Cum influențează propaganda rusă alegerile europarlamentare: „Poate că suntem în noroi, dar și ei sunt la fel”

0
Publicat:

Defăimarea liderilor europeni, cu preferința de a exploata teme legate de viața sexuală, promovarea teoriei „colapsului iminent al UE”, inundarea rețelelor sociale cu minciuni despre Ucraina sunt câteva dintre tehnicile folosite de propaganda rusă pentru a influența alegerile europarlamentare.

Propaganda rusă s-a concetrat în defăimarea liderilor europeni. FOTO: colaj EU vs Disinfo
Propaganda rusă s-a concetrat în defăimarea liderilor europeni. FOTO: colaj EU vs Disinfo

Alegerile pentru Parlamentul European, care au loc începând din 6 iunie până în 9 iunie, vor aduce milioane de alegători la vot și reprezintă cel mai mare exercițiu de democrație din Europa ale cărui mize externe sunt, probabil, mai mari ca niciodată.

Portalul Comisiei Europene care luptă împotriva dezinformării – EU vs Disinfo - a făcut o analiză a tehnicilor și procedurilor cheie folosite de propaganda pro-Kremlin care vizează alegerile pentru Parlamentul European.

Prima tehnică analizată a fost cea de defăimare a liderilor politici proeminenți, inventând scandaluri, răsturnând sau scoțând lucrurile din context. Există o preferință pentru exploatarea elementelor ce țin de viața sexuală.

Una dintre țintele preferate a fost președintele francez Emmanuel Macron. O creștere semnificativă a atacurilor calomnioase împotriva lui și a soției sale s-a produs după declarațiile lui Macron din martie conform cărora Rusiei nu i se poate permite să câștige războiul împotriva Ucrainei și cele privind posibila prezență a trupelor occidentale în zona de conflict.

„Au apărut multe povești sălbatice care sugerează că soția sa Brigitte Macron este o „trans pervertită”, s-a născut bărbat, își falsifică identitatea etc”, se arată în analiza citată.

Alte instituții de propagandă au susținut că Macron vrea să declanșeze un al treilea război mondial doar pentru a rămâne la putere.

Pe 19 martie, o imagine dintr-un alt articol înfățișa din rețeua rețeaua Pravda-xx.com arată soldați francezi, conduși de Macron, ca drag queens și persoane probabil transsexuale defilând cu un tanc de culoare roz.

„Asemenea regimurilor anterioare construite pe identitatea unui bărbat puternic, conducerea rusă idolatrizează bărbația virulentă în timp ce impune femeilor un statut de subordonare al cărui principal scop este de a face copii. Reversul acelei monede este calomnierea adversarilor ca fiind cumva lipsiți de bărbație și pervertiți sexual”, se arată în analiză. În acest context, Gabriel Attal, primul premier asumat homosexual al Franței, a fost victima perfectă a propagandei.

Realizatorul TV Dmitri Kiselyov a susținut, în mod absurd, că doi bărbați homosexuali în poziții de putere înseamnă că orice referire la relațiile heterosexuale vor fi în curând interzise în Europa.

O fotografie falsă îl prezintă pe Macron în pijama roz și este titrată astfel: „pregătit de război”.
O fotografie falsă îl prezintă pe Macron în pijama roz și este titrată astfel: „pregătit de război”.

UE un „sitem putred”

O a doua tehnică este strâns asociată cu prima: promovarea nemulțumirii, a îndoielii și a diviziunii în rândul cetățenilor europeni.

„Organismele rusești de stat încearcă să ne facă să credem că sistemul UE este amoral și dă dovadă de o mare ipocrizie sau că UE este „disfuncțională”, „funcționează într-o realitate paralelă” și se află în pragul colapsului. Dacă sistemul supraviețuiește, atunci este o marionetă a Washingtonului. De ce să votezi un astfel de sistem putred?”, se arată în analiza Eu vs Disinfo.

Kremlinul a avansat narațiunea „colapsului iminent” de la criza financiară globală din 2008, în timpul pandemiei de COVID-19, în timpul iernii 2022-2023 în legătură cu problemele energetice și din nou în legătură cu sancțiunile UE împotriva Rusiei. Moscova încearcă să înfățișeze sistemul UE ca fiind în pericol de colaps în care un public nemulțumit și lipsit de drepturi va răsturna guvernele și instituțiile statelor membre.

Există unele subiecte care sunt deosebit de populare pentru Moscova: sprijinul occidental pentru Ucraina (financiar, militar, umanitar), costul vieții pentru europeni sau politicile iresponsabile „rusofobe” ale „elitelor egoiste europene” care nesocotesc nevoile oamenilor de rând.

O altă tehnică examinată este cea de inundare a spațiilor informaționale cu minciuni pentru a întoarce publicul împotriva Ucrainei. Narațiunile anti-ucrainene sunt încă, de departe, subiectul dominant pentru manipulatorii de la Kremlin. Într-o zi obișnuită, jumătate din conținutul platformelor cheie controlate de statul rus și cele pro-Kremlin sunt direcționate împotriva Ucrainei într-un fel sau altul.

Propaganda rusă încearcă să acrediteze ideea că nici în UE nu sunt alegeri democratice FOTO: EPA EFE
Propaganda rusă încearcă să acrediteze ideea că nici în UE nu sunt alegeri democratice FOTO: EPA EFE

„Aruncați-i pe toți în noroi”

Aruncați-i pe toți în noroi” este o altă tehnică preferată de propagada pro-Kremlin. Aceasta cuprinde o variantă specială a „whataboutism”-ului, trucul folosit pentru a îndepărta criticile de la subiectul principal cu un contraatac de tipul „Poate că nu sunt perfect, dar nici tu”.

„Este sigur să presupunem că cetăţenii ruși înţeleg că alegerile câștigate de Putin cu 87,28 % au fost atent controlate şi că nu există alternative democratice reale. Având în vedere apatia politică a unor mari părți ale societății ruse, „victoria” de 87% indică noi niveluri de manipulare electorală, așa cum a documentat ONG-ul de observare a alegerilor Golos”, se arată în analiză.

În loc să facă eforturi foarte mari de a legitima aceste alegeri, propaganda rusă prezintă societățile UE ca fiind cu nimic mai bune sau chiar mai rele și pretinde că sunt la fel de corupte, egoiste și cinice. Narațiunea unui iminent colaps european și mai larg occidental este un clasic al Kremlinului: „Poate că suntem în noroi, dar și ei sunt la fel”.

„Acest lucru alimentează acceptarea politică internă și apatia în Rusia, ceea ce susține stăpânirea lui Putin asupra puterii”, conchide analiza citată.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite