Magistraţii - apel către autorităţi pentru informatizarea instanţelor: „Spaţiile din instanţe favorizează neîndoielnic răspândirea COVID-19”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine: Arhiva Adevărul
Imagine: Arhiva Adevărul

Asociaţia Forumul Judecătorilor din România solicită Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Justiţiei, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi tuturor instanţelor judecătoreşti să pună în practică o digitalizare extinsă.

„În contextul răspândirii extrem de rapide a infecţiilor cu noul coronavirus (COVID-19) la nivelul întregii Uniuni Europene (...), Forumul Judecătorilor din România reiterează principalilor instituţii cu capacitate de upgradare tehnologică a instanţelor judecătoreşti o serie de proiecte ce au fost înaintate încă din anul 2014 Ministerului Justiţiei, actualizate conform circumstanţelor de extremă urgenţă identificate în prezent. Aceste investiţii minime sunt absolut necesare, cunoscut fiind faptul că sălile de judecată (unde pot intra concomitent şi peste 100 de persoane, ce pot rămâne în bănci ore întregi), arhivele şi registraturile sau holurile instanţelor (în mare parte inadecvate, dar pline zilnic cu sute de justiţiabili, avocaţi, grefieri, alt personal) constituie spaţii care favorizează neîndoielnic răspândirea COVID-19”, se arată într-un comunicat transmis marţi de Asociaţia Forumul Judecătorilor.


O primă propunere vizează gestionarea fluxurilor de justiţiabili prin sisteme de afişaj electronic şi bonuri de ordine. Proiectul are ca scop gestionarea eficientă a grupurilor de persoane aflate în aşteptare, printr-o distribuire automată şi predictibilă a justiţiabililor în funcţie de tipul de operaţiune pe care doresc să îl efectueze.


Investiţiile necesare ar consta în montarea unui panou central, de dimensiuni mari, la intrarea în clădirea instanţei, pe care să fie afişate toate şedinţele de judecată în curs de desfăşurare, montarea unor ecrane de dimensiuni reduse la intrarea în fiecare sală de şedinţă, pe care să se afişeze numărul dosarului aflat la ordine şi montarea unui sistem de ticketing (bonuri de ordine) la intrarea în fiecare compartiment care are relaţii cu publicul (registratură, arhivă, birou de relaţii cu publicul).


Asociaţia mai propune folosirea în instanţele judecătoreşti a mijloacelor electronice de comunicare şi standardizarea fluxului de informaţii.

Aplicaţii instant messaging în instanţe


„O atenţie deosebită în organizarea logistică trebuie acordată mijloacelor de comunicare informală, schimbului de informaţii prin intermediul reţelei informatice interne a instanţei, dar şi prin intermediul grupurilor de discuţii online. (...) De aceea, este oportună implementarea unui sistem de comunicare rapidă în interiorul instanţei (instant messaging), prin mesaje scrise (prin internet sau LAN), care pot asigura recepţia imediată de către destinatar a informaţiei pe calculator, spre deosebire de varianta folosirii centralei telefonice sau a deplasării fizice la biroul unei persoane care, un interval de timp, nu este prezentă”, se precizează în comunicat.


Se propune, de asemenea, arhivarea dosarelor după un cod de bare generat automat, ceea ce ar avea ca rezultat reducerea timpului alocat gestionării dosarelor în cadrul instanţei şi a costurilor de personal, precum şi eficientizarea circuitului actelor în instanţă.


„Toate aceste măsuri cu caracter temporar sunt pe deplin funcţionale şi în alte ţări şi sunt destinate eficientizării activităţii personalului din justiţie, dar şi diminuării răspândirii unei boli contagioase ce reprezintă un pericol pentru sănătatea ori securitatea publică a întregului continent”, se mai menţionează în comunicatul Asociaţiei Forumul Judecătorilor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite