Cum poate fi stăvilit fenomenul drogaților la volan
0Tot mai mulți șoferi conduc după ce consumă droguri, iar tragedii precum cea de joi dimineață, când două eleve de liceu au fost spulberate pe trotuar, vor fi tot mai dese. Psihologul Mihai Copăceanu a explicat pentru „Adevărul” cum poate fi stăvilit fenomenul.

„Dacă în urmă cu câțiva ani, consumul de droguri la volan era depistat ocazional, acum săptămânal vedem în comunicatele poliției rutiere că șoferii au fost identificați cu consum de substanțe psihoactive fie la un control de rutină, fie în urma producerii unor accidente rutiere. Pentru reducerea acestui tip de evenimente rutiere, Poliția Română ar trebui să achiziționeze mult mai multe aparate de tip Drugtest. Din cunoștințele mele, încă sunt insuficiente aceste aparate. Cred că fiecare agent de poliție de la serviciul rutier care acționează în trafic ar trebui să dețină și să folosească aceste aparate de testare chiar și când nu prezintă suspiciuni sau indicii. În scop preventiv. Noi, comunitatea, când avem cunoștință că cineva a consumat, ar trebui să reacționăm și să luăm toate măsurile necesare pentru ca acea persoană să nu se urce la volan. Majoritatea consumatorilor se droghează într-un mediu social. În rare excepții un consumator de marijuana sau de cocaină va consuma singur acasă. De aceea, în majoritatea situațiilor, cel puțin o altă persoană era de față și știa acest fapt grav”, explică psihologul clinician Mihai Copăceanu pentru „Adevărul”.
Reflexe amorțite și agresivitate la volan
Mihai Copăceanu a explicat și care sunt efectele drogurilor asupra celor care conduc. „Conducerea oricărui autovehicul în urma oricărui consum de substanțe psihoactive este interzisă. Toate drogurile consumate, indiferent de doză, de tipul drogurilor, de timpul când s-a consumat sau de combinația cu alcool au impact asupra funcțiilor psihice și implicit asupra activității de a șofa. Marijuana încetinește timpul de reacție, afectează evaluarea timpului și a distanței și scade abilitățile de coordonare ale conducătorului auto. Șoferii care au consumat cocaină sau metamfetamină sunt agresivi și vitezomani atunci când conduc, încalcă regulile de circulație și adoptă manevre deosebit de periculoase în trafic. Anumite tipuri de medicamente prescrise, benzodiazepinele pot provoca somnolență, amețeli și pot afecta funcționarea cognitivă”, a explicat psihologul.
Suprapunerea drogurilor poate fi devastatoare
Mihai Copăceanu arată și care sunt șoferii mai predispuși să se urce la volan după ce s-au drogat, dar și că amestecarea substanțelor psihoactive poate avea un efect devastator. „Conducătorii tineri 18-35 sunt cei mai predispuși să conducă sub influența drogurilor sau alcoolului. Utilizarea a două sau mai multe droguri în același timp, inclusiv alcoolul, poate amplifica efectele dăunătoare ale fiecărui drog pe care o persoană l-a consumat. De altfel, conform datelor Governors Highway Safety Association, în SUA, 43,6% dintre șoferii răniți mortal au fost testați pozitiv pentru droguri, iar peste jumătate dintre acești șoferi au fost pozitivi pentru două sau mai multe droguri. În România încă nu avem studii suficiente, dar din păcate cifrele sunt în creștere”, a subliniat Mihai Copăceanu.
Din punct de vedere oficial, în anii 2020, 2021 și 2022, Poliția Rutieră a prins 740, 1.532, respectiv, peste 3.200 de șoferi care erau la volan după ce au consumat substanțe psihoactive. În primii doi ani din acest interval, cu toate că au fost pandemici, cu trafic restricționat, au avut loc 16 accidente rutiere grave, soldate cu 9 decese, care au fost produse pe fondul consumului de substanțe psihoactive. Trebuie precizat că testarea cu aparate de tip Drugtest nu reprezintă o probă în instanță și din acest motiv este necesară realizarea unor analize pentru ca medicul legist să poată confirma sau infirma dacă o persoană este sub influența substanțelor psihoactive.
Accidentul
Reamintim că, două eleve au fost spulberate joi de o mașină condusă de un șofer care consumase cocaină. Accidentul a avut loc puțin înainte de ora 08.00, pe Şoseaua Vitan-Bârzești din Capitală, iar în urma accidentului copilele de 15 ani care mergeau spre unul dintre liceele tehnologice din zonă au ajuns la spital.
Potrivit cercetărilor efectuate la fața locului, mașina care le-a lovit pe cele două eleve ar fi fost proiectată pe trotuar de un alt autoturism condus de un bărbat în vârstă de 70 de ani, care se deplasa cu autovehiculul pe Şoseaua Vitan-Bârzești, dinspre Pod Vitan catre Șoseaua Olteniței. Practic, când acesta a ajuns în dreptul sediului Institutului Național de Medicină Legală „Mina Minovici” (INML), ar fi efectuat virajul la stânga fără să se asigure și, previzibil, a lovit două autovehicule care circulau din sens opus. „În urma impactului, unul dintre cele două autovehicule care circulau din sens opus a pătruns pe trotuar, a lovit un panou publicitar și s-a răsturnat pe lateral, lovind și doi pietoni. Victimele, minore în vârstă de 15 ani, au fost transportate la spital, în vederea acordării de îngrijiri medicale”, se arată într-un comunicat al Brigăzii Rutiere.
Ulterior, medicul Cristian Sîrbu de la Spitalul „Marie Curie” a venit cu o serie de precizări despre starea fetelor. „Sunt stabile ambele în acest moment. (...) Una dintre ele este mai grav, în sensul că are o fractură la braţul stâng. După evaluare s-a hotărât intervenţia chirurgicală, motiv pentru care în acest moment se află în sala de operaţie. Cealaltă are nişte contuzii minore. (...) Stabile, echilibrate, cu prognostic bun”, a afirmat medicul.
Mașină neînmatriculată
Conducătorii mașinilor implicate în accident au fost testați cu aparatul alcooltest, rezultatele fiind zero. Ulterior, cei trei șoferi au fost testați și cu aparatul Drugtest, iar cel care se afla la volanul autoturismului răsturnat, un bărbat de 36 de ani, a ieșit pozitiv la substanțe psihoactive și a fost condus la INML în vederea recoltării de mostre biologice. Surse din poliție au declarat că acesta era pozitiv la cocaină, dar acest lucru rămâne să fi certificat de medicii legiști în urma testelor.
Polițiștii au mai comunicat că cercetările sunt continuate pentru infracțiunile de vătămare corporală din culpă, conducerea autoturismului sub influența unor substanțe psihoactive, dar și pentru conducerea unui autovehicul neînmatriculat. Cercetările pentru ultima infracțiune au fost demarate pentru că s-a constatat că mașina răsturnată, un Chrysler, era neînmatriculată, iar în momentul accidentului avea montate numere roșii, provizorii, care nu erau valabile.