Un cunoscut profesor face o radiografie dură a învățământului românesc. „Sunt sătul de politruci insipizi!”
0Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane, crede că titularizarea pe viață trebuie să dispară din învățământ, mentorii de formă trebuie înlocuiți cu lideri autentici și respectați de profesori, iar numirile în funcții să nu se mai facă pe bază de servilism politic, ci de competență.

Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Liceul de Arte ”Dimitrie Cuclin” din Galați, traducător și autor de cărți, a vorbit pentru „Adevărul” despre tarele sistemice ale învățământului românesc. Profesorul consideră că schimbările fundamentale de care are nevoie învățământul românesc nu se pot realiza doar prin adoptarea unor legi.
„Cineva ar trebui să aibă cu adevărat curaj să regândească sistemul de formare și sistemul de intrare și de ieșire din învățământ, pentru că aici legea Câmpeanu modifica, dar nu schimba nimic. Spun asta pentru că formarea rămânea numai la departamentele de pregătire a personalului didactic de la universități”, explică Doru Căstăian.
În opinia sa, trebuie mărită substanțial perioada de practică a profesorilor și se impune identificarea mentorilor reali din sistem.
„Este foarte multă impostură. Sunt mulți oameni care sunt mentori pentru că au patalamale de mentori, dosare de mentori și cursuri de formare, dar care sunt catastrofe din punct de vedere pedagogic, la fel cum sunt și mulți oameni care nu au statut de mentori, de formatori, și care sunt niște profesori nemaipomeniți”, pune dascălul degetul pe rană.
Acești pedagogi care ar trebui să formeze profesori sunt binecunoscuți la nivel național, fiind premiați de Merito sau Teach for Romania și sunt de multe ori și lideri în comunitățile unde predau, dar nu sunt luați în considerare pentru rolul de mentori.
Doru Căstăian crede că este momentul ca acești oameni care sunt cu adevărat inspiraționali să fie desemnați ca formatori pentru ca învățământul românesc să redevină ce a fost odată.
„Poți deveni pe viață stăpânul unei catedre”
Doru Căstăian consideră și că actualul sistem de titularizare din învățământ este o piedică enormă în calea dezvoltării profesorilor. „Faptul că poți deveni pe viață stăpânul unei catedre, că aproape nu există niciun control de calitate în școli, pentru că acest control este o glumă acum, dacă mă întrebi pe mine, nu este deloc în regulă”, punctează profesorul.

Consideră că titularizarea trebuie făcută la nivelul școlilor, iar profesorii și directorii trebuie să își asume acest lucru. Nu ascunde că sunt și riscuri, cel mai mare fiind să apară un număr semnificativ de protejați, dar crede că un sistem clar de verificare a muncii la catedră și a rezultatelor fiecărui profesor ar aduce lucrurile acolo unde trebuie să fie, în zona performanței.
„La început, probabil, nu ar merge nemaipomenit de bine, dar în timp ar funcționa. Vor fi și exemple de management bun, iar profesorii vor începe să aibă pretenții ca și la ei în școală să se întâmple asta. Altminteri, vom merge în continuare cu acest examen de titularizare centralizat, care împrăștie pe unde poate ce poate și numai pe rămășițe, pentru că titularii sunt acolo de-o viață și mă tem că nu o să avem resursă umană de calitate în sistem”, susține Doru Căstăian.
„Numirea politică, recompensarea celor mai harnici slujitori ai partidului”
În opinia sa, și actualul sistem de titularizare poate fi îmbunătățit. De pildă, să se introducă evaluări la cinci ani sau șapte ani ale titularilor de catedră. Altfel, dacă un profesor nu predă o materie de examen la Bacalaureat, nu va fi întrebat niciodată nimic și ține doar de conștiința lui dacă își mai îmbunătățește sau nu stilul de predare.
Doru Căstăian crede că trebuie să fie schimbată și structura leadership-ului. Cei care conduc școli sau structuri din învățământ ar trebui, în opinia lui, să fie oameni respectați, care sunt ascultați și urmați de profesori.
„De politruci incolori, insipizi și inodori, de care nu interesează pe nimeni, eu personal sunt sătul. Nu știu dacă numirea politică în sine este o problemă, ci faptul că numirea politică la noi înseamnă, de fapt, recompensarea celor mai harnici slujitori ai partidului”, explică profesorul.
Schimbările de care are nevoie învățământul
Doru Căstăian oferă și soluții pentru ieșirea din impas a învățământului românesc. Profesorul crede că actualul ministru al Educației, Ligia Deca, ar trebui să modifice fundamental legile Educației, astfel încât să fie loc atât pentru elite, cât și pentru cei care au nevoie de o educație decentă, iar discriminarea să fie cu adevărat eliminată.
„Fostul ministru al Educației a făcut o consultare publică mai mult de formă a legilor, nepărând să fie prea interesat să ia în seamă vreuna dintre propunerile care s-au făcut. Modificările în structura Bacalaureatului se vor aplica abia la sfârșitul ciclului care începe anul viitor, ceea ce cred că este bine. O schimbare de substanță trebuie să se facă previzibil, să fie anunțată din timp, nu să îi pui pe elevii care s-au pregătit într-un fel timp de 3-4 ani să dea examenul în cu totul alt fel”, conchide Doru Căstăian.