Învățarea în tava cu mălai. Ana Georgiana Ghineț, educatoarea din Giurgiu care le dezvoltă copiilor gândirea spațială

0
0

Educatoarea Ana Georgiana Ghineț predă la o școală din Giurgiu și o face atipic. A transformat învățarea într-o experiență senzorială pentru micuți, care învață literele și cifrele recreându-le din plastilină.

Ana alături de micuții săi elevi FOTO arhiva personală
Ana alături de micuții săi elevi FOTO arhiva personală

Ana Georgiana Ghineț (30 de ani), educatoare la grădinița din Neajlovu, comuna Clejani, județul Giurgiu, a absolvit Facultatea de Psihologie și Științele Educației din București și este în învățământ de 8 ani. Face parte din rândul dascălilor școliți de Teach for Romania, o organizație neguvernamentală care trimite profesori în cele mai defavorizate zone din țară.

Când era mică, îi plăcea foarte mult să se joace cu copiii. Și-a admirat foarte mult învățătoarea și și-a dorit încă de pe atunci să ajungă la catedră. Pe parcursul liceului și-a schimbat opțiunea și s-a pregătit ca să dea la Medicină, dar era ceva în sufletul ei care nu îi dădea pace.

„Mi-am spus atunci că decât să văd și să tratez copii bolnavi, mai bine să văd copii sănătoși și fericiți în fiecare zi”, își explică alegerea tânăra pentru învățământ.

A ales să devină educatoare pentru că așa poate forma copiii mult mai bine, chiar dacă primul loc contact cu școala are loc la vârsta de doar trei ani.

Comportamente înainte de competențe

La o vârstă atât de mică, copiii învață să dezvolte comportamente, urmând ca din primul an de școală să treacă la competențe. De pildă, la grupa mare, elevii învață să recunoască cifrele de la 1 la 10, să socializeze și să lucreze în echipă cu copiii de seama lor.

Își însușesc, de asemenea, normele de igienă și învață să rețină detalii despre ceea ce află la clasă, urmând ca la un moment dat chiar să povestească o scurtă istorisire.

„Învață să sară, să alerge, să își țină echilibrul. Nu sunt lucruri complicate, dar sunt importante pentru vârsta lor”, punctează Ana. Tânăra îi învață pe micii săi elevi și cum să țină corect un creion sau stilou, element ce ține de musculatura fină a mâinii.

Învățare intuitivă

Metodele sale de predare sunt atipice. Preșcolarii au întotdeauna nevoie de lucruri concrete pentru a asimila informații. Face, de pildă, cu copiii tot felul de activități mentale și practice, care îi ajută să creeze imagini spațiale, dezvoltându-le astfel gândirea spațială.

De asemenea, leagă mereu informațiile de la grădiniță de viața de zi cu zi a copiilor. De pildă, îi învață să numere folosindu-se de nuci și alune, iar scrierea micuții o fac în tăvi cu mălai, făină sau nisip.

Educatoarea duce mereu învățarea în zona concretului FOTO arhiva personală
Educatoarea duce mereu învățarea în zona concretului FOTO arhiva personală

Dacă copii văd cifra 1, pentru ei nu înseamnă nimic, dar dacă văd o nucă sau o alună, ulterior educatoarea poate veni cu semnul grafic al cifrei 1, iar micuții asociază cantitatea cu numărul.

„Este foarte important să fie antrenați cât mai mulți stimuli. Copilul trebuie să simtă obiectul, să îl miroasă și să îl guste dacă e cazul”, detaliază Ana metoda sa de predare.

De pildă, copiii știu ce sunt strugurii, dar nu au fost niciodată foarte atenți la ei. La școală le observă culoarea și forma, iar câteodată educatoarea merge cu elevii și într-o vie pentru ca experiența să fie și mai autentică.

Din concret extragi abstractul

Toate aceste mici jocuri și experimente senzoriale au rolul de a-i învăța pe micuți să deprindă lucrurile concrete, iar când e nevoie, cum e cazul la matematică, să extragă abstractul. De exemplu, dacă li se prezintă un grup de două fructe și unul cu trei fructe, ei vor ști care grup e mai mare.

La română, Ana le arată litere plastifiate sau realizate din lemn, pe care sunt pictate diverse lucruri, pe care le trec din mână în mână, ca să le simtă forma și să se obișnuiască cu ea. Într-o lădiță cu mălai, micuții exersează atât scrierea cifrelor, cât și a literelor. Ulterior, modelează literele din plastilină, le pictează și face cu ei diverse activități care îi obișnuiesc pe copii cu forma lor.

„Îmi doresc ca elevii să asocieze sunetul cu litera în mod corect. La grădiniță nu trebuie să existe lucruri făcute greșit. Copilul trebuie să aibă ocazia ca de fiecare când nu i-a ieșit un lucru, să poată să revină asupra lui și să îi facă de atâtea ori până când reușește să îi iasă corect”, explică educatoarea.

Ouăle Kinder-material didactic

Copiilor le place să vină la grădiniță, iar dovada clară este că ei le cer părinților să îi aducă atunci când aceștia sunt poate ocupați și nu reușesc într-o zi să facă acest lucru. „Copiii au dificultăți în a pleca de la grădiniță, nu în a veni. Chiar le spun părinților că au venit prea devreme să îi ia”, ne spune râzând educatoarea.

Ana se folosește de orice pentru ca elevii să asimileze cât mai ușor informațiile. De pildă, ouăle Kinder, atât de cunoscute copiilor, le cumpără pentru animalele de jucărie în miniatură care se găsesc în interiorul lor. Elevii învață animalele și diverse lucruri despre ele, cum este hibernatul sau cum se hrănesc ele iarna.

Dorința Anei este ca elevii săi să rămână cu plăcerea de a învăța FOTO arhiva personală
Dorința Anei este ca elevii săi să rămână cu plăcerea de a învăța FOTO arhiva personală

Un lucru banal cum este așezarea acestor animale în miniatură pe un buștean de copac, în curtea școlii, le dezvoltă copiilor așezarea spațială. De altfel, educatoarea folosește diverse teme pentru a se duce în absolut toate domeniile experiențele cu micuții.  

„Vreau să rămână cu o amintire frumoasă a anilor de grădiniță și, mai mult decât atât, cu plăcerea de-a învăța. Ei învață jucându-se, o fac pentru că vor să învețe și pentru că le place să învețe și cred că această plăcere de-a învăța ar trebui să îi urmărească toată viața și să nu se schimbe niciodată”, este dorința Anei pentru micuții săi elevi.

Educație


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri