Măsuri de securitate mai puțin riguroase pentru expoziția din Olanda a tezaurului dacic. La Madrid și Roma, paza era permanentă
0Corpul de Control al premierului (CCPM) a transmis joi, 6 februarie, că măsurile de securitate acceptate de Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR) pentru expoziția de la Muzeul Drents din Olanda au fost mai puțin riguroase decât pentru expozițiile din Madrid şi Roma.
„Constatările au relevat, pe de o parte, deficienţe sau lacune legislative în ceea ce priveşte protejarea patrimoniului cultural, iar pe de altă parte abateri de la respectarea cadrului juridic ce reglementează exportul temporar de bunuri culturale mobile clasate”, arată Executivul.
Corpul de Control arată că participarea la expoziţii în străinătate presupune expunerea acestora în afara teritoriului naţional.
În ce privește securitatea bunurilor de patrimoniu, măsurile de prevenire sunt propuse de instituția străină care organizează expoziția, și sunt prevăzute în clauzele contractului de împrumut dintre administratorul român al bunurilor şi administratorul străin al muzeului în care acestea sunt expuse.
„Verificările Corpului de control al premierului au relevat faptul că măsurile şi condiţiile de securitate şi pază antiefracţie propuse de entităţile străine către care au fost împrumutate bunurile nu au făcut obiectul unor analize de specialitate.
Situaţia de fapt a fost cauzată, pe de o parte, de lipsa unor norme instituite în acest sens, de lipsa de stabilire a atribuţiilor specifice în cadrul structurilor organizatorice şi entităţilor implicate în aprobarea exportului temporar, precum şi în lipsa de solicitare de îndrumare/consultanţă de la autorităţi, instituţii publice competente sau de achiziţii de servicii profesionale de la persoane private specializate şi autorizate în domeniul protecţiei şi pazei valorilor”, se arată în sinteză.
Măsurile de securitate accepte de MNIR pentru expoziția din Olanda nu au fost destul de riguroase
Așadar, CCPM a ajuns la concluzia că măsurile de siguranță acceptate de MNIR pentru a organiza expoziția de la muzeul din Olanda, au fost mai puțin riguroase decât pentru expozițiile de la Madrid sau Roma, unde a existat pază permanent.
„În cazul expoziţiei din Olanda supravegherea expoziţiei s-a realizat prin intermediul unui centru de control funcţional 24h/24h, 7 zile pe săptămână, iar personalul de pază a fost disponibil pentru comunicaţii în caz de urgenţă. În cazul expoziţiilor din Madrid şi Roma, securitatea în interiorul şi/sau în exteriorul obiectivului a fost asigurată cu personal de paza specializat 24h/24h”, a precizat Corpul de Control.
Un alt aspect important este acela că înțelegerea încheiată de MNIR cu Muzeul Drents nu a fost supusă „analizei şi avizării formale a consiliului de administraţie instituit la nivelul muzeului”. Despre asta, CCPM consideră că este o abatere de la norme, deoarece trebuia aprobarea executivului.
În ceea ce priveşte modul în care s-a respectat obligaţia obţinerii avizului din partea Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, obligaţie prevăzută în norma metodologică ce reglementează exportul temporar al bunurilor culturale mobile (normă aprobată prin hotărâre de Guvern), s-a constatat, în principal, că:
„1)Iniţierea demersurilor pentru obţinerea avizului de principiu s-a realizat cu devansarea unor termene, respectiv cel prevăzut art. 7 alin. (1) şi cel prevăzut la art. 8 alin. (1) din Norma aprobată prin HG nr. 518/2004.
2)Introducerea pe ordinea de zi a şedinţei din data de 14.05.2024 a solicitării MNIR s-a realizat cu încălcarea termenului prevăzut la art. 20 alin. (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 3515/2023. 3)Analiza pentru avizare efectuată la nivelul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor nu a relevat existenţa unei diferenţe semnificative între informaţiile comunicate de MNIR, în principal cu privire la numărul obiectelor culturale (aproximativ 350 obiecte conţinute în scrisoarea de intenţie semnată de cei 2 parteneri şi 673 obiecte prevăzute în Lista pieselor propuse pentru exportul temporar).
4)Contractul de împrumut nr. 2987/14.05.2024 dintre MNIR şi muzeul din Olanda a fost încheiat anterior comunicării de către reprezentanţii Ministerului Culturii a avizului de principiu (17.05.2024), deşi prin propunerea avizului de principiu membri Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor decid pentru oportunitatea exportului temporar de bunuri culturale mobile în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Norma aprobată prin HG nr. 518/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
5)Atât Contractul de împrumut nr. 2987/14.05.2024, cât şi Certificatul de asigurare nr. T0197450008-001 nu au făcut obiectul avizării la nivelul Serviciului Juridic, Contencios din cadrul Ministerului Culturii şi nici nu au fost identificate demersuri întreprinse de reprezentanţii MNIR de a le transmite spre avizare, nefiind respectate prevederile art. 8 alin. (2) din Norma aprobată prin HG nr. 518/2004, cu modificările şi completările ulterioare. Acest aspect nu a fost identificat la nivelul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, cu ocazia analizei documentaţiei depuse”, se mai arată în comunicat.
Ultima reevaluare a unor bunuri, realizată ultima dată acum 14 ani
Nu în ultimul rând, CCPM a descoperit că valoarea asigurării pieselor de tezaur a fost ultima stabilită în urma reevaluării. Potrivit acestora, ultima reevaluare s-a realizat acum 14 ani, deși trebuie făcută la un interval de zece ani.
„Contractul de împrumut nu a fost încheiat în forma autentică cerută în mod expres de dispoziţiile art. 8 alin. (1) lit. (a din Norma aprobată prin HG nr. 518/2004, situaţie de fapt generată de o derogare aprobată în numele ministrului de secretarul general din cadrul Ministerului Culturii, cu încălcarea dispoziţiilor art. 63 din Legea nr. 24/2000.
Rezultatul verificărilor a fost comunicat spre competentă valorificare Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie”, mai anunţă Corpul de Control al prim-ministrului.