Profesorul care predă istorie pentru a-și pregăti elevii pentru viață. „Le oferim ceva ce sistemul de învățământ nu le oferă”

0
Publicat:

Dan Solcan, profesor la un colegiu cunoscut din Buzău, își pregătește elevii pentru viață și le formează numeroase abilități prin predarea nonconformistă a istoriei, dar și prin teatru, fotografie, artă digitală și media.

Dan Solcan și elevii săi FOTO arhiva personală
Dan Solcan și elevii săi FOTO arhiva personală

Dan Solcan (54 de ani) este profesor de istorie la Colegiul Naţional „B.P. Hasdeu“ din Buzău din 1993 și a fost desemnat profesor Merito în 2017 datorită metodelor nonconformiste pe care le folosește la clasă. Pregătirea unei lecții, fie ea pentru ora de istorie sau pentru opționale, poate să-i ia și două luni.

Pentru că îi place și munca de cercetare, Dan Solcan caută pe internet, în cărți și pe Facebook și citește comentarii pe marginea temei. A absolvit Facultatea de Istorie din cadrul Universității București și a predat timp de doi ani înainte de a-și începe studiile doctorale.

A fost suficient pentru a conștientiza că locul lui este la catedră, și pentru că a rămas extrem de atașat de colegiul buzoian, pe băncile căruia a învățat ca elev, s-a întors acolo ca profesor.  

Istoria predată interdisciplinar

La orele sale de istorie îmbină noțiuni de fizică, matematică, arte, cinematografie și filosofie și îi face astfel pe elevii săi să vadă lucrurile interdisciplinar.

„Riscul cel mai mare este ca istoria să apară ca o materie prăfuită. Adică, este disciplina despre oameni care au murit de mult și de ce ar trebui să o învățăm? Copiii au această temere când aud de istorie“, spune profesorul.

Cursurile sale de istorie îmbină noțiuni din mai multe domenii FOTO arhiva personală
Cursurile sale de istorie îmbină noțiuni din mai multe domenii FOTO arhiva personală

Și atunci, pentru a le stimula curiozitatea și pentru a le trezi plăcerea pentru istorie, vine de multe ori la cursuri cu informații care nu țin neapărat de istorie. De pildă, ca să demonstreze cum a gândit Pitagora celebra lui teoremă acum 2.000 de ani, nu îi trebuie decât o bucată de sfoară și un deget cu care să scrie pe nisip.

Elevii plonjează direct în acele vremuri și se pun în pielea personajelor din acea epocă. Printr-o demonstrație de 10-15 minute, le arată cum gândeau fracțiile egiptenii, o împletire între mit și matematică.  

Evaluarea, o discuție deschisă cu elevii

La opționalul „Teatru și dezvoltare personală“ le vorbește printre altele despre creativitate. Le-a dat drept exemplu conceperea unei reclame publicitare și analizează care este impactul social al acesteia.

De pildă, grupul Benetton s-a implicat în eliminarea pedepsei cu moartea prin montarea de postere gigantice pe blocuri cu oameni condamnați la moarte care mai aveau foarte puțin timp până la execuție.

„Cine trece cu mașina se gândește «a mai trecut o zi, omul ăsta va muri peste 10 zile, 9 zile, 8 zile». Dincolo de creativitatea posterului, discutăm dacă este prea încărcat, dacă merg culorile și ajungem și la problema socială: Este moral ce fac ei? Sprijină o cauză corectă? Dacă da, o susțin cu mijloace corecte?“, explică Dan Solcan.

De multe ori evaluarea elevilor o face prin discuții deschise cu ei FOTO arhiva personală
De multe ori evaluarea elevilor o face prin discuții deschise cu ei FOTO arhiva personală

De fiecare dată ies discuții de toată frumusețea, mai ales că toate pornesc de la vizual, iar epoca în care trăim este una vizuală. O altă metodă pe care o folosește este comentariul pe marginea unui clip video.

Lasă să ruleze o parte din el și apoi brusc îl oprește și le cere elevilor să își imagineze finalul. Copiii vin cu tot felul de scenarii și își dezvoltă astfel imaginația și creativitatea.

Nici evaluarea elevilor nu o face în stilul clasic, ci printr-o discuție deschisă și total lipsită de tensiune. Le dă și teste, dar de multe ori copiii optează pentru a fi testați prin proiecte în grup.

„Aveți libertatea să vă alegeți tema, dar când o alegeți, să fie ceva care vă face mare plăcere și să fie ceva legat de viața voastră“, le spune dascălul. Ține cont la evaluare de mai multe lucruri: prezentarea vizuală să fie bună, proiectul să nu fie încărcat cu detalii inutile, să vorbească liber despre el și să aibă un contact vizual bun cu audiența.

Toate acestea sunt abilități care le folosesc ulterior ca adulți, pornind de la un interviu pentru job până la munca în echipă alături de colegi.

3,14 – un club unic în România

În 2012 s-a născut unul dintre cele mai interesante proiecte școlare din România: clubul 3,14, pe care Dan Solcan l-a înființat alături de un alt profesor și opt elevi. Clubul are 10 departamente, care au luat naștere pornind de la talentele copiilor: Eseu, Fotografie, Muzică, Dans, Teatru, Desen-Pictură, Digital Art, Tehnic, Social Media și Voluntariat. 

GALERIE FOTO DAN SOLCAN

Se lucrează pe ateliere, iar seniorii (copiii din clasele mai mari) le predau juniorilor. Elevii învață, de pildă, arta fotografiatului de la fotografi profesioniști.

Teatrul, simulator pentru viață

De departe, cel mai dinamic departament este teatrul, un adevărat fenomen la nivel școlar, deși are doar șase ani de existență.

„Acum câteva zile am avut un spectacol cu elevii, la care s-au vândut biletele în două ore, în cadrul unui festival profesionist. Directorul teatrului din Buzău chiar ne-a propus o colaborare pe viitor“, povestește profesorul cum a evoluat acest frumos proiect.

În noiembrie 2022 au fost invitați să joace la București, iar în decembrie la Teatrul „Maria Filotti“ din Brăila. Teatrul este un simulator pentru viață, cum îl numește, pentru că elevii se vor confrunta cu diverse situații în viață, pe care acum le experimentează pe scenă.

Piesa pe care o joacă în prezent este realmente sfâșietoare. În ultima parte, lumea plânge în sală, iar elevii pe scenă. Este vorba despre viața acestor copii, despre curajul pe care îl au de-a vorbi despre ei și despre relația copii-părinți.

Piesele de teatru îi pregătesc pe elevi pentru viață FOTO arhiva personală
Piesele de teatru îi pregătesc pe elevi pentru viață FOTO arhiva personală

„Este foarte interesant. Este un fenomen pe care eu nu l-am mai trăit. Teatrul le place foarte mult copiilor, pentru că le dă posibilitatea de a-și dezvolta atenția, creativitatea, empatia, colaborarea cu ceilalți și te scoate din zona de confort”, punctează Dan Solcan câteva dintre abilitățile pe care le dezvoltă și calitățile pe care le scoate la lumină teatrul.

A muncit doi ani ca să facă o sală de repetiții ultramodernă pentru colegiul unde predă, cum sunt puține în România la nivel de liceu. Și relația profesor-elev s-a schimbat. Pe anumite domenii, cum e digital art, elevii știu mai multe decât el și au trecut în rolul dascălului, explicându-i cu răbdare noțiunile mai complexe.

Un centru media pentru viitor

Cel mai recent proiect pe care l-a pus în practică, la fel de spectaculos ca departamentul de teatru, este Media HD, un centru media.

Alături de alți șapte profesori de la Hasdeu a aplicat la un program sponsorizat de Lidl, fondul pentru o viață mai bună în comunitate, și au reușit să obțină banii pentru a face trei spații destinate producerii de emisiuni de către elevi, din care una este destinată podcast-ului, ce poate fi transformată ocazional într-o emisiune de știri.

Doar pentru o singură cameră s-au cheltuit 25.000 de euro pentru dotarea cu camere video extrem de performante, care filmează din trei unghiuri, pentru a se apropia cât mai mult de o filmare profesionistă.

„Copiii pot învăța să producă o emisiune, pot să fie redactor de știri, prezentator de știri, operator video sau audio. Pot să fie la filmare sau la editare, deci au o mulțime de posibilități, iar după aceea se pot angaja mai ușor în media“, enumeră profesorul câteva dintre abilitățile pe care le pot dobândi elevii în noul centru media al liceului.

Elevii săi fac multe lucruri care nu se fac în mod obișnuit într-o școală FOTO arhiva personală
Elevii săi fac multe lucruri care nu se fac în mod obișnuit într-o școală FOTO arhiva personală

În perioada următoare va aduce la ore oameni de afaceri pentru a le explica copiilor ce au făcut ca să reușească în domeniul pe care s-au specializat. Va face cu ei și consiliere în carieră, pentru că piața muncii în România este bulversantă și au nevoie de ghidare pentru a afla ce job își vor alege când vor deveni adulți.

„Încercăm să le oferim ceva ce sistemul de învățământ nu le oferă. Vorbesc de posibilitatea de a socializa, de a fi lideri, de a învăța cum să comunici cu ceilalți într-un mod neconflictual și posibilitatea de a face o sumedenie de lucruri care nu se fac în mod obișnuit la școală, cum e fotografiatul, digital art, jurnalism sau film“, încheie Dan Solcan.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite