Directorul de școală care le dezvoltă elevilor abilitățile de viață cu jocuri și lecții fascinante

0
0

Daniel Petrule a implementat zeci de proiecte în școala pe care o conduce, pornind de la digitalizare și până la un laborator de științe cu un robot de grădină și unul umanoid.

Daniel Petrule FOTO proiectulmerito.ro
Daniel Petrule FOTO proiectulmerito.ro

Daniel Petrule (46 de ani), profesor de Educaţie Fizică şi director la Şcoala Gimnazială din Sânpetru, județul Braşov, a fost desemnat director Merito în 2022 pentru numeroasele proiecte pe care le-a implementat în școală, prin care le dezvoltă elevilor abilități de viață pe care le vor folosi ca adulți.

A practicat rugby-ul de mic copil și a devenit apoi vicecampion la juniori, fiind desemnat ulterior căpitan al echipei CFR Brașov, iar, în 1999, după ce a absolvit Facultatea de Educație Fizică și Sport, a devenit antrenor. Are și un masterat în antrenament sportiv, dar și-a dorit mai mult să urmeze o carieră didactică și, un an mai târziu, a mers la școala din Sânpetru, iar din 2014 este și director.

Unul dintre proiectele sale de suflet este „Turneul Cetăților“, o competiție de rugby-tag – un joc fără contact – la care au participat până acum școli din șapte sate săsești din zonă. Toate echipele se întâlneau în cetatea-gazdă, iar după meciuri, elevii participau la câte o lecție de istorie despre cetatea respectivă.

„Am inițiat acest turneu pentru a promova rugby-ul, dar i-am dat și o tentă educativă. Este vorba despre cunoașterea istoriei din jurul nostru de către copii“, a explicat Daniel Petrule pentru „Weekend Adevărul“.

Daniel Petrule folosește rugby-ul în scopuri educaționale FOTO proiectulmerito.ro
Daniel Petrule folosește rugby-ul în scopuri educaționale FOTO proiectulmerito.ro

Și tehnologia este o altă pasiune de-ale sale. Când era în clasa a IX-a, chiulea de la ore, se ducea în laboratorul de informatică, iar profesoara îi cerea să le explice și colegilor de-a XII-a.

Împreună cu un alt profesor Merito, Mihaela Bucșa, a atras mai multe finanțări prin care școala pe care o conduce s-a digitalizat: a cumpărat tablete, laptopuri, ochelari VR, o tabletă grafică, video-proiectoare interactive, tricouri de realitate augmentată cu care se învață anatomie, o stație meteo, un laborator de științe cu un robot de grădină și unul umanoid, un solar și o imprimantă 3D.

„Am implementat toate aceste proiecte pentru că mi se pare important ca elevii să știe să folosească tehnologia, dar și să lucreze pământul și să își facă singuri de mâncare“, spune directorul.

Școala digitală

Școala din Sânpetru, unde învață 670 de elevi, are condică online și este una dintre școlile-pilot pentru implementarea catalogului digital. Părinții au acces oricând doresc la notele elevilor, profesorii și părinții pot să-și trimită mesaje în platformă, iar mediile se încheie automat.

„Mi-am dat seama că mulți părinți nu știu ce se întâmplă cu copiii lor la școală. Prin catalogul online, evaluarea elevilor este mai corectă, iar părinții au acces mult mai rapid la informațiile despre elevi și la problemele cu care ei se confruntă și pot lua măsuri din timp“, explică Daniel Petrule.

Cu doi ani înainte de izbucnirea pandemiei, a implementat platforma Microsoft Teams în școală, printr-un proiect Erasmus despre digitalizare, în ideea ca profesorii să îi poată ajuta pe elevi și după ore.

Așa se face că atunci când școlile au trecut în online, iar mulți profesori încercau să învețe cum să opereze pe platformele online, la școala din Sânpetru erau invitați reprezentanți de la Microsoft, Apple și Agenția Spațială NASA. Chiar dacă pune accentul pe digitalizare, Daniel Petrule face tot posibilul ca elevii să nu petreacă prea multe ore în fața calculatoarelor.

A introdus, de pildă, regula pauzelor petrecute în curtea școlii, indiferent de anotimp, iar toți elevii își predau telefoanele mobile la începutul orelor. Altă dată, a adus un meșter olar, cu ajutorul căruia elevii au creat în miniatură din lut cetățile din jurul Brașovului.

Activități (extra)școlare

Prin fiecare dintre proiectele pe care le implementează, directorul își propune să le dezvolte copiilor abilități de viață care le vor folosi ca adulți, precum spiritul de echipă – iar progresul este recunoscut oficial. Au fost premiați cel mai motivat elev, cel mai perseverent, cel mai bun recitator şi elevul cu cea mai bună dicție.

Un alt proiect interesant pe care l-a implementat se numește „Cetăți sub lupă“. Elevii de clasa a VIII-a au fost împărțiți pe echipe și au avut de prezentat o cetate din Transilvania, dar nu oricum, ci trecând prin mai multe materii predate la școală.

Unii elevi au ales să vorbească despre cetate în germană, alții au explicat cum îi calculează suprafața sau au desenat-o, iar partea interesantă este că au primit ca subiect la Evaluarea Națională să scrie despre o cetate, iar ei și-au povestit experiența din cetatea de la Deva.

Ca să îi scoată pe copii din școală, dar și ca să le dezvolte simțul disciplinei, a organizat un concurs în care profesorii au evaluat nivelul de disciplină și de curățenie din clase, dar și dacă elevii ieșeau în pauze în curtea școlii din proprie inițiativă.

La sfârșitul primei săptămâni de concurs, clasa câștigătoare a primit ca premiu o excursie de 20 de kilometri în jurul Brașovului, după o lună, altă clasă a câștigat o excursie la 40 de kilometri, iar după trei luni, o altă clasă a plecat într-o excursie la o distanță și mai mare.

Directorul școlii din Sânpetru le-a creat elevilor posibilitatea să se înscrie la tot felul de activități extrașcolare, precum robotică, șah, matematică, gimnastică ritmică, aeromodelism și karting, care sunt predate de profesori și de traineri voluntari.

Profesorii, înapoi în bănci

Profesorii școlii din Sânpetru sunt atrași de director, la rândul lor, în diverse proiecte. Unele vizează formarea digitală și inovația, altele – dezvoltarea profesională, dar și cea personală. Un joc devenit deja tradiție printre dascăli este „Îngerașul“, prin intermediul căruia fac un coleg de catedră să se simtă bine, apreciat și iubit. Profesorul în cauză primește mesaje de încurajare și de apreciere, iar în joc sunt prinși câteodată și elevii.

Daniel Petrule va pune în practică noi proiecte pentru școală FOTO proiectulmerito.ro
Daniel Petrule va pune în practică noi proiecte pentru școală FOTO proiectulmerito.ro

Daniel Petrule are planuri importante pentru școală în viitorul apropiat. Și-a propus să construiască patru amfiteatre în curtea școlii cu ajutorul oamenilor din comună, astfel încât profesorii să își poată ține orele afară.

Vrea să facă și o sală de sport mai mare, iar recent a depus un proiect ca să primească fonduri prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, pentru evaluarea potențialului nativ a elevilor.

Este vorba despre un aparat cu senzori care va evalua abilitățile elevilor, atât punctele forte, cât și cele slabe, astfel încât profesorii să știe unde să lucreze cu ei pentru a-i determina să nu renunțe la școală. Pe viitor se gândește să creeze un soft prin care să evalueze psiho-emoțional copiii, informații care ulterior le vor fi utile învățătorilor și profesorilor.

„Vreau ca elevii mei să acumuleze cât mai multe cunoștințe, astfel încât să se descurce în cât mai multe medii, să nu le fie rușine de unde vin, să se prezinte cu demnitate și să fie deschiși la nou“, este dorința lui Daniel Petrule pentru elevii săi.

Educație


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri