Profesoara care predă istorie în funcție de emoțiile elevilor. „Duc învățarea către pasiunile copiilor“

0
Publicat:

Melania Vamanu aplică la clasă cultura reușitei, iar ca parte a strategiei de predare este mereu atentă la starea elevilor săi, dar și la nevoia lor de siguranță. Lecțiile sale de istorie sunt o călătorie fascinantă de-a lungul secolelor, din care elevii preiau valori și devin la rândul lor lideri.

Melania predă în funcție de stările elevilor din clasă FOTO arhiva personală
Melania predă în funcție de stările elevilor din clasă FOTO arhiva personală

Melania Vamanu (42 de ani) este profesor coordonator în proiectul Boardul elevilor Teach for Romania și profesoară de Istorie la Școala Gimnazială „Sirețel“ din județul Iași. De când avea 6 ani, visa să devină profesoară și a avut mereu o pasiune pentru cărți.

De mică a realizat că trebuie să muncească mult pentru a-și atinge visul, iar cu multă autodisciplină, perseverență și răbdare a reușit. Pasiunea pentru istorie a apărut după ce a ascultat poveștile fascinante despre război spuse de bunicul patern, care și-a pierdut vederea pe front la doar 24 de ani.

A absolvit Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza“ din Iași și a predat pentru prima dată la școala din comuna botoșăneană Prăjeni, unde a și învățat ca elevă, iar în prezent locuiește la Pașcani și face naveta la „Sirețel“ în fiecare zi de școală.

Metodele sale de predare sunt ieșite din tipare: fiecare emoție capătă o culoare și în funcție de ce culori aleg elevii săi la clasă pentru emoțiile lor, își dă seama cum se simt copiii din fața ei.

E important să le cunoască stările pentru că știe dacă un elev sau altul va fi atent sau nu la oră și înțelege de la început de ce. Profesoara crede că doar așa copiii devin conștienți de propriile trăiri și se acceptă unii pe alții, fără să se judece, și învață despre normalitatea exprimării sentimentelor.

„Potrivit cercetărilor din neuroștiință, învățarea autentică, relevantă și de durată se produce doar atunci când copilul se simte în siguranță, acceptat, văzut, auzit, înțeles, într-un mediu sigur, lipsit de critică sau de judecată“, explică profesoara pentru „Weekend Adevărul“.

Melania Vamanu își învață elevii să fie în primul rând empatici FOTO arhiva personală
Melania Vamanu își învață elevii să fie în primul rând empatici FOTO arhiva personală

Le ascultă mereu emoțiile elevilor săi pentru a afla cum îi poate ajuta pe fiecare în parte și cum să aducă practic învățarea la fiecare copil din clasă. La orele Melaniei, greșelile sunt nu numai acceptate, dar și un bun prilej de învățare.

„Pun accentul pe efortul în învățare, pe interesele copilului, pe autonomie, duc învățarea către pasiunile lui, pentru a-i stârni interesul și motivația“, își detaliază dascălul metoda de predare.

Pe unul dintre pereții clasei unde predă este vizibil un interesant sistem de monitorizare a progresului cognitiv și comportamental al fiecărui copil. Melania și elevii săi se bucură și celebrează fiecare mic progres, iar asta le dă încredere copiilor și îi motivează permanent să se autodepășească.

Cultura reușitei

Profesoara de istorie aplică ceea ce în limbaj de specialitate se numește cultura reușitei, o strategie de predare ce se traduce prin cadrul pe care îl creează ca să facă învățarea relevantă la clasă.

Mai concret, copiii se simt în siguranță la ore, dezvoltă o relație apropiată cu profesorul lor, dar care are reguli și consecințe clare, pe care le stabilesc împreună la începutul fiecărui an școlar.

„Dacă vrei ca un copil să se simtă în siguranță și să se simtă văzut, îl întrebi de ce are nevoie. Unii vor spune că au nevoie de liniște, alții, de respect între ei și încet, încet se conturează regulile clasei. Le spun și eu ce așteptări am de la ei, iar ei îmi spun ce așteptări au de la mine“, explică Melania strategia de succes pe care a implementat-o la clasă.

Și predictibilitatea face parte din cultura reușitei pe care o aplică la clasă. Dascălul și elevii săi stabilesc împreună rutine și proceduri clare, dar și obiective la începul fiecărei ore. Sentimentul de apartenență este la fel de important.

Fiecare elev din clasa Melaniei are un rol bine stabilit FOTO arhiva personală
Fiecare elev din clasa Melaniei are un rol bine stabilit FOTO arhiva personală

Clasa unde este dirigintă are propria viziune asupra lucrurilor și, de fiecare dată când copiii își pierd calea, se întorc la ea. Fiecare copil are propriul rol în clasă. Un elev este păstrătorul comorii, pentru că din fiecare lecție de istorie extrag valori și învățăminte.

„Viziunea noastră este să fim exploratori. Învățăm din trecut, de la marile personalități ale istoriei și devenim lideri pentru o lume mai bună. Toate aceste lucruri le facem împreună“, spune dascălul.

La sfârșitul fiecărui an școlar scot toate comorile din cufăr și elevii află ce au descoperit în această călătorie magică prin istorie. Elevii nu s-au oprit aici și au venit cu noi roluri la clasă: medic, psiholog și gardianul liniștii. Melania pune la fiecare oră o hartă a traseului pe care elevii îl parcurg pe parcursul anului școlar, cu opririle (lecțiile) pe care copiii le fac.

Lecția de leadership

Melania este profesor în Teach for Romania din 2021 și acordă organizației creditul pentru schimbările profunde în viziunea sa asupra educației și a metodelor de predare. Ne mărturisește că a făcut acest pas pentru că nu vedea schimbările comportamentale pe care și le-ar fi dorit la elevii săi.

„Sunt profund recunoscătoare pentru tot ceea ce învăț de la oamenii inspiraționali din Teach, pentru tot ceea ce duc la clasă, cunoștințe, strategii, resurse și sprijin constant. Mi-ar plăcea ca această organizație să poată forma toți profesorii din România. Așa vom putea vedea o transformare reală în educație“, spune Melania Vamanu.

Unul dintre proiectele inspiraționale este Boardul elevilor Teach for Romania, care se adresează copiilor de gimnaziu din mediul rural. Cinci școli din Moldova sunt prinse în acest proiect în momentul de față, iar scopul lui este de a face auzită vocea elevilor.

Profesoara își educă elevii să fie agenți ai schimbării în comunitățile lor FOTO arhiva personală
Profesoara își educă elevii să fie agenți ai schimbării în comunitățile lor FOTO arhiva personală

Copiii pot rezolva probleme din școală sau din comunitatea din care fac parte și devin astfel niște veritabili agenți ai schimbării în zonele unde trăiesc. 15 elevi sunt pregătiți acum în cadrul acestui proiect, iar apoi vor putea iniția, la rândul lor, proiecte în școala unde învață și în comunitate, care să transforme practic mediul școlar unde învață.

„Trebuie să capete încredere în propria voce, să îşi cultive creativitatea, gândirea critică și, cel mai important, să își dezvoltate capacitatea de a comunica și de a lucra în echipă“, enumeră profesoara câteva dintre calitățile la care elevii lucrează.

După ce învață toate aceste lucruri, pot prelua problemele din școală și le pot duce la decidenții locali și nu numai, asumându-și practic rolul de lideri.

Colțul de lectură

Melania și-a propus să aducă cât mai multe cărți în școală și să creeze ceea ce numește „Colțul de lectură“. Este un loc pe holul școlii, unde elevii vor avea acces în pauze la cărți.

Ioana Cărtărescu a ajutat-o deja cu o parte din cărți prin Asociația „Fiecare contează“ și cu sprijinul celor de la Teach for Romania va cumpăra scaune și băncuțe pentru ca micuții cititori să descopere plăcerea de a citi.

A adus la școală de trei ani și Educația juridică, un opțional conceput de judecătorul Cristi Danileț, prin care elevii săi învață cum să se protejeze de pericolele din mediul online, dar și de abuzurile de tot felul, pornind de la cele emoționale și până la cele sexuale.

Ghidul amintit este un îndrumar și pentru părinții elevilor, care pot afla despre violența domestică, despre prevenirea discriminării și despre cum să își protejeze copiii de consumul de droguri.

Prima lecție pe care profesoara o predă întotdeauna este cea despre ea însăși. Este o lecție despre empatie, seriozitate, rigurozitate și compasiune. Nu pune niciodată accentul pe memorarea de date, ci pe latura formativă a istoriei, de la care elevii pot lua modele de urmat, pentru că viziunea ei este să îi formeze ca lideri de mici.

„Cel mai mult îmi doresc să fie oameni. Vreau să creadă în puterea lor în a se schimba întâi pe sine, iar dacă pot face asta, încet, încet vor schimba și lumea din jur. Vreau să fie motivați, să colaboreze, să aibă gândire critică, să fie asumați, responsabili, pasionați, entuziaști, să nu le fie teamă de nimic și să creadă în ei“, este visul Melaniei pentru elevii săi.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite