111 furnizori de energie, verificaţi de ANPC. Ce nereguli a găsit autoritatea
0Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a controlat la final de septembrie și început de octombrie 111 de firme din domeniul furnizării de energie electrice. Circa 40% au fost găsite cu abateri, a transmis miercuri autoritatea de control.
Potrivit instituției, în aceeași perioadă s-au făcut verificări și asupra a 187 de contracte/servicii, fiind constatate abateri la 56 dintre acestea.
În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 42 de amenzi contravenţionale, în valoare de 518.000 de lei, 14 avertismente și 7 măsuri complementare de remedierea site-ului, încetare practică comercială incorectă.
„Aceste acțiuni de control subliniază angajamentul ferm al ANPC de a proteja drepturile consumatorilor în relația cu unii furnizori de energie. Este inacceptabil ca interesele economice ale consumatorilor să fie afectate de astfel de practici. Vom continua să veghem asupra corectitudinii furnizării serviciilor esențiale, asigurându-ne că legislația este respectată și abaterile sancționate.” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Cele mai importante deficiențe întâlnite de ANPC
- neemiterea facturilor conform contractelor încheiate;
- lipsa în cadrul ofertei a perioadei de facturare și a modalității de acceptare a ofertei
- informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la prețul final, singura informare aflându-se pe site, în mediul online sau neprecizarea dacă prețul final conține sau nu taxe
- practici comerciale incorecte (ex: prezentarea prețului energiei electrice ca fiind un „preț avantajos”)
- nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la emiterea de facturi pentru energía electrică consumată, justificând anumite blocaje în sistemul informatic
- lipsa înscrierii periodicității de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat în contractele de prosumator
- lipsa emiterii facturilor lunare la prosumatori
- nerespectarea termenului de 30 zile de informare a consumatorului în ceea ce privește modificările ce pot surveni pe perioada derulării contractului
- lipsa informării cu privire la dreptul acestora de retragere din contract
- greșeli în emiterea unor facturi, care duc la afectarea intereselor economice ale consumatorilor
- deficiențe privind parametrii de calitate a energiei electrice furnizate
- comportament incorect față de consumator prin facturarea unor servicii de furnizare energie electrică neprestate.