Ce arme îi trebuie României ca să se apere de un atac fulgerător

0
Publicat:

Pentru că România este o țară cu multe râuri și cu o infrastructură la pământ, Armata are nevoie de blindate amfibii, de tancuri și de mașini blindate ușor, subliniază experții.

Blindatele Piranha V nu pot "stinge" nevoile forțelor terestre pentru că nu sunt amfibii
Blindatele Piranha V nu pot "stinge" nevoile forțelor terestre pentru că nu sunt amfibii

Războiul din Ucraina e la doi pași de România, iar un expert militar consultat de „Adevărul” a explicat de ce sisteme moderne de armament au nevoie urgent Forțele Terestre ale Ministerului Apărării Naționale (MApN) pentru a face față unei eventuale agresiuni.

Analistul militar Aurel Cazacu a explicat că deși aparent cel mai rău stau Forțele Navale, la nivelul dotărilor cele mai mari nevoi se întâlnesc la Forțele Terestre.

„Forțele Navale au mari probleme, dar măcar acolo s-au creionat planuri și există acea procedură de licitație pentru construirea convetelor multirol și modernizarea fregatelor de origine britanică, dar și o înțelegere prealabilă pentru un submarin modern. Apoi, aviația este chiar pe drumul cel bun. Are o escadrilă de F-16 Fighting Falcon, alte două urmează să vină, iar MIG-urile sunt lăsate la sol. În plus, latura de transport este una bine dotată militarii români având la dispoziție aeronave C-130 Hercules și C-27J Spartan. Poate ar fi de discutat puțin la capitolul elicoptere, dar oricum Forțele Aeriene sunt într-o poziție bună acum. Cele mai mari probleme le descoperim la Forțele Terestre unde nevoile sunt extrem de mari”, a declarat expertul.

Apele sunt o piedică pentru Forțele Terestre

El a mai explicat că poate primă urgență a trupelor de uscat o reprezintă nevoia imediată de dotare cu blindate amfibii.

„România este o țară cu multe râuri și lacuri, dar și cu o infrastructură la pământ. Nouă ne cad podurile atunci când trece un camion, dar ce se va întâmpla când acesta este traversat de un blindat greu precum Piranha V? Aceste mașini de luptă sunt în regulă, dar trebuie să ne oprim la cele 227 contractate inițial. Acum de urgență trebuie să găsim un producător care ne poate furniza 400 de blindate amfibii printr-un contract similar celui de livrare pentru Piranha V. Adică trei sferturi dintre blindate să fie fabricate în România”, spune expertul.

Tancurile și fabricile de muniție

Aurel Cazacu spune că Forțele Terestre au cumpărat camioane de la Iveco, dar mai au nevoie și de mașini blindate pentru transport de militari, dar mai ales de tancuri moderne.

„Despre acestea din urmă s-a vorbit în urmă cu ceva vreme, dar parcă s-a uitat chestiunea existând voci care au susținut că tancurile sunt perimate într-un război modern, lucru total fals după cum s-a demonstrat în Ucraina. Sigur, sunt necesare tancuri moderne, cu sisteme de comunicații corespunzătoare pentru a fi integrate cu alte sisteme de armament cum ar dronele pe care le vom achiziționa în curând sau cu bateriile de rachete HIMARS pe care le avem deja. Pe scurt, tancurile nu vor pleca la luptă singure așa cum au făcut rușii în Ucraina pentru că sunt victime sigure, ci în misiunii la care vor participa și alte sisteme de armament”, precizază analistul.

El mai spune că mai trebuie revitalizată foarte urgent producția de muniție.

„După cum se știe, nu mai producem pulberi explozive, fapt care în caz de război se traduce printr-o sinucidere curată. Trebuie să avem pulberi pentru a putea fabrica muniție de toate calibrele, de la cea pentru armamentul individual până la cea de obuzier de 152 milimetri. Am unele semnale că există unele influențe ca să nu reluăm producția de pulberi, dar acestea trebuie ignorate de urgentă pentru ca situația să revină la normal”, spune expertul.

Cum se pot compensa contractele

Aurel Cazacu a mai explicat și cum poate România să recupereze cel puțin parțial banii dați pe aceste sisteme de armament.

„Producătorii de sisteme de armament nu refuză offset-ul. Acesta se poate face și numai pe unele componente, deci compensarea se va face prin livrarea de către România a unor piese necesare sistemelor de armament. Astfel, se pot reduce cheltuielile finale pentru realizarea dotării cu un sistem de armament. Ba există și cazuri în care se pot câștiga bani și cel mai bun exemplu este Polonia. Autoritățile de la Varșovia au dat 10 miliarde de dolari pe cele 48 de avioane F-16 Fighting Falcon, dar au realizat și un contract de compensare în urma căruia partea poloneză furnizează piese pentru aceste aeronave și în urma căruia au încasat 30 de miliarde de dolari. Au rămas astfel și cu avioanele, dar și cu un profit de 20 de miliarde de dolari. Sigur, astfel de cazuri sunt mai rare, dar o astfel de schemă de compensare se poate pune oricând la punct deoarece producătorii sunt deschiși”, a subliniat Aurel Cazacu.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite