu ridicare de roti (RR). Cu o zi inainte de incheierea licitatiei, la 6 aprilie 1999, SAAF, reprezentata de directorul general Dinu Mircea, si firma KEG au incheiat un contract de inchiriere cu numarul 7S/II/137/1999, prin care 4 locomotive erau inchiriate pentru 24 luni, cu optiunea de cumparare acordata partenerului german, la un pret de 225.000 DEM/locomotiva. Partea romana se obliga insa sa livreze locomotivele dupa o reparatie generala efectuata. In acest sens, trei zile mai tarziu, SAAF a solicitat SC "Electroputere" SA Craiova reparatia capitala pentru patru locomotive Diesel electrice (LDE). Costul reparatiilor era de 249.157 DEM/locomotiva, adica in total de 996 mii DEM. La data de 18 iunie 1999, dupa ce locomotivele au fost livrate, KEG si-a exprimat optiunea de a le cumpara, platind pentru acestea 870.600 DEM. Ulterior, la 14 iulie 1999, SAAF, prin directorul general Dinu Mircea, a incheiat o noua intelegere cu KEG, prin care s-a suplimentat numarul locomotivelor inchiriate cu patru bucati. Pretul de vanzare a crescut la 250 mii DEM/locomotiva, optiunea de cumparare fiind acordata pentru primele sase luni. Ca si in cazul primului lot, s-a mai convenit ca cel de-al doilea lot sa suporte reparatii capitale. Reparatiile au fost efectuate din nou la "Electroputere" Craiova, valoarea reparatiei capitale fiind de 393.443 DEM/locomotiva, adica un total de 14,4 miliarde lei. Potrivit facturilor emise de firma craioveana, costul final a depasit cu un miliard lei costul negociat. La 23 februarie 2000, SAAF, reprezentata de directorul general Dinu Mircea, si KEG au incheiat addendum-ul nr. 4 la contractul din aprilie 1999, pentru inchirierea altor sase locomotive. Ca si in cazurile precedente, locomotivele urmau sa suporte o reparatie capitala. Specialistii Ministerului Finantelor au stabilit ca pentru reparatii a fost incheiat un act aditional intre SAAF si "Electroputere" Craiova, pretul fiind de 560.604 DEM/locomotiva, costul total fiind de 27.360.000.000 lei. Conform facturilor emise de firma craioveana, costul final a fost de 29.162.939.126 lei. La 19 august 2000, SAAF, prin directorul general Dinu Mircea, si reprezentantul KEG au semnat addendum-ul nr. 6 din contractul de inchiriere nr. 7 S/II/137 din 6 aprilie 1999, prin care au stabilit ca partenerul german nu va putea sa isi exercite optiunea de cumparare a celor 6 locomotive din ultimul lot decat dupa 3 luni de inchiriere. Prin addendum-ul nr. 8/31 mai 2001, prin directorul general Ciuca Gabriel, SAAF a modificat prevederile addendum-ului 6, acceptand vanzarea celor 6 locomotive inainte de expirarea primelor 3 luni de inchiriere. In urma verificarilor efectuate, raportul Ministerului Finantelor a stabilit ca Dinu Mircea, director general al SAAF in perioada 1 octombrie 1998 - 15 decembrie 2000, este raspunzator de mai multe nereguli ivite in valorificarea prin inchiriere si ulterior prin vanzare a celor 14 locomotive. Printre acestea se numara: nefundamentarea economica a pretului de vanzare a locomotivelor prevazute a se valorifica prin licitatie; neobtinerea prealabila a aprobarii Consiliului de Administratie pentru organizarea licitatiei si implicit a pretului de 225.000 DEM/locomotiva, inscris in caietul de sarcini; neapelarea anterior incheierii contractului si a addendum-urilor la Societatea de Management Feroviar SA pentru organizarea licitatiei potrivit art. 17 din HG nr. 585 din 15 septembrie 1998 de infiintare a SAAF; depasirea mandatului acordat fostului director general Dinu Mircea pentru semnarea contractelor de catre Consiliul de Administratie; neprezentarea pentru acordarea vizei de control financiar preventiv si a certificarii sefului compartimentului de specialitate a contractului de inchiriere si a addendum-urilor la acesta; incheierea contractului de inchiriere cu optiunea de cumparare in alte conditii decat cele inscrise in Caietul de Sarcini al licitatiei, respectiv cele aprobate de Consiliul de Administratie privind tarifele minime de inchiriere, dezavantajoase SAAF; acceptarea unor modificari tehnice aduse locomotivelor fara recuperarea de la partenerul german a cheltuielilor efectuate de SAAF, in suma de 3.135.949.000 lei; nerespectarea de catre SAAF a termenelor de livrare a locomotivelor si a documentatiei necesare omologarii acestora de Autoritatea Feroviara germana; nefacturarea de SAAF catre KEG a unor cheltuieli si penalitati ce trebuiau suportate de partenerul german conform contractului si addendum-urilor. Vagoanele SAAF - vandute la pret de fier vechi Un alt aspect verificat de Ministerul Finantelor a vizat un prejudiciu de 271.000 dolari, cauzat SAAF prin vanzarea a 164 vagoane tip EACS, fara a se respecta preturile minime fundamentate economic si aprobate de Consiliul de Administratie al SAAF. Trebuie precizat ca vagoanele au fost cumparate de SC Wagon Leasing SA, firma la care Dinu Mircea, director general si presedinte al Consiliului de Administratie al SAAF, detinea functia de administrator. In aceasta ultima calitate, Dinu a semnat comenzi de cumparare catre SAAF, care a livrat 109 vagoane uzate si 55 vagoane apte de circulatie, la preturi de 3.000 dolari si de respectiv 6.500 dolari/vagon. Vanzarea s-a efectuat in conditiile in care preturile stabilite de Consiliul de Administratie erau de 3.220 dolari/vagon uzat si respectiv de 11.000 dolari/vagon apt de circulatie. Prin vanzarea celor 164 vagoane catre SC Wagon Leasing, SAAF a pierdut 271.480 dolari, potrivit raportului intocmit de Ministerul Finantelor. Neregulile sunt insa departe de a se fi oprit aici. SAAF a suportat si costul transportului a 120 vagoane uzate la reparator, desi acestea apartineau SC Wagon Leasing, diminuandu-si beneficiul cu 207 milioane lei, fara ca acesti bani sa intre in pretul de vanzare a vagoanelor uzate cumparate. Doua dintre facturile privind vanzarea a 44 si respectiv a 60 vagoane catre Wagon Leasing nu poarta viza de control financiar preventiv, fiind semnate de Mircea Vladuti, director tehnic la SAAF, desi acesta nu avea astfel de atributii. In plus, desi nu avea imputernicire din partea Adunarii Generale Extraordinare a Actionarilor SAAF, Dinu Mircea a angajat SAAF in garantarea unor credite luate de SC Wagon Leasing la Banca Turco-Romana. Politistii din cadrul Directiei Politiei Transporturi desfasoara ample cercetari in cazul ilegalitatilor comise la Societatea de Administrare Active Feroviare. Ieri, la inchiderea editiei, fostul director general, Dinu Mircea, era audiat de anchetatori.