Descoperire neaşteptată: bacteriile, posibil tratament anticancer

O bacterie obişnuită din sol injectată în tumorile canceroase ale mai multor câini şi a unui pacient uman a favorizat remisia bolii, potrivit unui nou studiu al cercetărilor americani.

Injectarea unei bacterii, găsite în mod obişnuit în sol, în tumorile canceroase ale mai multor câini, dar şi a unui pacient uman a dus la micşorarea acestora, potrivit unui anunţ făcut de cercetătorii americani, informează Reuters.

Concluziile preliminare ale studiului oferă speranţa că tratamentul experimental ar putea fi mult mai eficient decât terapiile actuale în cazul unor tumori care nu pot fi supuse intervenţiilor chirurgicale, cum ar fi cancerul la plămâni, cel mamar şi tumorile pancreatice, care de cele mai multe ori nu răspund la radioterapie şi chimioterapie.

Radioterapia are nevoie de oxigen pentru a distruge celulele, dar în interiorul tumorilor lipseşte aproape cu desăvârşire. Pe de altă parte, chimioterapia este dependentă de vasele de sânge pentru a transporta medicamentele în interiorul tumorilor, dar acestea, în general, nu au o reţea sangvină.

Aceste condiţii însă fac din tumori gazda perfectă pentru bacteriile care trăiesc în medii sărace în oxigen“, a afirmat oncologul Shibin Zhou, de la Johns Hopkins Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center din Baltimore, Maryland, unul dintre principalii autori ai studiului.

Iniţial, medicii au încercat să folosească bacterii streptococcus pentru a ataca tumorile canceroase în urmă cu un secol, dar acea tentativă, precum şi altele mai recente, care au folosit în acest scop salmonela, s-au dovedit a fi toxice şi ineficiente.

Ideea n-a fost abandonată şi, în urmă cu zece ani, oamenii de ştiinţă de la Universitatea Hopkins au reluat cercetările, utilizând de această dată o bacterie prezentă în sol, numită Clostridium novyi. Cercetătorii au modificat genetic microorganismul, îndepărtând partea de ADN care producea o proteină toxică, şi au hotărât să injecteze doar spori ai bacteriei, care sunt mult mai puţin susceptibili să provoace infecţii.

Ei au solicitat apoi susţinerea medicilor veterinari oncologi de la şapte clinici pentru animale din Statele Unite ale Americii. Şaisprezece câini din rasa Border Collie, Golden Retriver şi ciobăneşti, au primit injecţii care conţineau o sută de milioane de spori ai bacteriei Clostridium novyi.

Cercetătorii au ales pentru acest experiment câinii, în locul cobailor, deoarece formele de cancer care apar la câini se aseamănă din punct de vedere genetic mai mult cu cele ale oamenilor, crescând astfel relevanţa rezultatelor.

Tumorile s-au redus la trei dintre cei şaisprezece câini şi au dispărut în cazul altor trei animale, conform studiului publicat în Science Translational Medicine.

Tratamentul a fost încercat  şi pe un subiect uman, unei paciente de la M.D. Anderson Cancer Center în Houston, având retroperitoneal leiomyosarcoma, o formă agresivă de cancer abdominal, care se răspândise la ficat, plămâni, oase şi un braţ, administrându-i-se o injecţie cu 10.000 de spori.

Injecţia a fost făcută la nivelul unei tumori în stadiu de metastază de pe braţ. La început, pacienta a făcut febră mare şi a avut dureri severe (un semn că sistemul său imunitar lupta împotriva cancerului), dar mai apoi tumoarea s-a micşorat, retrăgându-se şi înconjurând osul braţului. În schimb, tumorile din celelalte zone ale corpului au continuat să crească.

Se pare că sporii eliberează enzime care distrug celulele canceroase din preajmă, „ceea ce numim bio-chirurgie“, a explicat medicul Shibin Zhou. De asemenea, sistemul imunitar detectează bacteria şi „dislocă“ celule care omoară ţesutul canceros.

Acum cercetătorii recrutează pacienţi cu tumori canceroase solide, care nu răspund la terapiile convenţionale, pentru a fi incluşi într-o serie de teste clinice necesare stabilirii dozei optime şi sigure de spori de Clostridium. Aceştia cred că testele şi procedurile necesare pentru recunoaşterea tratamentului se vor întinde pe mai mulţi ani.