Ministrul Educației reacționează la criticile privind eliminarea Istoriei din liceu: „Să stopăm conspirațiile și dezinformările”
0Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat la criticile recente privind reducerea importanței Istoriei în materia de liceu. Într-o postare pe blogul său personal, acesta a respins „conspirațiile și dezinformările” și a făcut apel la un dialog responsabil.

Oficialul a îndemnat la responsabilitate, decență, respect și efort conjugat pentru și în interesul copiilor. Ministrul a precizat, în contextul controverselor care s-au iscat în online, că noile propuneri întăresc, nu slăbesc, studiul Istoriei.
„Să mă suspectezi că aș dezavantaja istoria națională în noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu, când pentru mine patriotismul și românismul sunt unele din valorile centrale, arată multe despre această suspiciune…și nimic bun!”, scrie ministrul.
Daniel David explică cum a gândit repartizarea orelor de Istorie la liceu
Declarația lui Daniel David vine în urma unui comentariu al președintelui Asociației Profesorilor de Istorie din România, Mihai Manea, care a semnalat că în noile proiecte de planuri-cadru, disciplina Istorie ar înregistra un „recul absolut semnificativ” la clasele a XI-a și a XII-a.
Ministrul a respins categoric această interpretare, argumentând că noua structură a planului-cadru pune accent pe Istoria națională chiar din primii ani de liceu, tocmai pentru a ajunge la toți elevii, indiferent de filiera urmată: „În trunchiul comun am inclus, așa cum se vede clar în propuneri, că demersurile ar trebui să fie focalizate pe Istoria națională mai repede (din clasele a IX-a sau a X-a), deoarece așa ajungem la toți elevii, indiferent de filieră (teoretică/vocațională/tehnologică), în timp ce în clasa a XII-a cei care nu sunt la specializarea umanistă nu mai acordă suficient timp istoriei naționale, investind mai mult în materiile de bacalaureat de specialitate”, potrivit lui Daniel David.
Ministrul a subliniat și faptul că Istoria rămâne parte a trunchiului comun și că unitățile de învățământ au libertatea de a include mai multe ore de istorie dacă elevii și școlile solicită acest lucru. În postarea sa, Daniel David a condamnat ferm răspândirea „conspirațiilor și dezinformărilor” și a făcut apel la o consultare reală și echilibrată: „Hai să stopăm împreună conspirațiile/dezinformările despre discipline și planuri-cadru, pentru a ne focaliza responsabil pe construcțiile viitoare pentru copiii noștri și pentru sistemul nostru de educație, prin consultare/dezbatere normală.”
Dezbaterile publice s-ar putea prelungi până când se ajunge la un consens
El a reafirmat deschiderea Ministerului Educației către propunerile societății civile și ale specialiștilor și a anunțat că dacă, după cinci săptămâni de consultare publică, nu se ajunge la un consens larg acceptat, procesul va fi reluat. „Dacă după aceste cinci săptămâni de consultare publică/dezbateri naționale, nu voi putea veni în luna mai cu o variantă larg acceptată de mediul educațional și de societate, ținând cont că ținta este implementarea din anul școlar 2026-2027, vom relua întregul proces până când obținem acest lucru!”, a încheiat Daniel David.
Planurile-cadru pentru liceu, aflate în stadiu de proiect, au fost puse vineri seara în dezbatere publică de Ministerul Educației. Dezbaterea este deschisă până pe 6 martie 2025, conform anunțului oficial.