Matematica predată prin jocuri și competiții. Profesoara care le cere elevilor să nu stea în bănci
0Secretul oricărei discipline școlare stă şi în distracție. Asta o știe și o profesoară de matematică, care reușește să îmbine armonios predarea formulelor cu elemente din muzică, pictură și întâmplări simpatice din viața elevilor.
Liliana Olăraşu (58 de ani), profesoară la Şcoala Gimnazială „Vasile Conta“ din Iași, a fost desemnată profesor Merito în 2022 pentru metodele sale atipice prin care predă matematica și lecțiile despre fracțiile ordinare și cele zecimale, cu aplicații în lumea reală. Este probabil unul dintre cei mai nonconformiști profesori de matematică din țară, cu o experiență de 39 de ani la catedră.
Cifrele și arta
Profesoara caută permanent noi metode pentru a face orele de matematică fascinante, dar și ca să își scoată elevii din apatia care îi cuprinde câteodată. Dacă observă că cei mici nu memorează anumite definiții, după ce le discută cu ei și umblă inclusiv la etimologia cuvintelor, le cere să le pună pe muzică.
Așa au învățat, de pildă, definiția bisectoarei. Altădată, când încerca să le explice alte definiții și formule matematice, i-a venit ideea să le ceară să le scrie pe un sul de hârtie igienică. „Le-am spus că vor avea puncte în plus la notă dacă fac asta, dar, bineînțeles, trebuiau să le și știe. M-a uimit și pe mine cât de bine a funcționat“, povestește Liliana pentru „Weekend Adevărul“. Folosește, de asemenea, și conexiunile cu alte domenii.
Profesoara de matematică este o iubitoare de artă și le cere copiilor să se inspire din picturi abstracte, iar apoi să deseneze artistic figuri și corpuri geometrice pentru a le înțelege mai bine. „Elevii își prezintă apoi lucrările, exact ca un proiect, dar unele dintre ele sunt adevărate opere de artă“, spune dascălul.
Este unul dintre cei șapte profesori dintr-un program de data science inițiat de organizația Aspire Teachers. Împreună au creat lecții despre fracțiile ordinare și cele zecimale la clasa a V-a, cu aplicații din lumea reală, jocuri și provocări care ajută elevii să gândească critic, să rezolve probleme și să colaboreze.
Vorbim, practic, de colectarea unor date, organizarea și apoi interpretarea lor. Pentru a face aceste activități interactive, în exercițiile concepute de Liliana și colegii săi sunt incluse insecte, pizza, rețete speciale, călușari, jocul Domino de exersare a fracțiilor, o pușculiță și chiar un ghiozdan.
„Este foarte important să îi facem pe elevii noștri să pună întrebări care să îi ducă către învățare și să înțeleagă la ce le folosește matematica în viața reală“, punctează profesoara.
„Trebuie să îl vedem pe fiecare dintre acești copii“
Liliana Olărașu își motivează permanent elevii în tot ceea ce fac, inclusiv atunci când lucrurile nu ies așa cum trebuie. Este unul dintre secretele prin care îi convinge pe copii să nu renunțe la școală. În timp, creează o relație apropiată cu elevii săi, unii dintre ei având în spate povești cutremurătoare.
„Poate acasă nu îi vede nimeni, dar când la școală îi remarcă cineva, nu se vor mai gândi să abandoneze“, explică profesoara legătura de suflet pe care o formează cu copiii.
Își amintește de cazul unui băiat care rămăsese repetent, iar la clasa ei era mereu izolat și nu voia să iasă la tablă. Liliana aflase că provine dintr-o familie de lăutari și știe să cânte la acordeon și s-a folosit de asta când le-a cerut copiilor să scrie despre pasiunile pe care le au.
Datorită ei, acel elev a terminat clasa a VIII-a, iar mesajul de mulțumire pe care i l-a trimis atunci a impresionat-o până la lacrimi. „Trebuie să îl vedem pe fiecare dintre acești copii. În fiecare se ascund comori nebănuite și trebuie doar să le scoatem la lumină“, spune cu emoție profesoara.
Clubul care îi pregătește pentru viață
Din 2006, ea coordonează clubul Impact, în cadrul programului fundației „Noi Orizonturi“, prin intermediul căruia a pus în practică cu elevii numeroase proiecte comunitare, unde aceştia își dezvoltă diverse abilități de viață.
„Copiii identifică probleme din comunitatea lor și încearcă să găsească soluții. Realizează apoi proiecte de inițiativă comunitară alături de liderii lor. Prin acestea îi facem să își descopere adevăratele pasiuni, iar atunci când vor alege ceea ce vor să facă, nici nu vor mai simți că lucrează“, spune profesoara.
Primul club pe care Liliana l-a înființat în școală a fost 36 CreActorii, căci acolo au creat păpuși din șosete și mănuși. Elevii au interpretat apoi diverse roluri ca actori păpușari și au susținut spectacole pentru micuții de la grădiniță. O parte din păpuși au fost vândute, iar cu banii strânși au pus în practică alte proiecte.
„Toate aceste proiecte îi dezvoltă altfel pe copii. Creează între profesori și elevi o relație mai specială. De pildă, copii care erau puțin mai timorați la orele de matematică, după interacțiunea de la club, nu mai erau atât de tensionați“, povestește Liliana unul dintre efectele activităților pe care le fac împreună la clubul Impact.
Elevii înscriși în club au plantat flori și copaci în curtea școlii, au convins ieșenii să doneze sânge, să citească prin proiectul „Ia și citește o carte“ sau să-și vadă orașul ca și cum ar fi fost turiști.
Liliana le-a explicat că pot învăța și din inițiativele care nu au fost puse în practică, cum a fost inițiativa de înființare a unei treceri de pietoni într-o zonă circulată din apropierea gării din Iași. Au făcut demersuri la primărie și la poliție, au strâns semnături și au realizat filmulețe de pe teren, dar inițiativa nu a trecut.
„Copiii nu o să-și amintească niciodată ce i-ai învățat, ci cum i-ai făcut să se simtă. Vreau să își amintească despre mine ce tare era ora de matematică, dar și că mă interesa nu doar că și-au făcut tema, ci și de ce un elev era trist sau poate bucuros“, este dorința profesoarei de matematică.
„Lecturez, înțeleg, rezolv și aplic“
L.I.R.A. a fost o altă idee pe care a pus-o în practică cu un coleg care predă limba română, ce este menită să facă procesul de învățare a matematicii mai ușor. Acronimul înseamnă „Lecturez, înțeleg, rezolv și aplic“ și este denumirea unui opțional introdus în Şcoala Gimnazială „Vasile Conta“ din Iași pentru clasa a VIII-a, după ce Liliana a observat că elevii au dificultăți în a înțelege enunțurile care li se predau.
Cursul conceput împreună cu un coleg le dezvoltă elevilor competențele de literație, astfel încât să citească conștient textele, să extragă conținutul matematic, să rezolve problemele și să caute apoi o aplicare a noțiunilor în viața reală. „Ne-am gândit la probleme cu text care pot fi abordate și din perspectivă literară, dar și din perspectivă matematică“, explică dascălul.
Ariile matematice și ariile muzicale
Amuzantă este povestea unei fetițe, care s-a pierdut realmente în interacțiunea dintre matematică și artă pe care Liliana o practică constant. Prin intermediul unei prietene care este profesoară la Facultatea de Arte din Iași, și care din când în când mai organizează spectacole în oraș, profesoara și-a invitat elevii la operă. Au venit trei elevi, doi băieți și o fată. Profesoara a aflat după spectacol că fetița repetase de zor ariile înainte ca spectacolul să înceapă: aria cercului, aria pătratului, aria patrulaterului. Crezuse că e vorba de ariile de la matematică, nu cele pe care le ascultase pe viu la operă.