Atenţie, şoferi! Amenzile pentru lipsa rovinietei vor exploda

0
0
rovinieta

Printr-un proiect de lege, Ministerul Transporturilor vrea să majoreze amenzile pentru lipsa taxei de drum la toate categoriile de vehicule, iar la TIR-uri acestea vor ajunge la 23.800 de lei

Ministerul Transporturilor vrea să majoreze amenzile pentru lipsa rovinietei, sancţiunile urmând să crească cu sume cuprinse între 25 de lei în cazul autoturismelor până la peste 11.000 de lei la camioane grele. Astfel, pentru categoria B – autoturisme, amenda minimă creşte de la 250 de lei la 275 de lei, la microbuze de transport persoane de până la 23 locuri amenda creşte cu 500 de lei, de la 1.250 la 1.750 de lei, în timp ce pentru camioane sancţiunea minimă ar putea ajunge la 11.900 de lei, în prezent fiind de 3.000 de lei. 

Mai mult, pentru TIR-uri, valoarea maximă a amenzii va fi de 23.800 de lei. Propunerile se regăsesc în proiectul de lege pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România pe care Ministerul Transporturilor l-a pus în dezbatere publică. 

Majorarea cuantumului pentru amenzile aplicabile şoferilor care nu şi-au plătit taxa de drum este motivată prin faptul că o actualizare a amenzilor nu s-a mai făcut de 12 ani, în timp ce, din 2010 şi până în prezent, rovinieta s-a scumpit cu 20%. 

„Valoarea amenzilor contravenţionale s-a calculat ca fiind de două ori tariful anual de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, pentru amenda minimă, şi de patru ori tariful anual de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, pentru amenda maximă. De precizat este faptul că amenda stabilită prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei poate fi achitată la jumătate din minimul acesteia prevăzut de lege, în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia. Propunerea de modificare a cadrului legal actual este justificată de faptul că numărul contravenţiilor aplicate pentru circulaţia fără achitarea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România (rovinietă) a crescut foarte mult în ultimii ani (734.143 de procese-verbale de constatare a contravenţiei aplicate numai în anul 2021 prin intermediul punctelor fixe şi mobile de control faţă de 357.531 aplicate în anul 2015). Creşterea exponenţială a numărului de contravenţii aplicabile a condus la concluzia că valoarea actuală a amenzilor nu este în măsură să descurajeze fenomenul contravenţional”, se arată în descrierea propunerii de modificare legislativă. 

TIR-iştii sunt cei vizaţi 

Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Minsterului Transporturilor, susţine că aceste amenzi îi vizează în special pe transportatorii care nu plătesc aceste taxe. „După cum se vede din proiect, amenda în cazul autoturismelor creşte cu numai 25 de lei. Probleme avem cu transportatorii care nu îşi achită aceste taxe, mai ales că ei strică cel mai mult calea de rulare din cauza greutăţilor mari. Aici amenda creşte de câteva ori. Vreau să subliniez că scopul nostru nu este să dăm amenzi pentru că acestea se duc la bugetul de stat. Mai exact, scopul nostru este să încasăm taxele, deoarece acestea ajung la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), iar banii pot fi folosiţi la repararea sau chiar îmbunătăţirea infrastructurii rutiere”, a precizat pentru „Adevărul” Alin Şerbănescu. 

În replică, Augustin Hagiu, general manager al Federaţiei Operatorilor Români de Transport, susţine că cifra transportatorilor care nu îşi plătesc taxele de drum este crescută artificial de o procedură prost pusă în practică la punctele de trecere a frontierei, dar şi că achitarea taxei nu se simte într-o creştere a siguranţei rutiere. „La Giurgiu, de exemplu, TIR-urile intră în ţară şi sunt înregistrate de camerele CNAIR. Imediat după trecerea frontierei, şoferii opresc într-o parcare pentru că avem acel timp obligatoriu de odihnă. 

De ani buni, această vinietă nu se reflectă deloc într-o creştere a siguranţei la volan Augustin Hagiu general manager al Federaţiei Operatorilor Români de Transport

Ei pleacă după ore bune, după ce achita taxa, dar figurează deja amendaţi. Pe de altă parte, de ani buni, această vinietă nu se reflectă deloc într-o creştere a siguranţei la volan. În plus, această taxă de drum nu înseamnă numai asigurarea unei căi de rulare optime, ci şi la anexele acestora. Cu mici excepţii, pe drumurile din România nu avem grupuri sanitare, nu avem parcări”, a subliniat Augustin Hagiu. 

Infrastructura ucigaşă 

România, cu o populaţie de 19,1 milioane de locuitori, are anual la nivel UE cel mai mare număr de morţi în accidente rutiere raportat la populaţie: 85 de morţi la un milion de locuitori. De vină pentru acestea ar fi lipsa autostrăzilor, încălcări ale reglementărilor, dar şi proasta întreţinere şi dotare a actualei infrastructuri rutiere. Separatoarele de sensuri, de exemplu, cruciale pentru evitarea accidentelor pe drumurile naţionale, sunt prezente pe căile de rulare numai într-o mică proporţie. Concret, din reţeaua de 18.000 de kilometri de şosele clasificate drept naţionale, CNAIR a montat dispozitive de separare din beton pe doar pe 300 de kilometri. Pe alţi 200 de kilometri, sensurile sunt separate cu cabluri, elemente metalice sau alte materiale. Anul acesta, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere promite separatoare de sens pe încă 100 de kilometri.

Mai multe - Evenimente

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite