DNA investighează in rem cum au folosit partidele banii în campaniile electorale SURSE

0
0
Publicat:

Procurorii DNA își îndreaptă atenția către toți banii folosiți de partidele politice în campanii. Potrivit informațiilor Adevărul, anchetatorii au deschis deocamdată un dosar în rem în care sunt investigate sumele neaprobate de Autoritatea Electorală Permanentă. 

Ancheta va fi derulată cu în colaborare cu AEP FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Ancheta va fi derulată cu în colaborare cu AEP FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Toate partidele sunt vizate, mai puțin POT, formațiunea politică condusă de Anamaria Gavrilă, care a ajuns abia la finalul anului trecut în Parlament.  

Aproape toate partidele au făcut cereri de rambursare a cheltuielilor în urma campaniilor electorale, iar procurorii colaborează acum cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), pentru a identifica plățile care nu primesc aprobarea autorității. 

Cheltuieli de peste 1 miliard de lei

În 2024, partidele politice din România au cheltuit mai mult de 1 miliard de lei din fonduri publice, majoritatea fiind alocați pentru campanii de propagandă, sondaje și activități politice. Anul trecut, partidele au primit 386 de milioane de lei în subvenții de la stat, însă au cheltuit 417 milioane de lei, conform datelor ExpertForum. Aceste cheltuieli includ rambursările pentru campaniile electorale, majoritatea fiind acoperite din fonduri private. Expert Forum a precizat că, pe lângă subvențiile publice, „fondurile sunt alocate partidelor care obțin mai mult de 3% din voturile valabil exprimate la alegeri”, iar în 2024 au fost alocate 446,6 milioane de lei pentru rambursarea cheltuielilor, iar estimările pentru 2025 indică o sumă de 233 de milioane de lei.  

Raportul detaliază faptul că cele mai mari cheltuieli ale partidelor au fost pentru presă și propagandă, cu un total de 233,1 milioane de lei, adică 56% din totalul cheltuielilor. „PSD a cheltuit 98 de milioane de lei, PNL 69 de milioane de lei, USR 39 de milioane de lei, iar AUR 21 de milioane de lei.” În ceea ce privește cheltuielile pentru organizarea de activități politice, suma totală a fost de 38,7 milioane de lei (9,3% din total), iar pentru personal s-au cheltuit 32,5 milioane de lei (7,8%).  

Campanie „deturnată”

Amintim că, după alegerile prezidențiale organizate la finalul anului, o anchetă SNOOP a dezvăluit că PNL a plătit o campanie care l-a promovat masiv pe Călin Georgescu pe TikTok. La acel moment firma angajată să deruleze campaniei PNL pe Tik Tok a anunțat că va depune plângere penală pentru ca organele abilitate să cerceteze „deturnarea, atacarea cu boţi și/sau clonarea campaniei”.

Evenimente

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite