Peste două miliarde de euro de la UE pentru infrastructura CFR, blocate de o firmă austriacă
0
Ministerul Transporturilor riscă să piardă peste 2,2 miliarde de euro, fonduri europene alocate proiectului de reabilitare a Coridorului Paneuropean IV feroviar. O firmă austriacă blochează de mai bine de un an în instanţă atribuirea licitaţiilor, pe care le pierde pentru că se încăpăţânează să ofere “preţul cel mai ridicat”.
Deşi un raport întocmit de SNCFR în 2009 arăta că, pe căile ferate din România, trenurile circulă în ritm de melc, reabilitarea infrastructurii feroviare pare a fi trecută pe linie moartă. Birocraţia, dezinteresul autorităţilor, şi, în acelaşi timp, anumite interese de grup pun în pericol îndeplinirea unor obiective de importanţă majoră, asumate chiar în faţa Uniunii Europene, care le şi finanţează, susţin oficiali ai Ministerului Transporturilor.
Potrivit acestora, un exemplu elocvent este proiectul de reabilitare a Coridorului Paneuropean IV feroviar, una dintre cele mai costisitoare investiţii pe care România trebuie să le realizeze în reţeaua de cale ferată. Este vorba despre trei tronsoane situate în partea vestică a ţării (Coşlariu-Sighişoara, Coşlariu-Simeria şi Frontieră-Curtici-Simeria). Costurile se ridică la peste 2,2 miliarde de euro, din bugetul Uniunii Europene
Pentru că lucrările de modernizare se fac după tiparul pur românesc, încet şi scump, doar 211 kilometri din Coridorul Paneuropean IV sunt modernizaţi şi au linie dublă electrificată (Bucureşti-Câmpina, Bucureşti Nord-Bucureşti Băneasa-Fundulea şi Feteşti-Constanţa).
Zecile de şantiere deschise acum în toată reţeaua feroviară, dar şi mult aşteptatele proiecte de reabilitare fac în continuare aproape imposibilă călătoria pe calea ferată. Trenurile au întârzieri mari indiferent de anotimp.
Un tronson din Coridorul Paneuropean, Simeria - Vinţu de Jos, reabilitat prin prin Programul Operaţional Sectorial Transport, finanţat în cea mai mare parte de Comisia Europeană, este în prezent blocat din cauza unei companii care ţine cu tot dinadinsul să câştige licitaţia, deşi nu îndeplineşte cerinţele din caietul de sarcini este evidentă.
Compania austriacă Swietelsky, liderul de asociere care a pierdut, în final, atribuirea contractului, depune contestaţii pe bandă rulantă ţinând pe loc lucrările de modernizare. După numeroase reclamaţii înaintate Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor şi după mai multe procese la Curtea de Apel Bucureşti, pe 5 noiembrie, a fost aprobat ultimul raport al procedurii şi au fost transmise comunicările către ofertanţii participanţi.
Licitaţia a fost din nou reluată, iar rezultatul din nou contestat de acelaşi lider de asociere perdant care oferă în continuare preţul cel mai ridicat.
În instanţă, povestea durează de aproape un an, iar termenul de finalizare a lucrărilor de modernizare, asumat de Ministerul Transporturilor, a fost deja depăşit, ceea ce va atrage blocarea fondurilor europene. Asta cu atât mai mult cu cât, în septembrie, Comisia Europeană a decis să suspende fondurile europene destinate infrastructurii rutiere, alocate prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi, pentru verificări privind alocarea acestora.
Ce zice CFR: contestaţii peste contestaţii
CFR a explicat pe larg cum a ajuns în punctual de a rămâne fără banii de la Uniunea Europeană. “Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA nu a încheiat contractul pentru «Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizare electronică), Secţiunea 3: Coşlariu - Simeria, Tronsonul: Vinţu de Jos – Simeria, procedura de licitaţie pentru acest proiect fiind la a patra contestaţie, depusă la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), în data de 12.11.2012.
În ceea ce priveşte demersurile ofertanţilor, în urma anunţării rezultatelor, vă informăm că în cele trei contestaţii soluţionate anterior de CNSC, fiecare din cei doi ofertanţi (Asocierea SWIETELSKY - STRABAG - ALSTOM - ARCADA - EURO CONSTRUCT - TRANSFEROVIAR GRUP şi Asocierea FCC-ALPINE -AZVI - STRACO), declaraţi pe rând câştigători, a avut calitatea de intervenient în contestaţie, în opoziţie cu celălalt ofertant - contestatar. Ofertanţii au atacat la Curtea de Apel, Decizia CNSC prin care a fost admisă contestaţia celuilalt ofertant. Menţionăm că cele 3 plângeri depuse la Curtea de Apel (2 plângeri depuse de Asocierea SWIETELSKY - STRABAG - ALSTOM - ARCADA - EURO CONSTRUCT - TRANSFEROVIAR GRUP şi o plângere depusă de Asocierea FCC-ALPINE -AZVI - STRACO) au fost respinse irevocabil, confirmându-se legalitatea Deciziilor CNSC puse în aplicare de CNCF CFR SA.
În data de 12.11.2012, Asocierea SWIETELSKY - STRABAG - ALSTOM - ARCADA - EURO CONSTRUCT - TRANSFEROVIAR GRUP a depuns o nouă contestaţie care se află în curs de soluţionare la CNSC, organism abilitat a se pronunţa asupra legalităţii şi conformităţii celei de a 4-a analize efectuate.
Referitor la licitaţia pentru desemnarea consultantului pentru secţiunile Coşlariu - Simeria şi Coşlariu - Sighişoara, documentaţia de atribuire pentru contractul Consultanţă în domeniul managementului execuţiei şi pentru verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii si instalaţii, aferentă proiectelor „Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, secţiunea Coşlariu - Simeria" şi „Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, secţiunea Coşlariu - Sighişoara" a fost aprobata de A.N.R.M.A.P. în data de 23 noiembrie 2012, anunţul de participare fiind publicat pe S.E.A.P, astăzi 27.11.2012.
Vă reamintim că în anul 2011 au fost semnate contractele pentru execuţia lucrărilor de reabilitare pe tronsoane feroviare Vinţu de Jos - Coşlariu (aflat pe secţiunea 3: Coşlariu-Simeria) şi Coşlariu - Micăsasa, Aţel - Micăsasa, Aţel - Sighişoara (aflate pe secţiunea 2: Coşlariu – Sighişoara).
În vederea demarării lucrărilor şi pentru respectarea graficelor de lucrări, aferente tronsoanelor unde au fost semnate contractele în 2011, conducerea companiei a nominalizat echipe de specialişti, formate din personal cu studii superioare, atestat MLPAT pentru dirigenţia de şantier, care să asigure temporar serviciile de supervizare până la adjudecarea contractului de Consultanţă în domeniul managementului execuţiei şi pentru verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii si instalaţii. Proiectul tehnic pus la dispoziţia echipelor de supervizare şi a constructorilor este proiectul tehnic care a fost întocmit pe baza studiilor de fezabilitate, aprobate de Comisia Europeană, prin cererile de finanţare”, au explicat oficialii CFR într-un comunicat.