Ministerul Sănătății, responsabil de gestionarea epidemiilor. Ce rol va avea Ministerul de Interne

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România implementează un nou regulament pentru gestionarea situațiilor de urgență legate de epidemii și riscurile asociate. Conform noului document, Ministerul Sănătății devine principala autoritate responsabilă pentru managementul riscurilor generate de epidemii, în timp ce Ministerul Afacerilor Interne joacă un rol secundar.

Nou regulament pentru gestionarea epidemiilor - FOTO Guliver / GettyImages
Nou regulament pentru gestionarea epidemiilor - FOTO Guliver / GettyImages

Regulamentul, aprobat prin Ordinul Ministrului Sănătății nr. 3.643/2024 și publicat miercuri în Monitorul Oficial, stabilește cadrul prin care Ministerul Sănătății va gestiona situațiile de urgență cauzate de epidemii și riscurile asociate acestora, potrivit 360medical.ro.  

Responsabilitățile Ministerului Sănătății 

Ministerul Sănătății are rolul principal în gestionarea riscurilor de epidemii cauzate de: 

- Inundații 

- Seisme 

- Epizootii/Zoonoze. 

 „Managementul situațiilor de urgență generate de epidemii constă în identificarea, înregistrarea și evaluarea tipurilor de risc și a factorilor determinanți ai acestora, înștiințarea factorilor interesați, avertizarea, alarmarea, limitarea, înlăturarea sau contracararea efectelor negative produse ca urmare a manifestării factorilor de risc”, se precizează în document. 

Ministerul Afacerilor Interne va avea un rol secundar, iar alte ministere vor avea responsabilități specifice doar în anumite domenii de acțiune. 

Criterii pentru declararea unei epidemii 

Regulamentul stabilește criteriile pentru declararea unei epidemii: 

  • Notificarea unui eveniment care depășește capacitatea de gestionare la nivel județean.
  • Extinderea ariei geografice afectate sau creșterea numărului populației afectate.
  • Apariția unei boli transmisibile severe (autohtone sau de import) și/sau creșterea severității evenimentului. 
  • O boală cunoscută cu fatalitate mare sau creșterea interesului public/media asupra incidentului.
  • Afectare națională care necesită măsuri sporite.
  • O boală determinată de un agent patogen cu potențial mare de răspândire sau declarația OMS de urgență de sănătate publică de importanță internațională (USPII), cu posibile implicații pentru România.   

Sunt definite trei niveluri de activare: 

  • Nivelul 1: Eveniment potențial, nedovedit/neconfirmat.
  • Nivelul 2: Eveniment controlabil.
  • Nivelul 3: Eveniment ce necesită resurse suplimentare.  

Activarea răspunsului se bazează pe analiza riscului, identificarea tuturor riscurilor existente și prioritizarea resurselor, incluzând elaborarea de scenarii de impact. 

În caz de risc de epidemie, răspunsul este coordonat de Centrul Operativ pentru Situații de Urgență al Ministerului Sănătății (COSU-MS). 

Amenințări principale   

Principalele amenințări în cazul unei epidemii, potrivit regulamentului, includ:

  • Afectarea sănătății unui număr mare de persoane, în special a categoriilor vulnerabile (copii, bătrâni, persoane cu imunitate scăzută). 
  • Apariția unui număr mare de decese într-un timp scurt, ceea ce poate duce la dificultăți în gestionarea acestora.
  • Suprasolicitarea sistemului medical. 
Sănătate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite