Descoperire în cancerul colorectal, anunțată de australieni

Oamenii de ştiinţă australieni au modificat o bacterie capabilă să detecteze ADN-ul eliberat de celulele cancerului colorectal și care a suferit mutații.

Foto: Shutterstock

Într-un nou studiu, publicat vineri, un grup de oameni de ştiinţă de la Institutul de sănătate şi cercetare medicală din Australia de Sud (SAHMRI) şi de la Universitatea din Adelaide au modificat o bacterie capabilă să detecteze ADN eliberat de celulele cancerului colorectal şi care a suferit mutaţii, informează Agerpres.

Descoperirea deschide calea către depistarea mai rapidă a acestui tip de cancer.Echipa, condusă de cercetătorii Dan Worthley, Susan Woods şi Josephine Wright, a modificat o bacterie numită Acinetobacter baylyi (A. baylyi) - cunoscută pentru capacitatea sa de a capta ADN din mediul înconjurător - astfel încât aceasta să detecteze o genă, KRAS, care a suferit mutaţii şi este asociată cancerului colorectal.

Bacteriile au fost apoi testate pentru markeri ADN ai cancerului colorectal. Procesul, denumit "CATCH", s-a dovedit 100% eficient în diferenţierea între modelele cu şi fără cancer intestinal."CATCH are potenţialul de a detecta de timpuriu cancerul colorectal, cu scopul de a preveni decesul a mai multor oameni din cauza acestui tip de cancer şi a altor tipuri de cancer", a declarat Susan Woods, citată într-un comunicat.

"Acest studiu demonstrează modul în care bacteriile pot fi proiectate pentru a detecta secvenţe specifice de ADN în vederea diagnosticării bolii în zone greu accesibile", a spus ea.

Potrivit organizaţiei australiene Cancer Council, cancerul colorectal este al patrulea cel mai frecvent diagnosticat tip de cancer în Australia.

Conform estimărilor, unul din 19 australieni va fi diagnosticat cu cancer colorectal până la vârsta de 85 de ani, iar în 2020 acest tip de cancer a fost responsabil pentru 5.354 de decese în această ţară.

Diagnosticul s-a dovedit dificil deoarece cancerul colorectal este adesea asimptomatic în stadiile sale incipiente.

Cercetătorii speră că bacteriile modificate ar putea fi ingerate sub formă de pastilă care ar emite apoi un semnal către fluxul sanguin în cazul în care este detectat cancerul, permiţând astfel diagnosticarea printr-o simplă analiză de sânge.

"În viitor, vom detecta şi preveni multe afecţiuni, inclusiv cancerul colorectal, cu ajutorul celulelor, nu prin medicamente", a spus Worthley.