Pacienții vor putea fi consultați la distanță

0
Publicat:

Guvernul a aprobat miercuri normele de aplicare a serviciilor de telemedicină, la doi ani după promovarea unei ordonanțe în acest sens.

Serviciile de medicină la distanță vor fi disponibile prin programare Foto: Arhivă
Serviciile de medicină la distanță vor fi disponibile prin programare Foto: Arhivă

Documentul specifică specialitățile medicale și lista serviciilor care pot fi acordate la distanță, precum și condițiile de organizare și funcționare a acestora

Criza sanitară declanșată de pandemia de SARS-CoV-2 a impus găsirea de noi soluții de acordare a serviciilor medicale. Multe țări europene au dezvoltat rapid servicii de medicină la distanță, lucru pe care l-a încercat și România. Astfel, la finalul anului 2020, Guvernul a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 196/2020, însă normele de aplicare au trecut de Executiv abia miercuri.

Pacienți: „Va fi un beneficiu“

Documentul urmărește diversificarea posibilităților de asigurare a serviciilor medicale prin telemedicină, în scopul prevenirii îmbolnăvirii populației, îmbunătățirii sau menținerii stării de sănătate a pacienților.

Din punctul de vedere al pacienților, apariția normelor este un pas înainte pe care sistemul de sănătate îl face în beneficiul pacienților.

„Noi am susținut și susținem telemedicina și cred că ea poate fi dezvoltată în următorii ani având în vedere că abia ne-am orientat acum cu ocazia pandemiei, pentru că altfel nu aveam nimic implementat. Va fi un beneficiu mai ales pentru pacienții din zone rurale, pentru pacienții greu deplasabili, pentru cei care au nevoie de acces la servicii și cumva nu reușesc s-o facă, pentru că există tot felul de impedimente”, subliniază Radu Gănescu, președintele Coaliției Organizațiilor Pacienților cu Afectiuni Cronice din România (COPAC).

Printre serviciile medicale care fac obiectul serviciilor de telemedicină sunt și cele de teleconsultație care constau în stabilirea diagnosticului, monitorizarea preventivă a stării de sănătate, interpretarea rezultatelor investigațiilor medicale, stabilirea conduitei terapeutice, precum și indicarea unor metode de prevenţie a bolilor şi accidentelor.

 „Nu se poate aplica în orice situație“

Potrivit lui Radu Gănescu, reglementările clare sunt foarte importante în această discuție pentru că nu orice lucru poate fi făcut prin telemedicină.

„Dacă vorbim de anumite intervenții medicale, anumite investigații, anumite diagnostice, este limpede că nu pot fi făcute fără o anamneză, fără un control clinic. Dar telemedicina poate fi folosită dacă vorbim de exemplu de pacienții cronici care sunt monitorizați, care-și iau tratamentul și care nu ar trebui să aibă decât o consultație cu medicul vizavi de evoluția lor în ultimele săptămâni sau luni. Dacă vorbim despre persoanele în vârstă greu deplasabile care sunt cu boli cardiovasculare și care sunt sub monitorizarea specialistului, cred că putem vorbi de o consultație prin telemedicină cu medicul de familie, eventual de o prescripție electronică, fără a fi nevoie de deplasarea pacientului. E un lucru bun, dar nu se poate aplica în orice înseamnă activitate medicală sau serviciu medical”, conchide reprezentantul pacienților.

Medic: „Ajută în situații de excepție“

La rândul său, dr. Gheorghe Borcean, vicepreședintele Colegiului Medicilor din România, spune că este important că toată telemedicina respectă exact aceleași principii etice, deontologice, administrative ale medicinei clasice.

„Deci, nimeni nu va putea face telemedicină fără să respecte normele de protecția confidențialității pacientului, drepturile lui, normele de informare pentru acesta. După ce aceste norme vor fi publicate în Monitorul Oficial, noi vom prevedea în Codul deontologic reglementarea în amănunt pentru practica telemedicinei”, a mai spus reprezentantul breslei medicale.

Situațiile în care telemedicina ar ajuta foarte mult sunt cele în care există un deficit de medici și un acces dificil în mod fizic la pacient, pe anumite categorii de patologie și pe anumite categorii de servicii, mai spune dr. Borcean: „Vorbesc în principal de servicii de consultații, de informare, de prevenție. Pacientul își poate întreba medicul pe platformă ce-i recomandă ca nutriție, ca regim de viață, lucruri cu un impact mai puțin acut, mai puțin periculos. Spre deosebire de situațiile de urgență medico-chirurgicală în care este greu pentru un medic aflat la distanță să spună dacă este abdomen acut chirurgical, ocluzie, peritonită sau infarct miocardic. Sau accident vascular-cerebral. În care medicul are obligația să-și informeze pacientul că trebuie să apeleze la un serviciu fizic de medicină”.

Ce prevăd normele

Calitatea serviciilor medicale prin telemedicină cade în sarcina unităților sanitare care le furnizează, acestea fiind supuse controlului Ministerului Sănătății și direcțiilor de sănătate publică. Normele dau posibilitatea medicilor să formeze grupuri multidisciplinare de analiză, interpretare și diagnosticare a pacienților cu boli rare sau cazuri de boală cronică. Programarea acestor servicii se va face similar cu cele față în față. Pacientul poate să refuze interacțiunea prin telemedicină.

Alte servicii medicale care pot fi acordate prin telemedicină sunt cele de teleasistență care constau în integrarea în timp real a unor date sau a unor opinii ale unor profesioniști din domeniul sănătății de la distanță în scopul efectuării unor proceduri medicale, precum și în ajutorul oferit de un medic unui alt practician, aflat la distanţă, care efectuează un act medical chirurgical; servicii de transmitere electronică a imaginilor radiologice și interpretare în vederea stabilirii unui diagnostic; de monitorizare a stării de sănătate a pacienților.

Printre specialitățile medicale incluse se numără anatomia patologică, alergologia și imunologia clinică, bolile infecțioase, cardiologia, chirurgia, diabetul, hematologia, oncologia, oftalmologia, neurologia, medicina nucleară.

Sănătate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite