Agenţia pentru Egalitatea de Şanse vine cu cifre îngrijorătoare. Peste 2.500 de apeluri în domeniul violenţei domestice

0
Publicat:

Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES) vine cu cifre îngrijorătoare privind numărul de apeluri pe 2024 la Helpline-ul 0800.500.333, destinat victimelor violenţei domestice, discriminării pe criteriul de sex şi traficului de persoane.

FOTO: Shutterstock
FOTO: Shutterstock

Așadar, potrivit ANES, aproape 9.300 de apeluri au fost înregistrate anul trecut, din care 6.534 au fost preluate, 2.269 au fost scurte, iar 482 pierdute, adică operatorul call-center se afla în altă convorbire.

Peste 2.000 de cazuri de violență domestică semnalate

Din cele peste 6.000 de apeluri preluate, 2.835 erau în domeniul violenței domestice, 31 privind traficul de persoane, nouă referitoare la egalitatea de şanse/gen, 22 de apeluri în domeniul violenţei sexuale - alt context decât violenţa domestică, 15 în sfera hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, iar 3.622 de apeluri au fost în alt domeniu/nu au fost de competenţa ANES.

De asemenea, victimele sunt cele care au apelat cel mai des, în număr de 2.038, iar 693 au fost martori. Nu în ultimul rând, 104 persoane care au sunat nu au declarat din ce calitate sună.

Pentru cele 31 de apeluri în domeniul traficului de persoane, în calitate de victimă au apelat linia telefonică opt persoane, ca martori au sunat 19 cetăţeni, iar în ceea priveşte categoria persoanelor care nu au declarat în ce calitate au apelat linia telefonică, au fost efectuate patru apeluri.

Pentru cele nouă apeluri în domeniul egalităţii de şanse/gen, în calitate de victimă au apelat linia telefonică opt persoane, iar o persoană a sunat ca martor.

Pentru cele 22 de apeluri în domeniul violenţei sexuale - alt context decât violenţa domestică (inclusiv reveniri), în calitate de victimă au apelat linia telefonică 15 persoane, ca martori au sunat şase oameni, iar în ceea priveşte categoria cetăţenilor care nu au declarat în ce calitate au apelat linia telefonică, a fost efectuat un apel.

Pentru cele 15 apeluri în domeniul hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, în calitate de victimă au apelat linia telefonică 14 persoane, iar un cetăţean a sunat ca martor.

Peste 2.200 au sunat pentru a sesiza acte de violență verbală

Din cele 3.622 de apeluri care nu intrau în competența ANES, 2.273 de acte de violenţă verbală, 2.293 de acte de violenţă psihologică, 1.714 de acte de violenţă fizică, 68 de acte de violenţă sexuală, 70 de acte de violenţă economică, 91 de acte de violenţă socială, un act de violenţă spirituală şi 64 de acte de violenţă cibernetică.

În cazul unui apel, de regulă sunt semnalate mai multe tipuri de violenţă.

Puține victime cer ajutor

Cu toate acestea, potrivit unei statistici realizate în vara lui 2024, din cele 6.843 de apeluri privind violența domestică înregistrate atunci, doar 57 de victime au cerut ajutorul. Motivele pot varia însă, de la lipsa încrederii în promptitudinea autorităților, la sentimentele de rușine și vinovăție ale victimei.

Când victimele simt rușine și vinovăție acest lucru le poate face să evite să ceară ajutor. De asemenea, pot fi în stadiul de negare și pot refuza să accepte că au nevoie de ajutor sau că situația lor este serioasă. Pot fi preocupate de cum vor fi percepute de ceilalți, temându-se de judecăți sociale sau de stigmatizare, pot avea dificultăți în a avea încredere în ceilalți, mai ales dacă au fost trădate sau rănite în trecut. Și dacă au avut experiențe negative cu instituțiile sau cu persoanele care ofereau ajutor în trecut pot fi reticente.”, a explicat Mirela Husaru, consultant în dezvoltare emoțională, care urmează programul Professional Training cu Dr. Gabor Maté, pentru „Adevărul”.  

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite